Marchewka i kij w kontaktach z innymi

Marchewka i kij w kontaktach z innymi07.11.2009 11:00
kijaszek
Sabina Stodolak

Wczoraj pisałam o rozpoznawaniu metody skutecznej motywacji względem samego siebie. Informacja na temat tego w jaki sposób łatwiej się motywować może nam się przydać nie tylko w przypadku automotywacji, ale również w sytuacji, kiedy motywujemy innych (bądź mówiąc bardziej ordynarnie ? kiedy coś od nich po prostu chcemy).

Wczoraj pisałam o rozpoznawaniu metody skutecznej motywacji względem samego siebie. Informacja na temat tego w jaki sposób łatwiej się motywować może nam się przydać nie tylko w przypadku automotywacji, ale również w sytuacji, kiedy motywujemy innych (bądź mówiąc bardziej ordynarnie ? kiedy coś od nich po prostu chcemy).

Oczywiście, rozumiem że chciałabyś, aby mąż pomagał Ci w domu na zasadzie marchewki ? i tak sam z siebie, z miłości i motywowany wizją uszczęśliwienia twej osoby pucował fugi szczoteczką. Niestety, może być tak, że choć Twoje szczęście jest dla niego ważne, w tym przypadku marchewka nie działa- ale za to zadziała kijaszek.

Popularnie uważa się, że marchewka jest lepsza jako metoda motywacji. I to zasadniczo jest prawdą ? kijek bowiem zawsze powoduje zwiększony poziom stresu i nawet jeśli jesteśmy tymi osobami, które w stresie funkcjonują lepiej, to mimo wszystko na dłuższą metę jest to nie zdrowe i nieefektywne. Bywa jednak tak, że marchewka po prostu nie działa i wtedy trzeba wyciągnąć kija. Obserwacja osób które nas otaczają, pozwala dostosować strategię motywowania ich do tego co chcemy aby robili w łatwiejszy sposób.

Mówiąc bardziej obrazowo ? jeśli na kogoś kto potrzebuje marchewki będziesz działał kijem (np. szef krzyczący na pracownika który potrzebuje poczucia osiągnięć i pochwały), to kij w końcu ci się złamie i przestanie działać, lub osoba która była w ten sposób motywowana wycofa się z kontaktu (żona wniesie pozew o rozwód, pracownik się zwolni). Jeśli na kogoś, kto potrzebuje kija będziesz działał marchewką, będzie ona efektywna krótkofalowo. Taki pracownik się wprawdzie nie zwolni, ale będzie mało efektywny.

Co więc z tym, że marchewka jest lepsza? Otóż pamiętajmy że dążenie ? unikanie to w pewnym sensie dwie strony tego samego medalu i większość sytuacji możemy przedstawić zarówno jako dążenie jak i jako unikanie ? czasem trzeba po prostu przeformułować cele. Przykładowo ? jesteśmy pracodawcą i robimy konkurs dla sprzedawców ? kto najwięcej sprzeda, dostanie wycieczkę. Ci którzy motywują się marchewką, zabierają się do pracy. Ci którzy kijem, szybko się zniechęcają, bo ??przecież i tak wygra Wojtek?, ?nie lubię Seszeli? itd. Zakładając więc, że zespół mamy w połowie marchewkowy a w połowie nastawiony na unikanie, nasze kosztowne Seszele powodują wzrost produktywności u zaledwie 50% pracowników. Wystarczy jednak znać swoich pracowników nieco lepiej i wiedzieć na czym im zależy ? może Seszele nie zmotywują Krzyśka, ale chęć uniknięcia sytuacji kiedy jest najgorszy w zespole mogą go ruszyć do boju ? robimy więc tablicę z wynikami i nazwisko najlepszego podkreślamy, ale również eksponujemy nazwisko NAJGORSZEGO pracownika. Krzysiek zaczyna podwyższać wyniki, aby uniknąć żartów ze strony kolegów.

Przeformułowywanie celi łatwo zobaczyć na przykładach:

Kupujemy mieszkanie aby

  • wygodniej mieszkać (motywacja ?do?)
  • wynieść się z tej ciasnej i ciemnej nory (motywacja ?od?)

Szukamy nowej pracy by:

  • zarabiać więcej i móc się rozwijać (?motywacja ?do?)
  • pozbyć się szefa furiata (motywacja ?od?)

Ubieramy się szałowo na imprezę aby:

  • poderwać super faceta (?motywacja ?do?)
  • nie czuć się gorzej niż nasze wylaszczone koleżanki (motywacja ?od?)

Spróbujcie teraz sami przeformułować cele (w komentarzach):

  • idziemy na studia
  • kupujemy iPhone?a
  • zakładamy bloga
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.