Najlepsze serwisy do blogowania [TOP 10]

Najlepsze serwisy do blogowania [TOP 10]28.12.2010 17:14
Pióro (Fot. Flickr/Nic's events/Lic. CC by-sa)
Przemysław Muszyński

Własny blog już dawno przestał być synonimem internetowego pamiętniczka. Dziś profesjonalne e-dzienniki prowadzą specjaliści od marketingu, programiści czy po prostu webowi pasjonaci. Blog można założyć w 5 minut za pomocą jednej z niżej prezentowanych usług.

WordPress.org

WordPress (Fot. dailytech.pl)
WordPress (Fot. dailytech.pl)

WordPress.org to dla zawodowego blogera platforma pierwszego wyboru. Wynika to przede wszystkim z uniwersalności i plastyczności CMS-a oraz olbrzymiej liczby wtyczek, które zwiększają funkcjonalność projektu (niekoniecznie musi być nim blog).

Przy użyciu samodzielnie instalowanego WordPressa można stworzyć nie tylko prostą stronę o swoim koncie, ale również rozbudowany wortal internetowy. To świetny wybór dla osób, które chcą zbudować komercyjny blog.

Współpraca: Paweł Iwaniuk

Blogger

Blogger (Fot. komputipsy.blogspot.com)
Blogger (Fot. komputipsy.blogspot.com)

Drugi w rankingu jest należący do Google'a serwis Blogger. Dzięki niemu można tworzyć wpisy bezpośrednio z poziomu przeglądarki, a także publikować za pomocą e-maili wysyłanych z komórki bądź przy użyciu dedykowanych aplikacji.

W porównaniu z konkurencyjnym WordPressem.com (nie mylić z samodzielnym Wordpressem.org) Blogger oferuje większy wpływ na wygląd serwisu - bez konieczności płacenia za dodatkowe opcje.

Tumblr

Tumblr (Fot. dk01.tumblr.com)
Tumblr (Fot. dk01.tumblr.com)

Trzeci w zestawieniu jest Tumblr. To serwis określany czasem mianem mikrobloga. Na łamach Tumblra znajdziemy wiele stron, których głównym tematem jest np. relacjonowanie podróży autorów. Znajdziemy tam też zdjęcia, krótkie wpisy, czasem nawet nagrania audio i wideo.

Za pośrednictwem Tumblra internauci wymieniają się ciekawymi treściami znalezionymi w Sieci. To usługa dla osób, które chcą prowadzić mały, lekki i mobilny blog.

Soup.io

Soup.io (Fot. littlelionman.soup.io)
Soup.io (Fot. littlelionman.soup.io)

Soup.io nie jest typowym blogiem lub mikroblogiem. To bardziej połączenie obu tych form, miejsce na „wycinki”, w którym dzielimy się ze światem ciekawostkami z Internetu. Stąd też nazwa „soup”, czyli po polsku "zupa".

Za pomocą witryny tworzymy taką internetową "zupę", w której mieszamy różne rzeczy. Dla kogo jest Soup.io? Przede wszystkim dla osób, które chcą bawić się wykopanymi w Sieci treściami.

WordPress.com

Nie mylić z WordPressem.org. Tym razem nie jest to CMS do pobrania, a darmowa platforma blogowa z hostingiem. Korzystając z niej, otrzymuje się większość zalet silnika, niektóre funkcje są jednak niedostępne lub dodatkowo płatne.

Wadą jest też brak większości wtyczek i ulepszeń. Jeśli ktoś nie potrzebuje rozbudowanego narzędzia, ale uważa, że blogi Onetu czy Gazety to jednak za mało, powinien zdecydować się na WordPressa.com.

LiveJournal

LiveJournal (fot. Livejournal.com)
LiveJournal (fot. Livejournal.com)

LiveJournal to bardzo stara, założona jeszcze w 1999 r. platforma blogowa. Mimo wieku i silnej konkurencji cały czas potrafi jednak zaskakiwać nowościami. Obecnie ewoluuje w stronę serwisu społecznościowego.

Otrzymujemy tu całą gamę narzędzi pozwalających na interakcję z innymi użytkownikami oraz nawiązywanie znajomości. Trochę (ale tylko trochę) przypomina to rozwiązania z Naszej Klasy albo Facebooka.

Blog.onet.pl

Onet.pl Blog (Fot. Blog.onet.pl)
Onet.pl Blog (Fot. Blog.onet.pl)

Blogi Onetu to najczęściej wykorzystywana platforma tego typu w Polsce. Ruszyła w 2004 r., lecz obecną postać przyjęła w 2007. Platforma ta dość często jest krytykowana. W niektórych kręgach ma wręcz opinię obciachowej ;).

Jakie są jej zalety? Przykładowo, łatwość obsługi pozwalająca umieszczać wpisy bez nawet minimalnej znajomości HTML-a. Ciekawostką jest też możliwość dodawania wpisów za pomocą telefonu komórkowego.

TypePad

TypePad (Fot. TypePad.com)
TypePad (Fot. TypePad.com)

Nie jest to najpopularniejsza platforma w Polsce, warto się nią jednak zainteresować. Uruchomiona w 2003 r. usługa ma bowiem wiele ciekawych funkcji. Pozwala np. prowadzić blog wielu autorom jednocześnie (podobnie jak WordPress) czy tworzyć albumy zdjęciowe.

Platforma ma gigantyczną liczbę motywów i rozszerzeń. Niestety, nie ma róży bez kolców. W wypadku TypePada są one dość pokaźne, jednak za korzystanie z wielu opcji należy uiścić miesięczny abonament.

Blox

Blox.pl (Fot. Blox.pl)
Blox.pl (Fot. Blox.pl)

To serwis blogowy udostępniony w 2004 r. przez Agorę (wydawcę między innymi "Gazety Wyborczej"). Blox do pracy wymaga posiadania konta na Gazeta.pl. Do wyboru jest kilka szablonów oraz spora liczba ułatwiających blogowanie programów.

Wadą Bloksa, podobnie jak blogów Onetu, jest stosunkowo mały stopień rozbudowania. Kolejny problem to tragiczny wygląd platformy. Moim zdaniem Blox wygląda najgorzej ze wszystkich usług w tym zestawieniu.

Posterous

Posterous (Fot. twoism.posterous.com)
Posterous (Fot. twoism.posterous.com)

Ranking otwiera serwis Posterous. Jest to usługa, za pomocą której możemy stworzyć miniblog. Na jego łamach da się zamieszczać zdjęcia, nagrania wideo oraz inne pliki.

Bardzo fajną funkcją Posterousa jest możliwość publikacji przez e-mail. Będąc zarejestrowanym użytkownikiem, wystarczy wysłać wiadomość na specjalny adres. Treść wiadomości zostanie przekształcona we wpis, a jej temat w tytuł.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.