Koniec niepewności. Firefox nadal będzie promował Google'a [aktualizacja]

Koniec niepewności. Firefox nadal będzie promował Google'a [aktualizacja]21.12.2011 19:00
Mozilla i Google nadal razem (Fot. TheVerge.com)

Wprawdzie Mozilla Foundation zapewniała, że gotówki jej nie brakuje, jednak wygaśnięcie w listopadzie umowy z Google’em, odpowiadającej za 84 proc. dochodów fundacji było poważnym problemem. To już przeszłość. Mozilla zapewniła sobie dalsze finansowanie.

Wprawdzie Mozilla Foundation zapewniała, że gotówki jej nie brakuje, jednak wygaśnięcie w listopadzie umowy z Google’em, odpowiadającej za 84 proc. dochodów fundacji było poważnym problemem. To już przeszłość. Mozilla zapewniła sobie dalsze finansowanie.

Choć jeszcze kilka dni temu rozwiązanie takie wcale nie wydawało się oczywiste, o czym pisałem m.in. w artykule o przyszłości Firefoksa, strategicznym partnerem przeglądarki po raz kolejny został Google. Firma płaci za to, że aplikacja Mozilli używa domyślnie wyszukiwarki z Mountain View.

Na razie brakuje oficjalnych informacji na ten temat, ale można przypuszczać, że warunki umowy są inne niż kilka lat temu – Google ma teraz własną przeglądarkę i silną pozycję na rynku. Choć pod względem rynkowych udziałów producentów nadal dominuje Microsoft, to gdy weźmie się pod uwagę popularność poszczególnych wersji przeglądarek, Chrome 15 jest najpopularniejszy na świecie.

Sugeruje to m.in. termin – umowa powinna zostać podpisana w listopadzie, coś jednak sprawiło, że podpisano ją z miesięcznym poślizgiem. Logicznym wytłumaczeniem wydają się burzliwe negocjacje obu partnerów.

Oficjalne komunikaty są jednak – jak to zwykle bywa w takich sytuacjach –  stonowane i pełne dobrze brzmiących sformułowań. Jak na blogu Mozilli stwierdził CEO Fundacji Mozilla Gary Kovacs:

Zgodnie z tym wieloletnim porozumieniem Google Search pozostanie domyślną wyszukiwarką dla setek milionów użytkowników Firefoksa na całym świecie.

Przedstawiciel Google’a Alen Eustance nie pozostał dłużny:

Mozilla jest od lat cennym partnerem Google’a i mamy zamiar kontynuować to wspaniałe partnerstwo w nadchodzących latach.

Kontynuację współpracy Mozilli i Google’a można uznać raczej za małżeństwo z rozsądku niż płomienny romans - obie firmy mają zbyt wiele do stracenia, by z siebie zrezygnować. Oczywistą korzyścią Mozilli są pieniądze wpłacane przez Google'a. Co z dalszej współpracy ma firma z Mountain View?

Sądzę, że w grę wchodzą dwie kwestie. Pierwsza z nich to zablokowanie Microsoftowi możliwości gwałtownego zwiększenia zasięgu Binga, którego gigant z Redmond próbuje rozbudowywać m.in. dzięki współpracy z Facebookiem. Druga kwestia to podtrzymanie pozytywnego wizerunku firmy angażującej się w pożyteczne dla internautów przedsięwzięcia. Niestety, na razie nie wiadomo, na ile Google wycenia te korzyści.

Nie zmienia to faktu, że dla użytkowników Firefoksa to dobra wiadomość – po miesiącu niepewności wiadomo, że pieniędzy na rozwój przeglądarki nie zabraknie.

Aktualizacja:

Wiadomo już, ile zarobi Mozilla. Co roku Google zasili konta Mozilla Foundation kwotą 300 mln dolarów. Firma z Mountain View przelicytowała w tym przypadku Microsoft, który - jak widać - nie jest gotowy na promowanie Binga za wszelką cenę. A z pewnością nie za dodatkowe 300 mln dolarów rocznie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.