Nasza uczciwość zmienia się wraz z porą doby! Kiedy jesteśmy najuczciwsi?

Nasza uczciwość zmienia się wraz z porą doby! Kiedy jesteśmy najuczciwsi?03.11.2013 18:00
Dr Cal Lightman z serialu „Magia kłamstwa” dobrze wiedział, jak sprawdzić prawdomówność rozmówcy

Mogłoby się wydawać, że szlachetne cechy, jak prawdomówność i uczciwość zależą przede wszystkim od charakteru, różnych wzorców moralnych i szeregu indywidualnych cech. Okazuje się, że o tym, czy ktoś nas oszuka, czy będzie uczciwy, może decydować również pora dnia. Kiedy najlepiej przeprowadzać różne transakcje i zawierać umowy?

Mogłoby się wydawać, że szlachetne cechy, jak prawdomówność i uczciwość zależą przede wszystkim od charakteru, różnych wzorców moralnych i szeregu indywidualnych cech. Okazuje się, że o tym, czy ktoś nas oszuka, czy będzie uczciwy, może decydować również pora dnia. Kiedy najlepiej przeprowadzać różne transakcje i zawierać umowy?

Gdy kilka lat temu Steven Levitt opublikował pierwszą część bestsellerowej „Freakonomii”, w jednym z rozdziałów książki opisał ciekawy eksperyment. Dzięki samoobsługowym stoiskom z bułkami, umieszczanym na różnych piętrach wieżowców autor dostrzegł ciekawą zależność – im wyżej, co z reguły oznaczało wyższy szczebel zarządzania, tym więcej oszustów. Jak to wyjaśnić?

Pierwsza, dość oczywista hipoteza sugerowała, że ludzie na wysokich stanowiskach czują się bezkarni i chętnie oszukują innych. Druga zamieniała przyczynę ze skutkiem – a może to właśnie urodzeni oszuści i złodzieje najszybciej awansują w strukturach korporacji, zdobywając intratne, kierownicze stanowiska?

Od tamtych eksperymentów minęło kilka lat, ale do obserwacji Levitta warto dodać coś równie ciekawego. Jak sprawdzić czyjąś prawdomówność? Poza trudnym dla większości z nas odczytywaniem mikroekspresji, co świetnie pokazano choćby w serialu „Magia kłamstwa”, jest również prostsza metoda - spojrzenie na zegarek. Jak to możliwe?

Maryam Kouchaki z Uniwersytetu Harwarda i Isaac Smith z Uniwersytetu Utah przeprowadzili interesujące badania, wiążące uczciwość z porą doby. Jak się okazało, nasze oceny moralne i skłonność do oszustwa nie są stałe i zmieniają się w czasie.

Badanie dotyczyło m.in. oszacowania, po której stronie ekranu komputera znajduje się więcej kropek. Odpowiedź była widoczna na pierwszy rzut oka, jednak nagradzane było nie wskazanie prawidłowej odpowiedzi, ale jednej, wybranej przez badaczy strony.

Nasza uczciwość zmienia się wraz z porą dnia
Nasza uczciwość zmienia się wraz z porą dnia

Jak się okazało, osoby uczestniczące w badaniu przed południem częściej – mimo braku nagrody – wskazywały odpowiedź zgodną z prawdą. Godziny popołudniowe sprzyjały większej liczbie nieprawdziwych odpowiedzi, obliczonych na szybkie otrzymanie nagrody.

Inne zadanie dotyczyło rozwiązania nierozwiązywalnego problemu. Choć znalezienie prawidłowego rozwiązania było niemożliwe, uczestnicy badania w godzinach popołudniowych znacznie częściej twierdzili, że poradzili sobie z wyzwaniem.

Kolejne etapy badania dotyczyły komunikacji z partnerem i wysyłania mu nieszczerych wiadomości – odsetek nieuczciwych również wzrastał w godzinach popołudniowych, podobnie jak liczba osób, które uzupełniając litery w wyrazie _ _ R A L częściej wskazywała KORAL zamiast, jak przed południem, słowo MORAL.

Z czego wynikają takie różnice? Zdaniem badaczy jest to wynik słabnącej wraz z upływem czasu samokontroli. Rano, gdy jesteśmy wypoczęci, nasza samokontrola jest skuteczna, skłaniając nas do wyboru opcji, które oceniamy jako zgodne z moralnością. Nasza aktywność w ciągu dnia sprawia jednak, że zmęczenie i stres osłabiają samokontrolę, sugerując coraz częstsze wybieranie łatwiejszych, choć nie zawsze uczciwych rozwiązań.

Do czego może się przydać taka wiedza? Sądząc po wynikach badań, jeśli negocjujemy jakieś umowy lub dobijamy targu, najlepiej robić to w godzinach porannych – rośnie wówczas szansa na to, że nie zostaniemy oszukani.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.