Na czym zarabia Microsoft? Najbardziej dochodowe produkty giganta z Redmond

Na czym zarabia Microsoft? Najbardziej dochodowe produkty giganta z Redmond21.10.2011 11:00
Była szefowa Yahoo! Carol Bartz i Steve Ballmer (Fot. Flickr/Yodel Anecdotal/Lic. CC by)

Microsoft, kojarzony przede wszystkim ze swoim systemem operacyjnym i pakietem biurowym, w rzeczywistości jest o wiele bardziej zróżnicowany, niż się powszechnie sądzi. Co najmniej 12 produktów firmy generuje roczne przychody przekraczające miliard dolarów. Na czym zarabia Microsoft?

Windows

Ktoś chce powalczyć z Windowsem? (Fot. Flickr/Näystin/Lic. CC by-sa)
Ktoś chce powalczyć z Windowsem? (Fot. Flickr/Näystin/Lic. CC by-sa)

Generowany dochód: 19 mld dolarów

Flagowy produkt Microsoftu – system operacyjny Windows – niezmiennie od wielu lat stanowi najważniejsze źródło przychodów firmy. Windows jest zarazem produktem niezwykle opłacalnym  – z 19 zarobionych przez niego miliardów 13 to czysty zysk Microsoftu.

Nic dziwnego, że komentując Windowsa 8, Steve Ballmer stwierdził, że będzie to najbardziej ryzykowny produkt w historii firmy.

Office

Office (Fot. Business Insider)
Office (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 15 mld dolarów

Większość przychodów działu Microsoft Business to zasługa biurowego pakietu Microsoft Office. Zestaw aplikacji niezbędnych w każdej firmie okazuje się bardziej dochodowy od wszystkich usług serwerowych i sieciowych razem wziętych.

Xbox i związane z nim usługi

Złote pady do Xboksa (Fot. Business Insider)
Złote pady do Xboksa (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 8,3 mld dolarów

Ekosystem Xboksa obejmujący konsole, gry, usługę Xbox Live i akcesoria, jak m.in. Kinect, to najszybciej rosnący segment Microsoftu. Wzrost dochodu generowanego przez tę platformę wyniósł w ciągu roku aż 48 proc., nie przekłada się jednak na równie wysokie zyski.

Dział Microsoftu odpowiadający za konsole i produkty związane z rozrywką przyniósł firmie „zaledwie” 1,3 mld dolarów zysku.

Windows Server

Windows Server (Fot. Business Insider)
Windows Server (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 6 mld dolarów

Poza rynkiem konsumenckim, na którym dominuje desktopowy system Microsoftu, gigant z Redmond ma również silną pozycję wśród usług serwerowych. Zapewnia ją dedykowany system operacyjny Microsoft Windows Server potrzebny do uruchomienia innych sieciowych usług firmy.

SQL Server

SQL Server (Fot. Business Insider)
SQL Server (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 3 - 4 mld dolarów

Często pomijana i mało efektowna usługa, jaką jest system zarządzania bazami danych Microsoftu, stanowi dla firmy poważne źródło dochodów.

Reklamy - Bing, Yahoo Search, MSN i inne usługi

Steve Ballmer i była szefowa Yahoo! (Fot. Business Insider)
Steve Ballmer i była szefowa Yahoo! (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 2,3 mld dolarów

Podobnie jak Google, który za kamuflażem firmy technologicznej jest w rzeczywistości ogromną agencją reklamową, Microsoft jest nie tylko potentatem w dziedzinie oprogramowania, ale również istotnym graczem na rynku reklamy.

Dochody przynoszone przez te usługi bardzo dynamicznie rosną. Warto  jednak pamiętać, że do Binga – mimo rosnących dochodów - i niektórych innych usług sieciowych Microsoft nadal musi dopłacać.

Exchange Server

Exchange Server (Fot. Business Insider)
Exchange Server (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 2,2 mld dolarów

Ile można zarobić na poczcie elektronicznej? Jak pokazuje przykład Microsoftu – całkiem sporo. Serwer pocztowy Microsoftu niezmiennie generuje przyzwoite zyski. Choć wzrosty w przypadku tej usługi są symboliczne, ponad 2 miliardy rocznego dochodu to wartość nie do pogardzenia.

SharePoint

Share Point (Fot. Business Insider)
Share Point (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 1,5 mld dolarów

SharePoint to wielozadaniowa platforma aplikacji webowych pozwalająca na zarządzanie stronami internetowymi oraz różnego rodzaju zasobami. W celu prezentacji funkcji usługi Microsoft stworzył pojęcie „Koła SharePoint” – zestawienie najważniejszych funkcji platformy.

SharePoint pozwala na zabezpieczanie stron internetowych, wspieranie komunikacji pomiędzy organizacjami i działami firmy, tworzenie repozytorium plików, wyszukiwanie w zasobach firmowych i zewnętrznych oraz modyfikowanie zawartości firmowych stron.

Skype

Skype (Fot. Business Insider)
Skype (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 1,2 mld dolarów

Przejęty niedawno Skype okazuje się dobrą inwestycją. Mimo pozornego nasycenia rynku usługami głosowymi online komunikator notuje rekordowy, 40-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z czasami przed przejęciem.

Dynamics

Kirill Tatarinov odpowiadający za Dynamics (Fot. Business Insider)
Kirill Tatarinov odpowiadający za Dynamics (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: 1,1 mld dolarów

Dynamics to zestaw oprogramowania przydatnego w firmach. Zapewnia obsługę księgowości, zarządzanie relacjami z klientami oraz planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP). Microsoft oferuje rozwiązania wspierające podejmowanie decyzji na różnych szczeblach zarządzania.

Visual Studio i narzędzia deweloperskie

Visual Studio (Fot. Business Insider)
Visual Studio (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: ponad 1 mld dolarów

Środowisko programistyczne Microsoftu pozwala na tworzenie aplikacji na wiele platform giganta z Redmond, włączając Windows Phone, Windows CE i .NET Framework. Reklama produktu nieskromnie głosi, że jest to najlepsze środowisko do pracy programisty.

System Center

System Center (Fot. Business Insider)
System Center (Fot. Business Insider)

Generowany dochód: ponad 1 mld dolarów

Na początku kilka słów wyjaśnienia – nie wszystkie kwoty z niniejszego zestawienia zostały podane przez Microsoft. W przypadku, gdy brakuje dokumentu potwierdzającego wysokość dochodów, pod uwagę zostały wzięte inne źródła, jak np. wypowiedzi pracowników firmy, a niektóre wartości to wynik analiz przeprowadzonych przez Business Insidera.

System Center to linia produktów używanych do zarządzania oprogramowaniem i danymi w korporacyjnych centrach danych. Do elitarnej grupy miliardowych usług Microsoftu System Center dołączył niedawno – w lipcu 2010 roku. Od tamtego czasu z dumą ogłosił wzrost sprzedaży w tym segmencie o 11 proc.

Źródło: Business Insider

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.