Książki stają się interaktywne dzięki kodom kreskowym

Książki stają się interaktywne dzięki kodom kreskowym01.06.2010 19:05
Wojciech Usarzewicz

Augmented Reality to nie tylko rozpoznawanie kształtów obiektów, ale ogólna interakcja z otoczeniem - być może już niedługo będzie można w pełni korzystać z interaktywnych książek z użyciem tak zwanych QR Code, specyficznych dwu-wymiarowych kodów kreskowych, umieszczanych na stronicach książki, a odczytywanych za pomocą zwykłej kamery, ot choćby w urządzeniu mobilnym.

Augmented Reality to nie tylko rozpoznawanie kształtów obiektów, ale ogólna interakcja z otoczeniem - być może już niedługo będzie można w pełni korzystać z interaktywnych książek z użyciem tak zwanych QR Code, specyficznych dwu-wymiarowych kodów kreskowych, umieszczanych na stronicach książki, a odczytywanych za pomocą zwykłej kamery, ot choćby w urządzeniu mobilnym.

Dr. Sorin A. Matei z uniwersytetu w Purdue tworzy książki, w których stosuje właśnie kody QR, by umożliwiać dopisywanie treści do książki za pomocą systemu Ubimark. Dzięki temu, czytelnicy mogą dodawać dodatkowe informacje do książki, skanując określony kod i podpinając pod niego informacje umieszczone na stronie internetowej. Dzięki temu prostemu zabiegowi, do książki można więc dodawać zdjęcia, filmy, mapy, nagrania audio i inne dodatki multimedialne.

Kody QR na stronicach nie wyglądają może zbyt efektownie, ale dają spore pole do popisu dla użytkowników. Pojawia się tylko jednak kwestia - czy tego typu rozwiązanie ma szansę utrzymać się na rynku, jeśli coraz częściej pojawiają się kolejne czytniki wykonane w technologii e-papieru, czy choćby tablety pokroju iPad?

Moim zdaniem użycie 16-letniej technologii jest małym strzałem w stopę. Nie widzę problemu z wykorzystywaniem kodów na plakatach, przystankach miejskich czy wystawach sklepowwych, lecz książki? Na krótką metę może i tego typu interkatywne książki będą ciekawym gadżetem, przeznaczonym do zapełnienia sezonu ogórkowego. W dłuższym rozrachunku jednak nie widzę szans, by tego typu rozwiązania technologiczne znalazły szerszy popyt. Najzwyczajniej przykładowy iPad czy choćby Amazon Kindle są ciekawszymi rozwiązaniami dającymi czytelnikowi znacznie więcej możliwości.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.