Komórkowy savoir-vivre

Komórkowy savoir-vivre15.02.2010 17:00
Kira Czarczyńska

Teoretycznie wszyscy powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób kulturalnie używać telefonu komórkowego. W końcu większość z nas praktycznie się z nim nie rozstaje. W praktyce jednak różnie to bywa, zwłaszcza u młodszego pokolenia - komórki wpisały się już w nasz świat tak, że traktujemy je bardzo swobodnie.

Warto czasami przypomnieć sobie kilka zasad, dzięki którym nasz telefon nie będzie przeszkadzał innym osobom w naszym otoczeniu.

Teoretycznie wszyscy powinniśmy wiedzieć, w jaki sposób kulturalnie używać telefonu komórkowego. W końcu większość z nas praktycznie się z nim nie rozstaje. W praktyce jednak różnie to bywa, zwłaszcza u młodszego pokolenia - komórki wpisały się już w nasz świat tak, że traktujemy je bardzo swobodnie.

Warto czasami przypomnieć sobie kilka zasad, dzięki którym nasz telefon nie będzie przeszkadzał innym osobom w naszym otoczeniu.

Rodzina i znajomi

Wśród bliskich możemy rzecz jasna zachowywać się najbardziej swobodnie - w końcu znamy się wzajemnie i mniej więcej wiemy, co będzie niemile widziane, a co nam "ujdzie płazem". Zawsze jednak warto wykazać się odrobiną ogólnej kultury.

  • Kiedy dzwonisz, lub odbierasz rozmowę, odejdź nieco na bok. Nie rozmawiaj przy stole, przekrzykując zebranych, wyjdź do innego pomieszczenia i tam spokojnie sobie pogadaj.
  • Jeżeli ktoś dzwoni do ciebie, nie rozgaduj się zbytnio i jeśli rozmówca zasugeruje koniec rozmowy, po prostu się pożegnaj. Pamiętaj, że to on płaci za połączenie.
  • Ustaw taki dzwonek, żeby nie był irytujący dla otoczenia. Dostosowuj jego głośność do sytuacji - nie używaj maksymalnej siedząc wieczorem z rodziną w zaciszu domowym, czy na \herbatce\ u znajomych.
  • Jeśli nagrywasz się na pocztę głosową, przedstaw się i jasno powiedz, w jakim celu chcesz się skontaktować.
  • Nie dzwoń do rodziny i znajomych \tak sobie pogadać\ w godzinach ich pracy bądź nauki.
  • Pomiędzy godziną 22.00 a 8.00 dzwoń tylko wtedy, kiedy jest to konieczne - chyba, że wcześniej tak się umówiliście, albo masz pewność, że nie będziesz przeszkadzać.
Źródło zdjęć: © [źródło](http://lajfmajster.pl/images/2010/02/biznesphone.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://lajfmajster.pl/images/2010/02/biznesphone.jpg)

Praca i biznes

Tutaj obowiązują dość sztywne reguły, których trzeba przestrzegać jeśli chce się uchodzić za kulturalnego, obeznanego z zasadami biznesu, człowieka.

  • Podczas spotkań biznesowych wyłącz telefon, ewentualnie całkowicie wycisz tak, żeby nawet wibracji nie było w razie czego słychać. Jeżeli masz naprawdę ważny powód, dla którego telefon musisz zostawić włączony - uprzedź o tym na początku rozmowy.
  • Ustaw jeden z klasycznych dzwonków, lub inny stonowany. Sam telefon też niech wygląda elegancko, co nie znaczy, że musi być czarny i nudny. Telefony biznesowe miewają teraz naprawdę ciekawe stylizacje.
  • Pamiętaj o prostej zasadzie: rozmowę kończy ten, kto dzwonił - a w przypadku przerwania połączenia nawiązuje je ponownie ta osoba, która zrobiła to pierwotnie.
  • W sprawach służbowych nie dzwonimy przed 7.00 rano ani po godzinie 17.00 - z wyjątkiem sytuacji awaryjnych, Wyjątkiem jest rzecz jasna wcześniejsze umówienie się na telefon w innej porze.

Koniecznie wyłącz komórkę!

  • Są sytuacje, kiedy nawet dźwięk wydawany przy sygnale wibracyjnym nie powinien zakłócać spokoju. Kategorycznie wyłączamy lub całkowicie wyciszamy komórkę w teatrze, kinie, na wykładach, ale także jeśli jesteśmy na ślubie, pogrzebie, chrzcinach, czy innej podobnej uroczystości.
  • Oczywiście, komórka nie powinna nam przeszkadzać także w tak zwanych chwilach we dwoje. Wyjątkiem są tu jedynie sytuacje, kiedy masz dyżur domowy i pracodawca oczekuje, że będziesz pod telefonem. To jednak też nie znaczy, że musisz mieć ustawiony głośny dzwonek - niech to będzie subtelny sygnał, w końcu jeżeli oddzwonisz za kilka minut też nic się zwykle nie stanie.

Korzystaj z telefonu z wyczuciem

  • Jeśli jesteś w towarzystwie i dzwoni telefon, odejdź na pewną odległość zanim zaczniesz rozmowę.
  • Musisz koniecznie zadzwonić? Nie tłumacz się, po prostu przeproś i pójdź w spokojniejsze miejsce.
  • Trzymaj telefon w takim miejscu, żeby odebranie rozmowy zajęło ci jak najmniej czasu.
  • Staraj się nie rozmawiać w środkach komunikacji miejskiej, przeszkadzasz pasażerom. W pociągu wyjdź po prostu na korytarz.
  • Nie prowadź rozmów w kolejce do kasy!
  • W szpitalu, niezależnie od tego, czy jesteś pacjentem czy odwiedzającym, przed rozmową znajdź jakieś bardziej zaciszne miejsce niż sala chorych.
Źródło zdjęć: © [źródło](http://lajfmajster.pl/images/2010/02/sms.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://lajfmajster.pl/images/2010/02/sms.jpg)

A co z SMS-ami?

  • Pisz zrozumiale! Język polski naprawdę nie jest trudny.
  • Absolutnie nie korzystaj z SMS-ów w kontaktach stricte biznesowych.
  • Na przychodzącą wiadomość wypada odpisać, choćby krótkim \OK. Nie musisz tego robić od razu, ale też niech to nie będzie następny dzień.

Telefon może uratować życie!

  • Pamiętaj, że nawet z zablokowaną kartą SIM, bez środków na koncie, a nawet bez karty - możesz połączyć się na numer alarmowy 112 i poinformować o zagrożeniu. Warto więc mieć komórkę przy sobie niezależnie od tego, czy da się z niej korzystać do normalnych rozmów.
  • Dzwoń pod numer alarmowy tylko w uzasadnionych sytuacjach!
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.