Polska potęgą zakupów w Sieci? "Newsweek" pisze, że kupują niemal wszyscy Polacy

Polska potęgą zakupów w Sieci? "Newsweek" pisze, że kupują niemal wszyscy Polacy

Wózek na zakupy, czyli przeszłość? (Fot. Flickr/ macieklew/Lic. CC by-sa)
Wózek na zakupy, czyli przeszłość? (Fot. Flickr/ macieklew/Lic. CC by-sa)
Marta Wawrzyn
01.07.2013 14:00, aktualizacja: 10.03.2022 12:05

Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w Europie – pisze "Newsweek", który twierdzi, że już teraz niemal wszyscy Polacy kupują w Internecie. A ci, którzy jeszcze nie kupują, wkrótce zaczną to robić. Czy faktycznie tak jest, czy może jednak trochę w tym przesady?

Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w Europie – pisze "Newsweek", który twierdzi, że już teraz niemal wszyscy Polacy kupują w Internecie. A ci, którzy jeszcze nie kupują, wkrótce zaczną to robić. Czy faktycznie tak jest, czy może jednak trochę w tym przesady?

"Newsweek" właśnie ogłosił Polskę potęgą w zakupach w Sieci. Jak twierdzi, Polacy już nie boją się "internetowego demona z koszykiem" i kupują bez umiaru. Niemal wszyscy.

Najszybciej rozwijający się rynek

Tygodnik pisze, że Polska to najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie. Liczby są imponujące:

Obecnie [rynek - MW] jest on wart ponad 20 mld zł, czyli blisko 20 proc. więcej niż rok temu, i stanowi mniej więcej 3 proc. całego handlu. Dla porównania: w Wielkiej Brytanii jest to 12 proc., a w Niemczech – 9 proc.

To pokazuje przede wszystkim, jak duży jest potencjał naszego rynku i ile jeszcze przed nami. Ale zdaniem "Newsweeka" już nie jest źle - internetowe interesy robią dzisiaj niemal wszyscy Polacy. Co takiego kupujemy w Sieci? Książki, sprzęt komputerowy, ubrania, a nawet żywność. "Pieczywo może nie przyjeżdża gorące, ale jest świeże, tak jak warzywa czy owoce, które zamawiam" – mówi tygodnikowi Monika Truszkowska, mama półrocznej Amelii.

A ilu Polaków nigdy nie kupiło nic w Sieci?

W tym tonie utrzymany jest cały artykuł, którego główna teza jest taka, że kupujemy w Sieci na potęgę. Czy faktycznie? Tak, faktycznie tak jest, kupujemy dużo, coraz więcej. Ale "Newsweek" przedstawia sprawę jednowymiarowo, zapominając o tych, którzy nie są "niemal wszystkimi" kupującymi w Sieci.

Wolicie zakupy w Sieci czy tradycyjne wyprzedaże? (Fot. Flickr/ Bert Kaufmann/Lic. CC by)
Wolicie zakupy w Sieci czy tradycyjne wyprzedaże? (Fot. Flickr/ Bert Kaufmann/Lic. CC by)

Kilka miesięcy temu przeglądałam raport "e-Commerce w Polsce 2012. Gemius dla e-Commerce Polska", z którego wynikało, że wcale tak różowo nie jest. Owszem, są w naszym kraju grupy, które w Sieci często robią zakupy, ale są też tacy, którzy nigdy w życiu nie kupili niczego w Internecie. Aż 28% ankietowanych przez Gemius należało do tej właśnie grupy. Większość z nich stanowiły osoby nieco biedniejsze, zarabiające od 1 tys. do 2 tys. zł.

Dziwi mnie więc entuzjazm "Newsweeka". To prawda, że e-commerce w Polsce rośnie w szalonym tempie, ale jesteśmy na razie bardzo daleko za Zachodem i nazywanie nas potęgą jest grubą przesadą. Nadrobienie tej przepaści, która nas dzieli od innych krajów, to kwestia nie tygodni, nie miesięcy, tylko lat. Zwłaszcza przy obecnym stanie naszej gospodarki.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)