Najdziwniejsze pytania zadane podczas rozmowy o pracę w Google’u [aktualizacja]

Najdziwniejsze pytania zadane podczas rozmowy o pracę w Google’u [aktualizacja]24.11.2011 10:00
Chcesz pracować w Google'u? Sprawdź pytania z rozmów rekrutacyjnych! (Fot. Flickr/Robert Scoble/Lic. CC by)

Jak zdobyć posadę w Google’u? Choć firma uprościła nieco swoją procedurę rekrutacyjną, potencjalni kandydaci nadal muszą liczyć się z wyzwaniami odbiegającymi nieco od ogólnie przyjętych standardów. O co pyta Google podczas rekrutacji?

Jak zdobyć posadę w Google’u? Choć firma uprościła nieco swoją procedurę rekrutacyjną, potencjalni kandydaci nadal muszą liczyć się z wyzwaniami odbiegającymi nieco od ogólnie przyjętych standardów. O co pyta Google podczas rekrutacji?

Zdobycie pracy w Google’u nie jest prostym zadaniem. Jak zauważył Business Insider, firma podczas rekrutacji preferuje absolwentów najbardziej prestiżowych, amerykańskich uniwersytetów wchodzących w skład Ligi Bluszczowej (Brown University, Columbia University, Cornell University, Dartmouth College, Harvard University, Princeton University, University of Pennsylvania, Yale University).

Choć termin ten formalnie określa grupę uczelni biorących udział w rozgrywkach National Collegiate Athletic Association, jest jednocześnie wyznacznikiem prestiżu wiązanego ze studiowaniem w najlepszych, a zarazem najstarszych uczelniach, których mury zdążyły porosnąć bluszczem.

Wbrew obiegowym opiniom Google bierze również pod uwagę formalne wskaźniki dotyczące wykształcenia – nawet jeśli masz już trzydziestkę na karku i zawodowe doświadczenie, o wyniku rekrutacji może zdecydować średnia ocen uzyskanych na poszczególnych etapach wykształcenia.

Poza oczywistą weryfikacją konkretnych umiejętności związanych np. z programowaniem, sprawdzana jest również kreatywność i sposób rozwiązywania problemów. Służyły temu dość nietypowe pytania.

Choć – w związku ze zmianą sposobu pozyskiwania pracowników – nie są już stosowane przez Google’a, warto przekonać się, czym zaskakiwano osoby ubiegające się pracę.

