Krótka historia emotikony :-)

Krótka historia emotikony :-)25.09.2011 20:01
Dyniowa emotikona (Fot. Flickr/SMN/Lic. CC by)

Wiesz, że emotikona ma już prawie 30 lat? W 1982 roku Scott Fahlman z Carnegie Mallon University zaproponował dwukropek, myślnik i nawias jako sposób wyrażenia emocjonalnego znaczenia tekstu. Skąd wziął się ten pomysł?

Wiesz, że emotikona ma już prawie 30 lat? W 1982 roku Scott Fahlman z Carnegie Mallon University zaproponował dwukropek, myślnik i nawias jako sposób wyrażenia emocjonalnego znaczenia tekstu. Skąd wziął się ten pomysł?

Używanie symboli do pokazania emocji nie jest nową ideą. Ponad sto lat wcześniej dział satyryczny magazynu „Puck” zaproponował kilka pomysłów wyrażania emocji za pomocą znaków typograficznych.

Propozycja magazynu
Propozycja magazynu

Według trudnych do zweryfikowania źródeł próbę wykorzystania znaków, które w połączeniu z nawiasami miały nadać emocjonalną wymowę tekstowi, podjął w 1979 roku jeden z użytkowników ARPANET-u, jednak jego pomysły nie zdobyły popularności.

Kariera emotikony zaczęła się od żółtej, uśmiechniętej twarzy znanej jako The Smileyi. Praca artysty Harveya Bella z 1963 roku została kilka lat później komercyjnie wykorzystana przez Bernarda i Murraya Spainów, którzy produkując miliony gadżetów, spopularyzowali wizerunek żółtego uśmiechu.

The Smiley
The Smiley

To właśnie ten obrazek zainspirował Fahlmana, który wyjaśniał, że sarkastyczne wypowiedzi stanowiły w ówczesnej Sieci spory problem. Brak zrozumienia dla intencji rozmówcy, kiedy jego ironiczna uwaga została odebrana serio, powodował niekończącą się lawinę odpowiedzi, grzebiących pierwotny temat dyskusji.

Pojawiła się wówczas idea, aby wyraźnie zaznaczać teksty, których nie należy traktować całkiem serio. Jak stwierdził Fahlman:

W komunikacji online opartej na tekście brakuje nam języka ciała lub wskazówek związanych z intonacją. Zostały zaproponowane różne symbole mające oznaczać [żart](http://vbeta.pl/2011/05/24/facebook-zostal-zalozony-przez-cia-zuckerberg-agentem-wideo). Uznałem, że sekwencja „;-)” stanowiłaby eleganckie rozwiązanie, które może być obsługiwane przez terminale korzystające z ASCII.

Razem z oznaczeniem żartobliwych tekstów Fahlman zaproponował również wykorzystanie „:-(”. Symbol ten miał wskazywać, aby wiadomość potraktować serio. Szybko jednak zmieniono jego pierwotne znaczenie, wyrażając w ten sposób frustrację i niezadowolenie.

Oryginalna propozycja Scotta Fahlmana (Fot. Mashable.com)
Oryginalna propozycja Scotta Fahlmana (Fot. Mashable.com)

Obecnie wiele aplikacji wykorzystuje emotikony. Niektóre z nich przechwytują sekwencje najczęściej używanych znaków, zamieniając je na małe obrazki. Zdaniem twórcy emotikonki niszczy to jednak oryginalną ideę zakładającą wykorzystanie znaków ASCII.

Źródło: Mashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.