Muzycy wspierają serwis hostingowy w walce z Universal Music Group [wideo]

Muzycy wspierają serwis hostingowy w walce z Universal Music Group [wideo]13.12.2011 19:30
Fragment klipu reklamowego Megaupload

Prawo to broń obosieczna. Serwis hostingowy, który próbuje zerwać z wizerunkiem pirackiego zagłębia, rozpoczął sądową walkę z Universal Music Group. Nie jest w tej walce osamotniony – wspiera go wiele gwiazd muzyki. Czyżby role zaczęły się odwracać?

Prawo to broń obosieczna. Serwis hostingowy, który próbuje zerwać z wizerunkiem pirackiego zagłębia, rozpoczął sądową walkę z Universal Music Group. Nie jest w tej walce osamotniony – wspiera go wiele gwiazd muzyki. Czyżby role zaczęły się odwracać?

Serwisy hostingowe, jak Rapidshare czy Hotfile, często – i do tego niebezpodstawnie – postrzegane są jako narzędzie do rozpowszechniania pirackich treści. Ze znajdującej się na granicy prawa niszy postanowił wyjść jeden z nich – Megaupload.

Do kampanii promującej serwis i dedykowaną aplikację jako zwykłe, wygodne narzędzia do transferu plików zaangażowano wielu znanych muzyków. Sławni wykonawcy wspólnie nagrali „Megaupload Song” i w kilku zdaniach opowiedzieli, jakim błogosławieństwem dla ludzkości  jest serwis hostingowy.

Choć ich wypowiedzi mają dokładnie tę samą wartość, co każda inna reklama, a „Megaupload Song” jest banalnym utworem, który broni się jedynie magią nazwisk wykonawców, to o kampanii reklamowej zrobiło się głośno z zupełnie innego powodu.

O odpowiednie nagłośnienie całej sprawy zadbała wytwórnia muzyczna, dokonując tym samym spektakularnego, wizerunkowego seppuku. Universal Music Group, prawdopodobnie w porozumieniu z IFPI oraz RIAA, zmusiła YouTube’a do zablokowania klipów reklamowych.

Megaupload odpowiedział wnioskiem o odblokowanie, później klipy zostały zablokowane ponownie. Nie wiadomo, kiedy i jak skończy się ta przepychanka, obnażająca zarazem słabość weryfikowania wniosków przez YouTube’a. Na szczęście to, co raz pojawiło się w Sieci, zostaje w niej na zawsze.

Poniżej dwa klipy, które nie spodobały się Universal Music Group. Na wypadek, gdyby zostały zablokowane, łatwo znaleźć kopie, szukając fraz „Megaupload Song” i „Celebrities Endorse Megaupload”.

Problem polega jednak na tym, że Universal Music Group nie ma żadnych praw do utworu. Megaupload podpisał odrębną umowę z każdym z występujących wykonawców i koncern muzyczny, wymuszając zablokowanie klipów, prawdopodobnie złamał prawo.

Czy rzeczywiście tak było, oceni jeden z sądów w Kalifornii, gdzie trafił pozew Megaupload. Odpowiedni  kontekst całej sprawie nadaje fakt, że Megaupload planuje uruchomienie sklepu muzycznego, oddającego wykonawcom 90 proc. zysków ze sprzedaży utworów.

Proponowany przez Megaupload i wdrożony z sukcesem w wielu innych miejscach model dystrybucji zrywa z archaiczną dominacją wielkich wytwórni muzycznych i sprawia, że pieniądze, po odjęciu 10-procentowej prowizji, trafiają bezpośrednio od konsumenta do muzyka. Pierwszy płaci mniej, drugi zarabia więcej – zadowoleni są więc wszyscy, z wyjątkiem pośredników.

Działania Universal Music Group i reszty przemysłu muzycznego, nawet jeśli doraźnie skuteczne, nie powstrzymają tych zmian.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.