  1. I****le piłeczek golfowych zmieści się w szkolnym autobusie? (Rekrutacja na stanowisko Product Manager)- Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od rozmiarów autobusu. Rozwiązanie jest proste, gdy znamy wymiary kabiny pasażerskiej i objętość piłeczki golfowej.
  2. Jaki rachunek wystawiłbyś za umycie wszystkich okien w Seattle? (Product Manager)- To zadanie również nie ma jednoznacznego rozwiązania. Sensowna wydaje się odpowiedź w stylu „po 10 dolarów za sztukę”.
  3. W kraju, w którym rodzicie chcą mieć tylko chłopców, rodziny starają się o dzieci do czasu narodzin syna. Jeśli urodzi się dziewczynka, chcą mieć kolejne dziecko. Jeśli urodzi się chłopiec, nie powiększają już rodziny. Jak wygląda proporcja pomiędzy chłopcami i dziewczynkami w tym kraju? (Rekrutacja na stanowisko Product Manager)- Wbrew pozorom stosunek synów do córek wynosi 1:1.
  4. Opracuj** plan ewakuacj****i **dla San Francisco (Product Manager)- Brak jednego rozwiązania. Pytanie sprawdzające kreatywność kandydata, choć chyba warto zacząć od ustalenia, jaki kataklizm Google ma na myśli.
  5. Dlaczego **pokrywy włazów do kanałów **są okrągłe? (Software Engineer)- Taki kształt gwarantuje, że nie wpadną do środka. W przypadku np. kwadratowych pokryw ich przekątna jest większa od długości boku, stąd po nieuważnym położeniu pokrywa o takim kształcie mogłaby wpaść do kanału.
  6. Ilu stroicieli fortepianów jest na świecie? (Product Manager)- Pytanie nawiązuje do problemu Fermiego (ilu stroicieli fortepianów jest w Chicago?). Zamiast wymijającej odpowiedzi \jest tylu stroicieli, ilu potrzebuje rynek\ można wskazać sposób, jak to obliczyć. W Wikipedii przedstawiono(http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem) dane, dotyczące Chicago:- w mieście żyje około 5 mln ludzi,- gospodarstwo domowe liczy przeciętnie dwie osoby,- regularnie strojony fortepian znajduje się w co dwudziestym mieszkaniu,- fortepiany strojone są przeciętnie raz w roku,- strojenie jednego instrumentu zajmuje stroicielowi - wraz z dojazdem na miejsce - około dwóch godzin,- każdy stroiciel pracuje przez 8 godzin, pięć dni w tygodniu, 50 tygodni w roku.Mając takie dane łatwo obliczyć, że rocznie w Chicago ma miejsce 125 tys. strojeń, jeden stroiciel może nastroić rocznie 1000 fortepianów, a zatem w 5-milionowym mieście pracę ma 125 stroicieli.
  7. Ile razy dziennie wskazówki zegarka** pokrywają się**? (Product Manager)- W ciągu doby 22 razy, jeśli przyjmiemy, że dzień to połowa doby, wskazówki pokrywają się 11 razy:12:001:052:113:164:225:276:337:388:449:4910:55
  8. Wyjaśnij znaczenie słów „dead beef”. (Software Engineer)- Dead beef (martwa wołowina) to sposób, w jaki można odczytać zapisaną szesnastkowo liczbę 0xDEADBEEF. Jest ona stosowana przez programistów np. w celu oznaczenia błędu - dzięki temu, jak wygląda, rzuca się w oczy i może być łatwo dostrzeżona podczas debugowania czy przeglądania logów.
  9. Potrzebujesz sprawdzić, czy twój przyjaciel Bob ma twój właściwy numer telefonu, ale nie możesz zapytać go o to bezpośrednio. Musisz napisać pytanie na kartce, którą Ewa zaniesie do Boba, a następnie przyniesie od niego odpowiedź. Co musisz napisać na kartce, by być pewnym, że Bob udzieli ci odpowiedzi, ale Ewa nie będzie w stanie odczytać twojego numeru? (Software Engineer)- Wystarczy napisać prośbę, by Bob zadzwonił o podanej godzinie - będziemy wówczas wiedzieli, czy numer, który ma, jest poprawny.
  10. Jesteś kapitanem statku pirackiego i twoja załoga głosuje nad sposobem podziału łupów. Jeśli twoją propozycję poprze mniej niż połowa piratów – umrzesz. Jaki sposób podziału łupów zaproponować, aby zachowując udział w łupach, zapewnić sobie przeżycie? (Engineering Manager)- Podzielić łup pomiędzy 51 proc. załogi.
  11. Masz 8 piłek tej samej wielkości. 7 z nich waży tyle samo, ale jedna jest cięższa. Jak ją znaleźć, mając do dyspozycji wagę szalkową i możliwość dwukrotnego ważenia? (Product Manager)- Na szalach wagi kładziemy po 3 piłki. Jeśli któraś strona przeważy, będziemy wiedzieć, w której grupie znajduje się cięższa piłka. Wybieramy z niej dwie dowolne i kładziemy na szalach. Jeśli pozostaną w równowadze, będziemy wiedzieć, że cięższa jest trzecia piłka. W przypadku, gdy podczas pierwszego ważenia szale były w równowadze, w kolejnym ważymy dwie piłki.
  12. Masz dwa jajka i dostęp do 100-piętrowego budynku. Jajka mogą być bardzo delikatne i rozbić się już przy upadku z pierwszego piętra, ale równie dobrze mogą to zrobić dopiero po upadku z setnego. Wyznacz najwyższe piętro, z którego jajka przetrwają upadek, korzystając z minimalnej liczby prób. Ile musisz ich wykonać? (Product Manager)- Wystarczy maksymalnie 14 prób. Zaczynasz od 14 piętra. Jeśli jajko się nie rozbije, próbujesz kolejno zwiększając wysokość dla pierwszego jajka o 13, 12, 11 itd. pięter - za każdym razem różnica wysokości jest mniejsza o 1, czyli rzut pierwszym jajkiem wykonujemy z piętra 14, 27, 39, 50, 60, 69, 77, 84, 90, 95, 99 i 100. Jeśli za którymś razem jajko się rozbije, drugim rzucasz, zaczynając od piętra nad ostatnim \bezpiecznym\ poziomem, zwiększając z każdym rzutem wysokość o 1.W najbardziej niesprzyjających okolicznościach pozwoli to na ograniczenie liczby rzutów do 14.
  13. Używając trzech zdań, wyjaśnij swojemu 8-letniemu siostrzeńcowi, czym jest baza danych. (Product Manager)- Pytanie bez jednoznacznej odpowiedzi, sprawdzające kreatywność kandydata.
  14. Zostałeś zmniejszony do rozmiarów pięciocentówki, a twoja masa została** proporcjonalnie obniżona**. Wrzucono cię do blendera, którego ostrza ruszą za 60 sekund. Co robisz? (Product Manager)- Pytanie bez jednoznacznej odpowiedzi, sprawdzające kreatywność kandydata.

Gratulcje dla wszystkich, którym udało się rozwiązać zagadki Google'a!

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.