Kilka sposobów patrzenia na kłótnię

Kilka sposobów patrzenia na kłótnię22.08.2009 12:00
Colin Adamson/SXC
Sabina Stodolak

Konflikty zdarzają się nam zarówno w pracy jak i w prywatnym życiu. I choć są wśród nas osoby bardziej konfliktowe, jak i osoby które praktycznie nigdy się nie kłócą (tłumiąc swoje uczucia do wewnątrz i hodując sobie nowotwór) to nie da się przez całe życie konfliktów i kłótni unikać. Trzeba więc nauczyć się sobie z nimi radzić.

Konflikty zdarzają się nam zarówno w pracy jak i w prywatnym życiu. I choć są wśród nas osoby bardziej konfliktowe, jak i osoby które praktycznie nigdy się nie kłócą (tłumiąc swoje uczucia do wewnątrz i hodując sobie nowotwór) to nie da się przez całe życie konfliktów i kłótni unikać. Trzeba więc nauczyć się sobie z nimi radzić.

Przyczyn konfliktów które doprowadzają do kłótni jest dwie (główne, bo oczywiście można znaleźć i inne przykłady):

  • niezrozumienie oponenta
  • odmienne zdanie na daną sytuację

W każdej takiej sytuacji, aby konflikt zniwelować, trzeba przejść przez proces: akceptacja - zrozumienie - wypracowanie wspólnego stanowiska.

  1. Akceptacja - bardzo często, konflikt związany z różnicą zdań, swój początek ma nie w jakości tej różnicy, ale w samym jej istnieniu. Mówiąc prościej - żona nie złości się na męża o to, że zamiast rodzinnego Renault Grand Espace woli Renault Megan w wersji coupe, lecz o to że mąż w ogóle śmie mieć inne zdanie w kwestii samochodu i śmie pragnąć czegoś innego. Osoby dyrektywne, lubią kiedy otaczające je osoby zgadzają się z nimi z zasady - co oznacza w praktyce sporą ilość konfliktów związanych z tym, że ktoś po prostu ma inne zdanie (niezależnie od tematu). Aby zlikwidować konflikt, czasami wystarczy więc doprowadzić do akceptacji tego, że ktoś ma inne zdanie.

Jak to zrobić?

Jeśli jesteś osobą dyrektywną, osobą, którą złości sam fakt nie zgadzania się z Tobą, to co możesz zrobić, to pamiętać o tym, że taki jesteś i łapać się na tym w trakcie eskalacji konfliktu. Warto też powiedzieć bliskim by w trakcie narastania konfliktu przypominali ci o twoim problemie z akceptacją cudzego zdania.

Jeśli żyjesz z opisaną powyżej osobą, kiedy zaczyna się sytuacja konfliktowa, warto zadawać oponentowi pytania, którymi uzyskamy od przeciwnika zgodę - lecz nie zgodę w przedmiocie sporu, ale w temacie akceptacji. (np. ?Rozumiem, że Tobie podoba się bardziej ten czerwony sweter, ale mnie zielony - wolno mi mieć własne zdanie?" - po czymś takim oponent w 99,9% przypadków przyzna że wolno konflikt nie urywa się całkiem, ale powoli zaczyna wygaszać).

  1. Zrozumienie - częstym problemem w konfliktowej sytuacji jest brak zrozumienia między obiema stronami konfliktu. Mówiąc bardziej przystępnie - jedna osoba myśli, że kłócimy się o coś innego niż druga. Przykładowo, twoja partnerka robi ci scenę o to, że ?nigdy nie myjesz garów", ty zaczynasz się złościć, bo przecież myłeś je przez trzy dni i choć dziś ich nie umyłeś, to przecież nie jest tak że ?nigdy"- taka dyskusja kończy się eskalacją konfliktu, trzaskaniem drzwiami i cichymi dniami. W gruncie rzeczy zaś chodzi o to, że twoja partnerka ma poczucie, że mało interesujesz się domowymi sprawami - nie chodzi więc tylko o gary, ale o to, że to ona musi pamiętać o kupnie płynu do naczyń kiedy się skończy i pokazywać ci paluchem, co masz zrobić w domu, bo sam się nie zorientujesz. Znalezienie źródła konfliktu i zrozumienie stanowiska drugiej osoby pozwala wypracować metodę radzenia sobie z taką sytuacją.

Jak zrozumieć? Postarać się spojrzeć na sytuację z cudzego punktu widzenia. Wejść w cudzą skórę.

  1. Wypracowanie wspólnego stanowiska - to ostatni etap pracy nad sytuacją konfliktową. Kiedy już wiemy o co chodzi, rozumiemy jak czuje się i czego oczekuje druga strona, możemy spróbować znajdywać rozwiązania sytuacji.

Jak wypracować?

Nie ma jednej złotej metody - można zaczynać od poradzenia sobie z najłatwiejszym elementem problemu i stopniowo przechodzić do bardziej skomplikowanych, można negocjować na zasadzie małych ustępstw itd. Zawsze jednak, konieczna jest rozmowa, w której warto stosować:

  • **klaryfikację **- czyli ?rozjaśnianie\ tematu. Powtarzanie tego, co zostało powiedziane w sposób jasny, upewnianie się, że dobrze zrozumieliśmy temat. ?Jak rozumiem złościsz się nie tylko o to, że nie umyłem dziś garów, ale masz poczucie, że za mało pomagam ci w domu, czy tak?\
  • **parafrazę **- powtarzanie tego, co powiedziała dana osoba, własnymi słowami aby dać jej poczucie, że zrozumieliśmy - pozwala uniknąć nieporozumień ?powiedziałaś, że chcesz, abym pomagał ci w domu. Czego konkretnie ode mnie oczekujesz?\
  • **odzwierciedlenie **- czyli pokazanie, że dostrzegamy i rozumiemy uczucia drugiej osoby ?widzę, że jesteś mocno zdenerwowana, głos ci drży - czy na pewno chodzi Ci tylko o nie umyte naczynia?\
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.