Microsoft przewidział przyszłość? Zobacz reklamę Windowsa XP sprzed 10 lat

Microsoft przewidział przyszłość? Zobacz reklamę Windowsa XP sprzed 10 lat27.10.2011 09:38
Słynna tapeta Windowsa XP - z niewielką zmianą ;) (Fot. Flickr/oddsock/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski

Niesamowita sprawa. Microsoft w reklamie Windowsa XP 10 lat temu przewidział, do czego dziś służą komputery. Różnica polega na tym, że używa się nieco innych narzędzi od tych zaprezentowanych wtedy.

Niesamowita sprawa. Microsoft w reklamie Windowsa XP 10 lat temu przewidział, do czego dziś służą komputery. Różnica polega na tym, że używa się nieco innych narzędzi od tych zaprezentowanych wtedy.

Mimo że Microsoft już oficjalnie nie wspiera Windowsa XP (i nie świętował jego 10. urodzin), prawdopodobnie jest to wciąż najpopularniejszy system na świecie. A pamiętacie, jak to wszystko się zaczęło?

Wielkiej fety nie było, bo premiera zbiegła się z tragedią 11 września. Była za to reklama, w której korpoludki dostały skrzydeł i fruwały przy dźwiękach "Ray of Light" Madonny.

Windows XP - The Commercial That Started It All

Tę właśnie reklamę przeanalizował serwis Wired - i wyszło mu, że Microsoft przewidział przyszłość. Tyle że w tej przyszłości jest dla niego znacznie mniej miejsca, niż można było się spodziewać.

Chodzi o to, żeby się dzielić

Masz fajne zdjęcie, to się nim podziel ze znajomymi. Dobry pomysł? Pewnie, zwłaszcza że łącza były coraz szybsze, a Microsoft miał popularny program pocztowy – Outlook. W 2001 roku można więc już było łatwo i szybko wysłać kilka zdjęć pocztą elektroniczną do znajomych.

Mark Zuckerberg miał wtedy 17 lat i zapewne nie myślał jeszcze o żadnych "twarzoksiążkach". A jednak to dzięki niemu (i jeszcze lepszym łączom) zdjęcia wrzucamy dziś na Facebooka czy inne serwisy społecznościowe w hurtowych ilościach zamiast wysyłać pojedynczo e-mailem.

Pogadaj ze znajomymi w Sieci

Gigantyczna kamera i monitor peceta – tak Microsoft w 2001 roku wyobrażał sobie rozmowy przez Internet. Długo za tą wizją nie nadążały łącza internetowe, więc narodziły się inne sposoby komunikowania w Sieci. W Polsce powstał Tlenofon, a na świecie Skype.

Mała firemka, która sprawiła, że ludzie mogli sobie pogadać przez Internet za darmo, szybko stała się niesamowicie popularna. Popularny komunikator w 2011 roku został przejęty przez Microsoft za 8,5 mld dolarów. Ot, taka mała ironia losu.

Sieci bezprzewodowe

Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez Wi-Fi – czy to w domu, czy w knajpie, czy w hotelu. W 2001 roku bezprzewodowy Internet był dobrem luksusowym, które mieli nieliczni szczęściarze. W 2011 roku, kiedy jest to rzecz powszechna, Microsoft może powiedzieć, że to przewidział.

Droga do powszechnego Internetu bezprzewodowego była długa i trudna, momentami można było zwątpić w jej słuszność – w końcu po co komu kiepsko działające Wi-Fi, skoro Internet na kablu chodzi lepiej? Kiedy już ludzie odkryli, że bez kabla czasem bywa wygodniej, problemem stała się nieumiejętność zabezpieczenia Sieci.

Na szczęście wszystko dobrze się skończyło i dziś żyjemy w krainie bezprzewodowej szczęśliwości.

Powszechna cyfryzacja

Może już tego nie pamiętacie, ale w 2001 roku nie wszyscy jeszcze mieli aparaty cyfrowe. Zanosiło się filmy do wywołania i czekało kilka dni na zdjęcia – potem większość z nich i tak okazywała się do niczego. A zapłacić trzeba było za wszystkie.

W reklamie Windowsa XP fotografia jest cyfrowa, tak samo zresztą jak i wideo. I muzyka, i... Wszystko to jest oczywiście zasługą urządzeń, a nie systemu operacyjnego. Microsoft cyfryzację przewidział, ale nie wymyślił ani iPoda, ani innego urządzenia, które zmieniłoby świat.

Ale jest jeszcze jedna rzecz, którą wymyślił. Słowa "Yes, you can". Nie twierdzę, że "Yes, we can" podrzucił Obamie ktoś, kto widział tę reklamę – bo mimo wszystko nie mam podstaw do takiego stwierdzenia. Ale to ciekawy zbieg okoliczności, prawda?

Źródło: Wired

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.