Minimalna prędkość łącza gwarantowana w umowie? Trwają prace nad zmianą prawa

Minimalna prędkość łącza gwarantowana w umowie? Trwają prace nad zmianą prawa09.05.2011 16:36
Zółwia prędkość Sieci odejdzie do historii (Fot. Flickr/Claudio Cesarano/Lic. CC by-sa)

Twój dostawca Internetu świadczy usługi niskiej jakości? Prędkość łącza jest niższa, niż teoretyczne zapisy w umowie? Nowe prawo telekomunikacyjne wymusi zmiany, których przez lata nie udało się przeforsować niezadowolonym klientom.

Twój dostawca Internetu świadczy usługi niskiej jakości? Prędkość łącza jest niższa, niż teoretyczne zapisy w umowie? Nowe prawo telekomunikacyjne wymusi zmiany, których przez lata nie udało się przeforsować niezadowolonym klientom.

Zmiany w prawie zostały zainicjowane przez Komisję Europejską. Nowe, proponowane przez instytucję unijną przepisy oznaczają zastosowanie Dyrektywy 2002/22/WE - niemal dziesięcioletniego zbioru zaleceń dotyczących rynku telekomunikacyjnego.

Neelie Kroes - komisarz europejski ds. agendy cyfrowej nie poprzestaje na deklaracjach zmian. Unijne przepisy, o których pisaliśmy w marcu i kwietniu, są już wdrażane w Polsce. Rozpoczęły się konsultacje, dotyczące nowelizacji prawa telekomunikacyjnego. Co to oznacza dla polskich użytkowników Sieci?

Prawo telekomunikacyjne zostanie uzupełnione o wymogi Komisji Europejskiej. Nowe przepisy mają m.in. zmienić praktykę, w której wysoka, teoretyczna prędkość łącz internetowych jest tylko martwym zapisem w umowie.

Umowy dotyczące usług telekomunikacyjnych mają ponadto zawierać jasne informacje, dotyczące opłat, ponoszonych przez klientów w momencie rozwiązania umowy.

Doprecyzowaniu mają również ulec zapisy, dotyczące zwrotu dzierżawionych lub użyczonych przez operatora urządzeń oraz – co chyba najistotniejsze – w umowach pojawi się zapis określający prędkość minimalną łącza.

Gwarantowana, minimalna prędkość transferu nie będzie mogła być niższa niż 90 proc. wartości podawanej w ofertach i materiałach reklamowych.

Jest to bardzo istotna zmiana w porównaniu z dotychczasowymi umowami, gdy operatorzy poprzedzali oferowaną prędkość istotnym słowem „do” – prędkość połączenia z Siecią mogła być wówczas dowolnie niska, ale nie łamało to zapisów umowy.

Nowe umowy mają również określać możliwe sposoby dokonywania płatności, precyzować warunki skorzystania z promocji oraz opisywać prawa klienta w sytuacji, gdy operator nie zapewni gwarantowanej minimalnej prędkości łącza.

Jest to bardzo istotna zmiana, pozwalająca klientom – w końcu – na skuteczne dochodzenie swoich praw w sytuacji, gdy prędkość połączenia z Siecią odbiega od oferty, przedstawionej przez operatora przed podpisaniem umowy.

Zmiany przepisów to z pewnością krok w dobrym kierunku. Niekorzystne z punktu widzenia klientów zapisy, obecne w dotychczasowych umowach wystawiają polskim dostawcom Sieci fatalne świadectwo .

Jak się okazuje mimo niezmiennie prokonsumenckich komunikatów prasowych, przepełnionych troską o klientów reklam i korporacyjnej nowomowy pełnej frazesów o etycznym biznesie  do elementarnej przyzwoitości może zmusić ich dopiero zmiana prawa.

Źródło: Gazeta Prawna

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.