Korespondencja zawodowa a spam

Korespondencja zawodowa a spam06.02.2009 18:00
Kira Czarczyńska

Z tego, że niechciane reklamy przesyłane mailem zrobiły się nielegalne, cieszymy się niemal wszyscy - spora część firm zaczęła się jednak zastanawiać co, komu i w jaki sposób wysyła. Czasem jednak obowiązujące ustawy stanowią pewne utrudnienie: kiedy mamy firmę i chcemy zaproponować innej firmie współpracę. Teraz trzeba to zrobić w odpowiedni sposób...

Na początek: co to jest spam?

Elektroniczna wiadomość jest spamem w rozumieniu prawa, jeżeli spełnia wszystkie poniższe warunki:

  • treść i kontekst wiadomości są niezależne od tożsamości odbiorcy, ponieważ ta sama treść może być skierowana do wielu innych potencjalnych odbiorców
  • jej odbiorca nie wyraził uprzedniej, możliwej do weryfikacji, zamierzonej, wyraźnej i zawsze odwoływalnej zgody na otrzymanie tej wiadomości
  • treść wiadomości daje odbiorcy podstawę do przypuszczeń, iż nadawca wskutek jej wysłania może odnieść korzyści nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy wynikających z jej odebrania

Z tego, że niechciane reklamy przesyłane mailem zrobiły się nielegalne, cieszymy się niemal wszyscy - spora część firm zaczęła się jednak zastanawiać co, komu i w jaki sposób wysyła. Czasem jednak obowiązujące ustawy stanowią pewne utrudnienie: kiedy mamy firmę i chcemy zaproponować innej firmie współpracę. Teraz trzeba to zrobić w odpowiedni sposób...

Na początek: co to jest spam?

Elektroniczna wiadomość jest spamem w rozumieniu prawa, jeżeli spełnia wszystkie poniższe warunki:

  • treść i kontekst wiadomości są niezależne od tożsamości odbiorcy, ponieważ ta sama treść może być skierowana do wielu innych potencjalnych odbiorców
  • jej odbiorca nie wyraził uprzedniej, możliwej do weryfikacji, zamierzonej, wyraźnej i zawsze odwoływalnej zgody na otrzymanie tej wiadomości
  • treść wiadomości daje odbiorcy podstawę do przypuszczeń, iż nadawca wskutek jej wysłania może odnieść korzyści nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy wynikających z jej odebrania

Jeżeli wysyłana wiadomość podpada pod powyższe punkty, to zgodnie z prawem stanowi spam. Może to kosztować od 20 do 5.000 PLN grzywny. Za jednego maila ze spamem.

Odbiorca musi wyrazić zgodę

Samo umieszczenie przez osobę prywatną lub firmę adresu e-mail na stronie internetowej, nie oznacza wcale, że została wyrażona zgoda na przesłanie oferty. W ogóle zgoda nie może być dorozumiana - musi być wyrażona wprost i celowo. W zasadzie więc, należy najpierw wysłać maila z pytaniem o zgodę na otrzymanie materiałów promocyjnych, a dopiero po jej uzyskaniu przesłać właściwą wiadomość.

Uwaga! Prawo dość dokładnie określa, co jest przesyłką reklamową - nie przejdzie konstrukcja typu:

Proszę o wyrażenie zgody na przesłanie oferty hurtowej sprzedaży czerwonych i żółtych papierowych kwiatków, za jedyne 3 PLN za sztukę (szczegóły na stronie http://.....)

Odbiorca zawsze może cofnąć zgodę

Jeśli odbiorca wyraził zgodę na przesłanie (jednorazowe) takiej informacji, to możesz ją wysłać raz. Jeżeli masz zgodę na przesyłanie (stałe) ofert, nie musisz pytać za każdym razem. W tym drugim przypadku odbiorca musi mieć jednak możliwość cofnąć zgodę w dowolnym momencie - a ciebie taka jego decyzja zobowiązuje do zaprzestania wysyłania wiadomości.

Przechowuj zgody

Jeśli nie wysyłasz ofert zbyt często, za to przez dłuższy okres czasu, odbiorca może po paru miesiącach przestać kojarzyć kiedy zgodę wyraził. W razie potrzeby musisz mieć więc możliwość udowodnienia, że taką zgodę posiadasz - zadbaj o to, unikniesz problemów.

Trochę kultury też nie zaszkodzi

Zadbaj więc również o to, aby:

  • Odbiorca wiedział, kto wysyła mu ofertę. Podaj nazwę firmy, swoje nazwisko, stronę internetową, adres e-mail także w treści.
  • Odbiorca nie został wprowadzony w błąd. Nie udawaj znajomego pisząc w temacie cześć, tu Jurek!. Jeśli nazwa twojej firmy jest przypadkiem podobna do innej, znacznie bardziej znanej, zaznacz też, że to nie ta sama firma.
  • Odbiorca wiedział, w jaki sposób może zgodę odwołać.
  • Ilość przesyłek i ich zawartość nie przekraczały zdrowego rozsądku - ok, można wysłać kilka razy w tygodniu jeśli coś ważnego w ofercie się zmienia, ale nie trzy razy dziennie inną pozycję z listy produktów obejmującej 1.000 typów i kolorów...
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.