Kiedy się konfrontować? Reguła ?trzech razy?

Kiedy się konfrontować? Reguła ?trzech razy?11.12.2009 11:00
(C) STROINSKI.PL
Sabina Stodolak

Twój przyjaciel spóźnił się na spotkanie z Tobą. Czy zwracać mu uwagę na to, że spóźnianie Cię irytuje? Twój partner ma w zwyczaju zostawiać skarpety na środku pokoju ? kiedy powinnaś zareagować? Podwładny nie dopilnował terminu kontaktu z klientem ? czy należy mu się ?dywanik?? Kiedy inni ludzie robią coś, co nas złości, irytuje, przeszkadza nam ? prędzej czy później przychodzi konieczność konfrontacji z tą osobą i jej nieodpowiednim zachowaniem. Kiedy ta konfrontacja powinna nastąpić?

Twój przyjaciel spóźnił się na spotkanie z Tobą. Czy zwracać mu uwagę na to, że spóźnianie Cię irytuje? Twój partner ma w zwyczaju zostawiać skarpety na środku pokoju ? kiedy powinnaś zareagować? Podwładny nie dopilnował terminu kontaktu z klientem ? czy należy mu się ?dywanik?? Kiedy inni ludzie robią coś, co nas złości, irytuje, przeszkadza nam ? prędzej czy później przychodzi konieczność konfrontacji z tą osobą i jej nieodpowiednim zachowaniem. Kiedy ta konfrontacja powinna nastąpić?

Zwrócenie komuś uwagi już po pierwszym pojawieniu się ?niepożądanego zachowania? (czyli wspomnianym spóźnieniu, skarpetkach, opuszczeniu terminu) może być zbyt szybkie. Każdy z nas przecież popełnia błędy i przyczyna zaistniałej sytuacji może tkwić w sytuacji a nie osobie, która jest za nią odpowiedzialna. Zbyt szybka reakcja może spowodować irytację w rozmówcy i poczucie, że się ?czepiamy?. Z drugiej strony, nie reagowanie przez dłuższy czas jest informacją dla drugiej osoby, że nie przeszkadza nam jej zachowanie (lubimy czekać, uwielbiamy zapach starych skarpet o poranku i nie zależy nam na klientach). Jak wypośrodkować termin konfrontacji tak, by nie działać pochopnie ani też nie doprowadzać do sytuacji w której rozmówca myśli ?ale co się czepiasz, przez dwa lata nie przeszkadzało ci zmywanie po mnie, a teraz masz z tym nagle problem??.

Pomocna jest tu reguła ?trzech zachowań?. Mówiąc wprost ? konfrontacje podejmujemy wtedy, kiedy dane zachowanie pojawi się po raz trzeci. Pierwszy raz może być przypadkiem. Drugi, jest dla nas sygnałem alarmowym, że to może nie być przypadek, ale wzorzec zachowania drugiej osoby. Trzeci jest potwierdzeniem hipotezy o wzorcu i wymaga interwencji, jeśli bowiem teraz nie zareagujesz, to druga osoba będzie powtarzać schemat (spóźniać się, rzucać skarpetami, ignorować zadania służbowe) i dodatkowo będzie przekonana, że nie robi niczego co jest nie w porządku.

Kiedy stosować tą zasadę? Zawsze, kiedy zaobserwujesz u innych przeszkadzające Ci zachowanie. (Oczywiście przeszkadzające w taki sposób, że narusza Twoje prawa, a nie przeszkadzające tak, że to Ty wchodzisz na cudze terytorium)* Jeśli będziesz reagować po trzecim razie ujawnienia się zachowania, nie obrazisz nikogo, a jednocześnie będzie to na tyle szybka konfrontacja, że łatwiej będzie wypracować wspólny plan poradzenia sobie z niepożądanym zachowaniem.

  • Naruszenie Twoich praw jest wtedy, kiedy ktoś spóźnia się na spotkanie z Tobą lub zostawia koło twoje łóżka brudne skarpetki. Jeśli jednak przeszkadza Ci muzyka jakiej ktoś słucha na słuchawkach swojej mp3 lub sposób w jaki układa dokumenty na swoim biurku, to konfrontacja w tym zakresie jest łamaniem cudzych praw.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.