Mity, w które wierzą fani Apple’a. Jaka jest rzeczywistość?

Mity, w które wierzą fani Apple’a. Jaka jest rzeczywistość?30.11.2011 11:00
Klienci czy wyznawcy? (Fot. Business Insider)

Budowanie siły marki w oparciu o emocje to dziedzina, w której Apple osiągnął mistrzostwo. W sytuacji, gdy większość firm ma po prostu klientów, Apple w wielu przypadkach może mówić o wyznawcach, którzy wierzą w magię marki nawet wbrew faktom. Poznaj najczęściej powtarzane mity na temat tej firmy.

Apple produkuje najlepszy sprzęt

Najlepszy hardware na rynku? (Fot. Business Insider)
Najlepszy hardware na rynku? (Fot. Business Insider)

Nieprawda. Kwestią bezdyskusyjną jest design – niektórym może się podobać, innym nie, ale produktom firmy z Cupertino nie można odmówić konsekwentnego, charakterystycznego dla marki stylu.

Inaczej wygląda to, co kryje się pod obudowami – przykładem może być iPhone, który – gdy obiektywnie spojrzymy na parametry techniczne – okaże się przeciętnym smartfonem.

Warto w tym miejscu przypomnieć prześmiewcze zdjęcie, robiące karierę w Sieci w czasie wprowadzenia na rynek iPhone’a. Wynikało z niego, że telefon Apple’a górował nad wiekową Nokią 3310 jedynie kolorowym wyświetlaczem.

Nokia kontra Apple
Nokia kontra Apple

Innym przykładem może być aparat fotograficzny iPhone’a. Choć niedawno zachwycała się nim znana fotografka Annie Leibovitz, wygląda na to, że również ona uległa po prostu magii marki. iPhone 4 oferuje swoim użytkownikom 5-megapikselowy sensor, gdy równolegle debiutujące smartfony konkurencji zapewniają 8 megapikseli.

Apple to największy producent telefonów na świecie

Lider branży
Lider branży

Nieprawda. Choć iPhone’y zdobyły – zwłaszcza na Zachodzie – istotny udział w rynku, nie zapewniły swojemu producentowi dominującej pozycji. Na rynku telefonicznym dominuje Samsung. Na dodatek – w przeciwieństwie do starego lidera, Nokii – udziały Samsunga systematycznie rosną.

Sprzęt Apple’a nie wiesza się

Kernel Panic
Kernel Panic

Zmora użytkowników Windowsa, jaką był niesławny BSOD, była przyczyną wielu kpin pod ich adresem. Choć problem niebieskiego ekranu udało się niemal całkowicie wyeliminować (jak często widujecie go w Windowsie 7?), stereotypowa opinia jest nadal rozpowszechniona.

Odwrotny stereotyp dotyczy sprzętu Apple’a. Czy rzeczywiście jest aż tak stabilny? Choć stabilności nie sposób mu odmówić, Mac OS również ma swojego BSOD-a . Jak przystało na tę markę, apple’owski „niebieski ekran” wygląda bardzo elegancko. Nie zmienia to faktu, że się pojawia. Kernel Panic oznacza prostą informację: system po prostu się wysypał.

Flash jest dla cieniasów

Kto nie lubi Flasha? (Fot. Business Insider)
Kto nie lubi Flasha? (Fot. Business Insider)

Nieprawda. Trzeba oddać sprawiedliwość, że niechęć Steve’a Jobsa do Flasha miała swoje racjonalne uzasadnienie. Ta technologia nie sprawdza się w przypadku urządzeń mobilnych – jest w stanie skutecznie spowolnić telefon, a do tego pożre Twoją baterię w zastraszającym tempie.

To, co nie jest dobre dla telefonów, z powodzeniem sprawdza się w przypadku komputerów. Z krytykowanej przez Jobsa technologii korzysta bez mała połowa Sieci i sytuacja ta nieprędko ulegnie zmianie.

Android przegrywa wojnę mobilnych platform

Najpopularniejsza platforma mobilna (Fot. Business Insider)
Najpopularniejsza platforma mobilna (Fot. Business Insider)

Nieprawda. Na razie Apple ma przewagę w wysokości dochodów generowanych przez jego platformę, ale przewaga ta coraz bardziej topnieje na korzyść Androida.

Platforma Google’a dominuje pod względem udziałów w rynku, stopniowo zwiększając swoją przewagę.

Użytkownicy komputerów Apple’a nie mają problemów z wirusami

Produkty Apple'a (Fot. Business Insider)
Produkty Apple'a (Fot. Business Insider)

Jednymi z pierwszych czynności użytkownika peceta z Windowsem po uruchomieniu nowego sprzętu jest sprawdzenie, czy w systemie zainstalowano program antywirusowy i ewentualne uzupełnienie tego braku.

Wielu użytkowników Apple’a sądzi, że ich sprzęt jest bezpieczny. Nie jest. Mniejsza liczba zagrożeń to w znacznej mierze efekt mniejszej popularności tej platformy – nawet stosunkowo rozpowszechniony w Stanach Zjednoczonych sprzęt Apple’a ma tam zaledwie ok. 9 proc. udziałów w rynku, choć gdyby oceniać popularność na podstawie sprzętu występującego w filmach, miałby zapewne 90 proc.

Przestępcy komputerowi są jednak odporni na marketing i product placement. Nie opłaca się pracować nad wirusami czy złośliwym oprogramowaniem, które zainfekuje jedynie nielicznych użytkowników Sieci.

Microsoft jest bez znaczenia

Microsoft bez znaczenia? Steve Ballmer ma chyba inną opinię (Fot. Business Insider)
Microsoft bez znaczenia? Steve Ballmer ma chyba inną opinię (Fot. Business Insider)

Nieprawda. Fakty są jednoznaczne – na polu smartfonów i tabletów Apple zmiażdżył swojego odwiecznego konkurenta. Niestety, firma z Cupertino wciąż nie ma odpowiedzi na pakiet biurowy Microsoftu.

Zestaw zintegrowanych aplikacji, wspieranych przez usługi sieciowe, przynosi firmie z Redmond niemal 5 mld dolarów kwartalnie i kwota ta rośnie w tempie 8 proc. rocznie. W tej wyjątkowo dochodowej branży lekceważony Microsoft nie ma sobie równych.

Solą w oku Apple’a jest również inny produkt Microsoftu i połączone z nim usługi - Xbox 360. Na domiar złego firma z Redmond po serii klęsk zaczyna odbudowywać swoją pozycję na rynku telefonów komórkowych.

Choć przed nią jeszcze długa droga, rozwój mobilnego systemu Windows Phone, kooperacja z Nokią i intensywna współpraca z Facebookiem i Spotify pozwalają sądzić, że Microsoft nie powiedział jeszcze w tej kwestii ostatniego słowa.

Żyjemy w erze post-PC

Post-PC? Wolne żarty! (For. Flickr/włodi/Lic. CC by-sa)
Post-PC? Wolne żarty! (For. Flickr/włodi/Lic. CC by-sa)

Nieprawda. O tym, dlaczego post-PC to jedynie modny slogan, pisałem niedawno w tym artykule. Z punktu widzenia klientów Apple’a lansowanie tezy o epoce post-PC ma tylko jeden cel. To jak gromki okrzyk do tłumu fanów: zamiast wydawać pieniądze na laptopa z Windowsem, wydaj je na iPhone’a!

Źródło: Business Insider

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.