Niewidzialne czołgi wysmarowane atramentem?

Niewidzialne czołgi wysmarowane atramentem?14.01.2011 20:00
fot. flickr.com by Chris Bartnik
Paweł Piejko

Kiedyś to było fajnie. Żeby zrobić dobry kamuflaż czołgu, wystarczyło go pomalować na zielono (ew. na żółto, jeśli to czołg na pustynię) i wszyscy byli zadowoleni. A teraz trzeba szukać jakichś kosmicznych technologii...

Kiedyś to było fajnie. Żeby zrobić dobry kamuflaż czołgu, wystarczyło go pomalować na zielono (ew. na żółto, jeśli to czołg na pustynię) i wszyscy byli zadowoleni. A teraz trzeba szukać jakichś kosmicznych technologii...

Oczywiście, nie pomoże zwykły atrament (choćby i był sympatyczny). Chodzi o tzw. e-ink, który atramentem jest raczej tylko z nazwy. Brytyjska agencja BAE Systems pracuje nad tzw. e-kamuflażem, który korzysta z powyższej technologii.

Jak to działa?

Otóż na kadłubie czołgu mają zostać rozmieszczone specjalne elektroniczne czujniki badające najbliższe otoczenie czołgu. Następnie te urządzenia mają odtwarzać to otoczenie i projektować jego obraz wokół pojazdu, tak aby obserwator miał wrażenie, że jest tylko to otoczenie, bez czołgu. Czujniki do działania mają wykorzystywać technologię e-ink. W przeciwieństwie do obecnie stosowanego kamuflażu system ma zmieniać obraz w czasie rzeczywistym, wraz z ruchem czołgu.

Wizualizacja systemu
Wizualizacja systemu

Podstawowym komponentem technologii e-ink są miniaturowe kapsułki zawierające dodatnio naładowane białe cząstki i ujemnie naładowane czarne cząstki, zawieszone w przejrzystej cieczy. Daltego e-ink ma faktycznie postać płynną. E-ink może być nanoszony na rozmaite powierzchnie w procesie sitodruku.

Będzie drogo, ale i tak się opłaci!

E-kamuflaż na razie istnieje tylko na papierze, ale naukowcy z BAE twierdzą, że są w stanie wdrożyć go w ciągu najbliższych kilku lat, tak aby posłużył brytyjskim żołnierzom w trakcie walk w Afganistanie. Można się spodziewać, że taki kamuflaż będzie niezmiernie drogi, ale niewykluczone, że i tak się opłaci. Jeden czołg typu Challenger 2 kosztuje ponad 6 milionów dolarów.

Źródło: telegraph

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.