Media społecznościowe – skuteczny bat na korporacje?

Media społecznościowe – skuteczny bat na korporacje?28.10.2012 14:45
Nowa forma komunikacji - zdjęcia na Facebooku

Media społecznościowe to broń obosieczna. Odpowiednio wykorzystana może skutecznie budować wizerunek marek i opróżniać portfele klientów, ale zarazem wkłada im do ręki skuteczną broń. Facebook jako narzędzie do ekspresowych reklamacji? To działa!

Media społecznościowe to broń obosieczna. Odpowiednio wykorzystana może skutecznie budować wizerunek marek i opróżniać portfele klientów, ale zarazem wkłada im do ręki skuteczną broń. Facebook jako narzędzie do ekspresowych reklamacji? To działa!

Sądząc po obrazkach, wklejanych przez legiony użytkowników Facebooka, weekend zostanie anulowany, jeśli nie powita się piątku obrazkiem ze stosownym komunikatem (to samo dotyczy np. śniegu, ale to już zupełnie inna historia). Niestety, jak można było się wczoraj przekonać, weekend nie dotyczy rzeczników prasowych, a konkretnie Marcina Gruszki, rzecznika Playa.

Wszystko zaczęło się od fotografii, opublikowanej przez niezadowolonego klienta:

Aby załatwić sprawę, trzeba ją najpierw nagłośnić
Aby załatwić sprawę, trzeba ją najpierw nagłośnić

Zdjęcie szybko zostało dostrzeżone przez innych użytkowników i niczym dobry wiral zaczęło krążyć po Sieci. Gdyby osoby odpowiedzialne za wizerunek Playa wzięły sobie do serca obrazki zwiastujące nadejście weekendu, do poniedziałku problem klienta stałby się zapewne sprawą publiczną rozpalającą emocje narodu równie mocno, jak półfinał "Mam talent" i futro Dżoany Krupy.

Ktoś jednak postanowił zareagować, Marcin udostępnił stosowną fotkę, sprawa została załatwiona, a potencjalne, pospolite ruszenie internautów rozeszło się po kościach.

Brawa dla Playa za formę odpowiedzi!
Brawa dla Playa za formę odpowiedzi!

I na tym opis całej sprawy można zakończyć, gratulując Playowi skutecznej interwencji. Warto jednak zauważyć w tym miejscu inną kwestię - opisana sytuacja stanowi dobry dowód na to, że klienci zyskali w końcu skuteczną broń w sytuacjach, w których jeszcze kilka lat temu zostaliby odesłani z kwitkiem, a o ich niezadowoleniu dowiedziałaby się co najwyżej najbliższa rodzina, kot i kilku znajomych.

Trafiając na mur korporacyjnych procedur, absurdów, niekompetencji czy zwykłych błędów, których przy milionach klientów nie da się przecież uniknąć, wystarczy sprawę odpowiednio nagłośnić. Co prawda mało kto pochyli się nad gorzkimi żalami, wylewanymi przez pokrzywdzonego klienta na osobistym i mało popularnym blogasku, ale gdy krzywda zostanie przedstawiona w odpowiednio atrakcyjnej formie, zacznie krążyć po Facebooku czy trafi na Wykop, reakcja firmy jest niemal gwarantowana.

Nagle - mimo weekendu - wszystko da się załatwić, ważny jest duch, a nie litera firmowych przepisów, "nasz klient nasz pan" itd. Gdy kłopot klienta zaczyna roztaczać wokół siebie nieprzyjemną dla firmy woń, nie ma takiej rzeczy, której nie dałoby się zrobić, aby problem szybko rozwiązać.

To dobrze, że klienci mają w końcu skuteczne narzędzie nacisku. Źle, że aby z niego skutecznie korzystać, trzeba najpierw pozyskać zainteresowanie tłumu. A jeszcze gorzej, że w wielu sytuacjach firmy (bo przecież nie dotyczy to tylko, potraktowanego tu jako przykład, Playa) reagują dopiero wtedy, gdy ich poczynania stają się popularnym tematem w Internecie. Nie można było załatwić sprawy bez tego całego zamieszania?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.