Miękkie i twarde kompetencje - o co w tym chodzi...?

Miękkie i twarde kompetencje - o co w tym chodzi...?09.11.2010 20:00
Kompetencje - twarde i miękkie
Kira Czarczyńska

Kiedy szukamy pracy, wszędzie, gdzie się nie obejrzymy, słychać zawsze jedno słowo: kompetencje. Zwykle słysząc to, myślimy o kwalifikacjach zawodowych, doświadczeniu, umiejętnościach. Pracodawca jednak ma na myśli również tak zwane kompetencje miękkie.

Czym one są - i czy można je, podobnie do zawodowych, rozwijać?

Kiedy szukamy pracy, wszędzie, gdzie się nie obejrzymy, słychać zawsze jedno słowo: kompetencje. Zwykle słysząc to, myślimy o kwalifikacjach zawodowych, doświadczeniu, umiejętnościach. Pracodawca jednak ma na myśli również tak zwane kompetencje miękkie.

Czym one są - i czy można je, podobnie do zawodowych, rozwijać?

Rozwój własnych kompetencji to najlepsza inwestycja, jakiej można dokonać. Kiedy stajemy się bardziej atrakcyjni dla pracodawców, nie tylko przestaje nas dotyczyć bezrobocie - ale dostajemy coraz atrakcyjniejsze propozycje.

Nad czym więc należy pracować?

Kompetencje "twarde"

Istnieje wiele definicji twardych kompetencji, jednak najogólniej mówiąc, są to konkretne umiejętności i wiedza potrzebne do wykonywania pracy. Można je potwierdzić dyplomami bądź certyfikatami, albo udowodnić biorąc udział w rozmowie kwalifikacyjnej czy testach.

Rozwijanie twardych kompetencji jest więc zależne wyłącznie od tego, jaki zawód wykonujemy - bądź chcemy wykonywać. W większości przypadków należeć będzie do nich znajomość języków obcych oraz bardzo dobra obsługa komputera, te dwie rzeczy bowiem przydają się obecnie praktycznie wszędzie.

Kompetencje "miękkie"

Intuicyjnie wiemy wszyscy, że skoro "kompetencje twarde" odnoszą się do umiejętności zawodowych, to "miękkie" mają związek z psychiką i umiejętnościami społecznymi. I rzeczywiście: kompetencje behawioralne koncentrują się na sposobie zachowywania się człowieka, postawach, które umożliwiają mu zachowywanie się w sposób skuteczny w danej sytuacji.

Miękkie kompetencje to przede wszystkim:

  • umiejętności osobiste - sprawne zarządzanie sobą i swoją pracą, zdolność do motywowania samego siebie, zorganizowanie zajęć;
  • umiejętności interpersonalne - obejmują komunikowanie się z ludźmi, przekonywanie ich do swoich racji, motywować, inspirować, zarządzać zespołami.

Niezależnie od tego, jaką wykonujemy pracę, musimy współpracować z innymi ludźmi, komunikować się z nimi, wypracowywać wspólne stanowisko. Cały czas trzeba też utrzymywać motywację, pracować nad swoją motywacją, rozwijać umiejętności twarde. Tak naprawdę więc, kompetencje miękkie są podstawą każdej pracy - są najbardziej uniwersalne i wykorzystamy je wszędzie.

Wbrew pozorom, nad nimi również można pracować - istnieją kursy asertywności, motywacyjne, umiejętności organizacyjnych czy komunikacji międzyludzkiej. Jeśli nie chcemy się na żaden z nich zapisywać, zawsze można "trenować" w codziennym życiu - a wskazówki znajdziemy bez trudu w Internecie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.