Nie wszyscy Polacy kupują w Sieci. Ilu z nas nigdy nie zrobiło zakupów online? [ankieta]

Nie wszyscy Polacy kupują w Sieci. Ilu z nas nigdy nie zrobiło zakupów online? [ankieta]18.03.2013 16:30
Wolicie kupować w Sieci czy w tradycyjnych sklepach? (Fot. Flickr/ tinou bao/Lic. CC by)
Marta Wawrzyn

Gemius i eCommerce Polska przedstawiły wyniki badania dotyczącego zakupów przez Internet. Okazuje się, że wcale jeszcze nie stały się one powszechne. Są Polacy, którzy nigdy w życiu nie kupili niczego w Sieci.

Gemius i eCommerce Polska przedstawiły wyniki badania dotyczącego zakupów przez Internet. Okazuje się, że wcale jeszcze nie stały się one powszechne. Są Polacy, którzy nigdy w życiu nie kupili niczego w Sieci.

Gemius i eCommerce Polska zaprezentowały wyniki raportu "e-Commerce w Polsce 2012. Gemius dla e-Commerce Polska". Najważniejszy wniosek z nich jest taki, że wbrew temu, co wielu z nas może myśleć, jeszcze nie wszyscy Polacy odkryli zalety zakupów internetowych. Poza tym wyraźnie widać zależności pomiędzy wiekiem, wykształceniem i dochodami kupujących a sposobem robienia zakupów.

Kogo spotkamy w e-sklepie?

W e-sklepie najczęściej spotkamy Polaka powyżej 35. roku życia (43%), mieszkającego w mieście do 200 tys. mieszkańców (41%) i mającego wykształcenie średnie (39%). 52% kupujących to osoby pracujące, 27% to takie, które zarabiają od 2 do 4 tys. zł miesięcznie.

Powody, dla których Polacy kupują w Sieci, widać jak na dłoni. Z badania Gemiusa wynika, że na aukcjach najczęściej dokonują zakupów mężczyźni, osoby mieszkające na wsi i zarabiające poniżej 2 tys. zł. Innymi słowy, są to osoby poszukujące w Internecie okazji, wybierające tę formę robienia zakupów ze względu na możliwość zaoszczędzenia.

Zakupy grupowe nie dla każdego

Serwisy zakupów grupowych i - jak to nazwano w raporcie - "serwisy opinii, pozwalające na wyrażenie zdania na temat wybranego sklepu" odwiedzają osoby z wyższym wykształceniem i lepiej zarabiające. Zakupy grupowe to oczywiście też szukanie okazji, ale to już innego typu okazje niż na Allegro: tańsze wycieczki zagraniczne, kursy językowe, weekendy w SPA itp.

Weekend w SPA nie dla każdego (Fot. Flickr/ tommerton2010/Lic. CC by)
Weekend w SPA nie dla każdego (Fot. Flickr/ tommerton2010/Lic. CC by)

Dr Marzena Feldy, autorka książki "Sklepy internetowe: jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów" tłumaczy w raporcie, że zakupy grupowe i social shopping to wciąż dość nowe usługi, które nie każdy internauta zna:

Ilu Polaków nigdy nie kupiło nic w Sieci?

Mówiąc prościej – jeśli ktoś zarabia mniej niż 2 tys. zł, stać go na opłacenie rachunków i kupno najbardziej podstawowych produktów. Okazji nie szuka w Sieci, tylko w dyskoncie czy na wyprzedażach. Dr Feldy mówi też, że w odczuciu biedniejszych klientów zakupy metodą tradycyjną są bezpieczniejsze, mniejsze jest ryzyko nieudanego zakupu czy utraty pieniędzy.

Niezależnie od tego, która prawda jest bardziej prawdziwa – że nas nie stać czy że się boimy – widać, iż Polska wciąż jest biednym krajem. Kasia Tusk w swoim blogu często opisuje, jak oszczędza, sprowadzając ubrania i dodatki z często tańszych od polskich sieciówek brytyjskich sklepów. Liczby nie kłamią – często to faktycznie jest oszczędność. Ale nie każdego polskiego internautę na takie oszczędzanie stać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.