Komputer demaskuje brak uwagi wzrokowej

Komputer demaskuje brak uwagi wzrokowej18.06.2010 22:30
oko
Katarzyna Kieś

Wydawać by się mogło, że kiedy wlepiamy wzrok w coś, co widzimy przed sobą, naszym oczom nie umknie żadna zmiana. Okazuje się, że ludziom umyka więcej, niż myślą – gapiostwo zdemaskowano dzięki komputerowi.

Wydawać by się mogło, że kiedy wlepiamy wzrok w coś, co widzimy przed sobą, naszym oczom nie umknie żadna zmiana. Okazuje się, że ludziom umyka więcej, niż myślą – gapiostwo zdemaskowano dzięki komputerowi.

Naukowców zaciekawiło, dlaczego czasem zdarza się, że zwyczajnie nie widzimy zmian zachodzących w obrazie, który mamy przed sobą. To zrodziło pytanie, czy da się przewidzieć, jakich zmian człowiek może nie zauważyć.

Pomysł przeprowadzenia badania na temat tego, dlaczego nie widzimy zmian zachodzących przed oczami, postanowiono zrealizować przy pomocy komputera i specjalnego oprogramowania. W eksperymencie „inteligencję” komputera wykorzystano do badania poziomu i sprawności percepcji wzrokowej człowieka oraz... jego inteligencji. Uczestnicy eksperymentu przeglądali serię zdjęć losowo wybieranych przez komputer i pokazywanych na monitorze urządzenia. Każde ze zdjęć miało wersję „przed” i „po”. Na fotografiach w wersji drugiej wprowadzone były zmiany - rozmaitego kalibru i rodzaju. Tu czegoś brakowało, tam coś dorobiono, gdzieś zmieniono kolor albo odcień, czasem kształt lub wielkość wybranych elementów zdjęcia były inne, itp. Jakie to były zmiany w przypadku konkretnej fotografii, „wiedział” już tylko komputer, wyświetlający obrazki wg algorytmu, który nie dawał możliwości posądzenia o subiektywne dobieranie zdjęć. Zadaniem badanych było wskazanie różnic w prezentowanych wersjach obrazków.

Prowadzący eksperyment byli mocno zaskoczeni wynikami. Sądzili, iż najłatwiej wykrywaną zmianą będzie różnica w kolorze. Tymczasem okazało się, że ludzkie oko najszybciej i najtrafniej wyłapuje brak lub naddatek jakiegoś elementu. „Gapiostwo” kolorystyczne było wśród uczestników badania zjawiskiem dość powszechnym, lecz zdecydowanie częściej wyłapywane były zmiany niezwiązane z barwą - co w sumie dziwi, ponieważ kolor odgrywa w naszym życiu niebagatelną rolę.

Oprogramowanie komputerowe „testujące” możliwości człowieka okazało się więc bardzo przydatnym narzędziem do poznawania tajników percepcji wzrokowej.

Człowiek żyje w świecie informacji wizualnej. Najprościej i najefektywniej przekazać wiadomość za pomocą grafiki. Dlatego eksperymentatorzy uważają, iż komputerowe testowanie ludzkiej percepcji wzrokowej powinno sprawdzić się wszędzie tam, gdzie konieczne jest optymalizowanie przekazu wizualnego (znaki drogowe, prezentacje multimedialne, itp.).

Znając życie, pewnie w niedługim czasie pomysł komputerowej zabawy z człowiekiem podchwycą rozmaici kombinatorzy, których zainteresuje, co można bezkarnie podmienić lub zmienić, by wydawało się, iż widziany obraz jest ciągle taki sam - tym samym zamieniając całkiem pożyteczną metodę poznawczą w narzędzie do skutecznej manipulacji.

Źródło: Eurek Alert

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.