Najlepsze gadżety do konsol z minionej epoki

Najlepsze gadżety do konsol z minionej epoki05.08.2010 23:00
Mateusz Gajewski

W dzisiejszych czasach zakup konsoli to dopiero początek „kłopotów”. Zaraz po zakupie okazuje się, że potrzebna jest dodatkowa ładowarka do padów, kabel USB, przystawka chłodząca czy przedni panel. Okazuje się jednak, że rynek gadżetów do konsol wcale nie jest nowy i podobne trendy istniały także w przypadku pierwszych urządzeń do gier. Postanowiłem wybrać kilka naprawdę ciekawych gadżetów, które kilka(naście) lat temu miały uprzyjemniać wrażenia płynące z grania.

W dzisiejszych czasach zakup konsoli to dopiero początek „kłopotów”. Zaraz po zakupie okazuje się, że potrzebna jest dodatkowa ładowarka do padów, kabel USB, przystawka chłodząca czy przedni panel. Okazuje się jednak, że rynek gadżetów do konsol wcale nie jest nowy i podobne trendy istniały także w przypadku pierwszych urządzeń do gier. Postanowiłem wybrać kilka naprawdę ciekawych gadżetów, które kilka(naście) lat temu miały uprzyjemniać wrażenia płynące z grania.

VMU do SEGA Dreamcast

Posiadacz tego gadżetu musiał być bardzo szczęśliwą osobą. VMU to nic innego jak dedykowana karta pamięci o niezwykłych możliwościach. Pamiętamy ją przede wszystkim ze względu na mały, monochromatyczny wyświetlacz LCD, który w wielu przypadkach pozwalał wyświetlać dodatkowe informacje na temat save’a. Samą kartę podłączaliśmy bezpośrednio do joypada. Inną ciekawostką jest to, że wyświetlacz LCD pozwalał uruchamiać bezpośrednio z karty liczne mini-gry, pokazywał wskazówki do gier i podpowiedzi.

Dreameye

Dreameye to odpowiednik cyfrowej kamery o stosunkowo prostej obudowie. Pierwotnym założeniem twórców tego urządzenia były dedykowane gry, które w pełni wykorzystałyby ten gadżet. Rzeczywistość niestety nie była już tak kolorowa. Sama kamera pozwalała cykać fotki w rozdzielczości VGA, a więc 640x480 pikseli. Dziś tego typu możliwości nikogo już nie zaskakują, jednak w momencie premiery w Japonii było to coś dużego. Szkoda tylko, że urządzenie nigdy nie było sprzedawane nigdzie poza Krajem Kwitnącej Wiśni. Może wówczas jego potencjał zostałby bardziej wykorzystany.

SNES Mouse

Mało kto wie, że do konsoli Super Nintendo Entertainment System powstała dedykowana myszka (podobnie jak i do pierwszego Playstation). Urządzenie było ‘napędzane’ klasyczną kulką, posiadało dwa funkcjonalne przyciski i zostało opracowane z myślą o aplikacji graficznej Mario Paint. Każdy kto miał z nią do czynienia wie jednak, że dużo lepiej korzystało się z myszki SNES w grach typu Cannon Fodder czy wszelakiej maści RPG.

Foot Craz

Okazuje się, że producenci gier i gadżetów do konsol już pod koniec lat 70-tych minionego wieku wiedzieli, że przyszłością będą gry ruchowe. Wszakże Foot Craz, który podłączany był do Atari 2600 to ojciec dzisiejszych mat do tańczenia.

Video Jogger for the Atari 2600

Co prawda jego możliwości może nie były tak zaawansowane jak dzisiejszych urządzeń tego typu (jedynie 5 przycisków), ale pograć jak najbardziej się dało. Szkoda tylko, że gry dedykowane urządzeniu nie wykorzystały w pełni jego potencjału.

Atari Space Age Joystiq

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cFJ60FfSYAA[/youtube]

Jeśli kojarzycie FragFX do PlayStation 3 to wiecie z czym mamy tutaj do czynienia. Atari Space Age Joystiq jest bowiem przykładem kontrolera niezależnego, z którego korzystaliśmy przy użyciu obu rąk. W jednej dłoni trzymaliśmy „gruchę” pozwalającą się poruszać, natomiast druga część przypominała rękojeść pistoletu w przyciskiem do oddawania strzału. Ciekawe, że urządzenie to przetrwało do dziś – wszakże można dopatrzyć się pewnego podobieństwa pomiędzy ASAJ a FragFX do PS3.

Creative 3DO Blaster

Urządzenie to nic innego, jak specjalny czytnik przygotowany przez firmę Creative, zadaniem którego było uruchamianie gier z 3DO na komputerach. Można to określić mianem małej rewolucji, bowiem za pomocą tego urządzenia mogliśmy zagrać w praktycznie każdą grę z konsoli na zwykłym komputerze, czego nie możemy powiedzieć np. o dzisiejszych konsolach. Inna sprawa, że tego typu rozwiązanie przyczyniło się do szybkiej i bolesnej w skutkach śmierci konsoli.

GameGun 3DO

Praktycznie każda konsola miała swojego GameGuna. Ten do 3DO przydatny był zwłaszcza przy jednym tytule, który na dość długo zapada w pamięć. Demolition Man – mówi Wam to coś? Są osoby, które do dziś kojarzą większość cut-scenek z tej produkcji.

Kamerka i aparat do GameBoya to świetne rozwiązanie. Za pomocą konsoli, która zadebiutowała w 1989 roku, mogliśmy robić proste zdjęcia. Następnie za pomocą dostępnego w zestawie programu mogliśmy się pobawić w amatorski retusz, by następnie za pomocą GameBoy Printera wydrukować gotową fotkę.

Co ciekawe możliwe było także drukowanie screenów pochodzących bezpośrednio z gier. Nie muszę dodawać, że pochwalenie się takim obrazkiem wśród znajomych było nie lada wyczynem.

Debug Bios Kit do Neo Geo

Dziś urządzenie tego typu okrzyknęlibyśmy mianem aktywatora kodów. Debug Bios Kit jak sama nazwa wskazuje pozwalał się bawić biosem konsoli, a co za tym idzie byliśmy w stanie wprowadzać drobne modyfikacje w grach. Kody na nieśmiertelność? Z DBK nie były nikomu potrzebne. Również ustawienie nieskończonej amunicji nie stanowiło większego problemu.

Zobaczcie także inny wpis poświęcony gadżetom z gier.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.