LCD zabójcą OLED-ów? Przecież miało być na odwrót!

LCD zabójcą OLED-ów? Przecież miało być na odwrót!14.12.2016 15:53

Co może zagrozić ekspansji telewizorów OLED? Okazuje się, że technologia LCD nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Czerń może być naprawdę czarna również na matrycy LCD!

Przyszłość telewizorów

Jaka technologia jest przyszłością telewizorów? Jeszcze niedawno odpowiedź wydawała się prosta: przyszłość należała do ekranów OLED, które – po wycofaniu się największych firm z plazm – oferują jakość obrazu nieosiągalną dla technologii LCD – przede wszystkim pod względem czerni, która w przypadku OLED-ów jest naprawdę czarna.

Organiczne diody elektroluminescencyjne wydawały się naturalnym, następnym etapem ewolucji branży, a korki od szampana mogły strzelać w siedzibie LG. Koreańska firma, która konsekwentnie rozwijając się w tym właśnie kierunku stała się w kwestii OLED-ów technologicznym liderem, produkującym panele nie tylko na własne potrzeby, ale także – po zmianie polityki - na potrzeby konkurencyjnych firm.

Fałszywa prognoza?

Jeszcze pół roku temu pisząc artykuł o przyszłości ekranów telewizyjnych można byłoby zakończyć go w tym miejscu, skracając cały wywód do jednego zdania: plazmy odeszły do lamusa, ekrany LCD, zwłaszcza wsparte technologiami takimi, jak kwantowa kropka czy HDR oferują fantastyczną jakość obrazu, ale przyszłością jest OLED. I to właśnie ta technologia opanuje rynek, rzecz jasna w miarę upływu czasu i pojawiania się coraz doskonalszych paneli.

Właśnie w takiej sytuacji, gdy – jak mogłoby się wydawać – dominacja OLED-ów jest już tylko kwestią przewidywalnego, niezbyt długiego czasu, na horyzoncie pojawia się technologia, która może wiele zmienić.

Panasonic zmienia układ sił

Jest nią opracowane przez Panasonica rozwiązanie, dzięki któremu japońska firma uzyskała panel LCD IPS o intrygujących parametrach - maksymalna jasność to 1000cd / m2, a minimalna to imponujące 0,001cd /m2.

Źródło zdjęć: © Fot. Pansonic
Źródło zdjęć: © Fot. Pansonic

Jest to możliwe dzięki technologii, pozwalającej na kontrolowanie jasności nie – jak dotychczas – stref ekranu (a tych w niektórych modelach mogło być nawet 500!), ale każdego, pojedynczego piksela.

LCD IPS jak OLED

W praktyce oznacza to możliwości, które do tej pory były domeną OLED-ów. I choć w przypadku Panasonica kontrola jasności sprowadza się nie do wyłączania poszczególnych pikseli, ale do selektywnego przysłaniania tych świecących, to efekt zapowiada się znakomicie.

Źródło zdjęć: © Fot. Panasonic
Źródło zdjęć: © Fot. Panasonic

Jest jednak zbyt wcześnie na obwieszczanie nowej nadziei dla LCD i śmierci OLED-ów. Wynika to z faktu, że sam Panasonic przedstawia nową technologię jako rozwiązanie, które trafi przede wszystkim do sprzętu profesjonalnego, związanego m.in. z medycyną i obróbką wideo. Póki co producent w ogóle nie wspomina o rynku konsumenckich telewizorów, co może się wiązać choćby z zaporowymi cenami nowego rozwiązania.

Źródło zdjęć: © Fot. Panasonic
Źródło zdjęć: © Fot. Panasonic

Zabójca OLED-ów? Weryfikacja już niebawem

Niezależnie od tego przewidywanie przyszłości rozwoju telewizorów nie jest już tak proste, jak jeszcze całkiem niedawno. Choć ekspansja technologii OLED wydaje się przesądzona, to wygląda na to, że organiczne diody elektroluminescencyjne mają w końcu godnego przeciwnika.

Czy i jak bardzo groźny jest to rywal przekonamy się niebawem – opracowane przez Panasonica rozwiązanie ma zostać zaprezentowane w działaniu już na początku 2017 roku.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.