Lalka Barbie jak Siri i Cortana. Toy Story stanie się rzeczywistością

Lalka Barbie jak Siri i Cortana. Toy Story stanie się rzeczywistością19.02.2015 08:45
Adam Bednarek

Chcesz, żeby twoje dziecko nie było wykluczone cyfrowo? Kup mu… lalkę Barbie. Popularne zabawki zaczynają być smart - tak jak wszystko inne. I bardzo dobrze!

Zabawki nie mają dziś łatwo. Owszem, małemu dziecku wciąż prędzej kupi się klocki czy zestaw lalek niż tablet, ale… i to może się niedługo zmienić. Dziś widok dwulatka grającego w Angry Birds nie dziwi tak jak np. dwa lata temu.

Konkurencja jest poważna. Tablety mówią, są interaktywne, dla dziecka bardziej ciekawe, bo żywe.

Producenci zabawek mieli prosty wybór: albo oddadzą walkę walkowerem, albo sprawią, że zabawki też staną się smart. Postawili na drugą opcję.

Działanie Hello Barbie, nowego modelu legendarnej zabawki, podobne jest do pracy głosowej asystentki w systemach Apple czy Google’a. Dziecko zadaje pytanie, lalka odpowiada.

Barbie i WiFi

Lalka, podłączona do WiFi, opowie anegdotki, historie, żarty, zapamięta tematy, o których dziecko z nią dyskutowało, porozmawia o pracy lub poprosi, żeby zabrać ją do restauracji, bo nigdy nie jadła włoskich potraw.

Widok lalki, która reaguje na nasze słowa, zapamiętuje i po prostu myśli na początku trochę przeraża. Od razu przypomina się Toy Story (pozytywny scenariusz) albo horrory (negatywny scenariusz), w których lalki straszyły. Wyobrażacie sobie Barbie, która zwariowała i zaczęła mówić: “chcę twój móóóóóózg!”. Brrr.

Zabawki inwigilują

Ale można mieć też poważniejsze i realniejsze obawy. Na przykład to, że taka Barbie zostanie wykorzystana do inwigilacji. To niegłupia teoria, biorąc pod uwagę fakt, że dzieci są naprawdę gadatliwe i można wyciągnąć od nich sporo ciekawych informacji…

Kiedy dziecko kończy – mniej więcej – trzy lata (może cztery), przestaje być NIEMYM świadkiem naszego życia. Zamienia się w:

  1. największą paplę,
  2. najgroźniejszego sędzię (windykatora, komornika, dietetyka, coacha, obrońcę dobrych manier).

Lalka Barbie dowie się, że rodzice nie mają jeszcze telewizora 3D, więc podsunie dziecku pomysł, żeby poszli do sklepu i kupili najnowszy model od firmy XYZ, bo akurat ona wykupiła “miejsce na reklamę”?

Powie, że najlepsze włoskie jedzenie jest w centrum handlowym, obok sklepu ABC, w którym są najmodniejsze sukienki? Dziecko słucha, a później powtarza rodzicom: kup to, zabierzcie mnie tam.

Aqua - Barbie Girl (Official Music Video)

Nie chciałbym jednak, żeby pomysł na smart-lalkę przekreśliły całkiem prawdopodobne, ale wciąż tylko teorie spiskowe. Bo inteligentna, podłączona do Internetu zabawka to naprawdę świetna idea!

W końcu nie wszyscy rodzice chcą, żeby ich pociecha siedziała przed tabletem. Smart lalka Barbie to kompromis pomiędzy tradycją a nowoczesnością.

Barbie uczy życia w gadżeciarskim świecie

I bardzo dobrze, że taki kompromis jest. Dzieci, które od małego nie siedzą w nosem w tablecie, nie będą gorsze od swoich rówieśników mających z nimi kontakt niemal od początku swojego życia. Wszystko dzięki Barbie!

Wyobrażam sobie, że inteligentne zabawki, będące stale online, staną się świetnym pierwszym nauczycielem. Twórcy lalki Barbie mówią, że stworzyli bazę najpopularniejszych pytań zadawanych przez dzieci.

Chciałbym zobaczyć miśka, który mądrze odpowie na pytanie w stylu: “dlaczego niebo jest niebieskie” albo “dlaczego samolot lata”.

Widzę też potencjał przed interaktywnymi zabawami, książkami czy testami - odpowiadanie na pytania zadawane przez np. Kubusia Puchatka. Technologie mogą dać zabawkom nowe, ciekawe życie!

Trzeba pamiętać, że to kolejne narzędzie. To od nas, dorosłych, zależy, jak zostanie wykorzystane przez dziecko. Przy rozsądnym, uważnym, kontrolowanym użyciu może stać się świetnym nauczycielem. I mowa tu nie tylko o wiedzy, ale również o umiejętnościach, które przydadzą się w późniejszym życiu.

Jesteśmy otoczeni technologią, czy nam się to podoba, czy nie. Trzeba więc przygotować do tego dzieci. Dobrze, że zabawki są w stanie nam w tym pomóc.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.