Nowe prawo wykończy małe e-sklepy i doprowadzi do wzrostu cen w Sieci?

Nowe prawo wykończy małe e-sklepy i doprowadzi do wzrostu cen w Sieci?29.03.2011 12:09
Budynki Parlamentu Europejskiego (Fot. Flickr/stevecadman/Lic. CC by-sa)
Michał Michał Wilmowski

Unia Europejska zamierza dać więcej praw klientom e-sklepów. Ponieważ przedsiębiorców na to nie stać, efektem może okazać się wzrost cen i wykończenie mniejszych sklepów.

Unia Europejska zamierza dać więcej praw klientom e-sklepów. Ponieważ przedsiębiorców na to nie stać, efektem może okazać się wzrost cen i wykończenie mniejszych sklepów.

Parlament Europejski zamierza się zająć dyrektywą dotyczącą ochrony praw konsumenta w Internecie. Proponuje poprawki, dzięki którym klienci będą mieć więcej przywilejów.

Chodzi o to, żeby ludzie nabrali do e-sklepów większego zaufania i chętniej kupowali, zwłaszcza w innych krajach unijnych niż własny. W tym celu sprzedawcy będą musieli przedstawiać dokładne informacje o sprzedawanym produkcie, cenie i dodatkowych opłatach związanych z dostawą.

Ale na obowiązku informowania się nie skończy. Unia chce, żeby klienci mieli prawo do dłuższego zastanawiania się, czy zakupiony towar zatrzymać czy zwrócić. Obecnie można zwrócić towar bez podania przyczyny w ciągu 7 dni - Parlament Europejski chce wydłużyć ten okres do 14 dni na rozmyślenie się i kolejnych 14 dni na odesłanie towaru.

Jeżeli sklep nie poinformował o możliwości zwrócenia towaru, okres ten ma wynieść aż 12 miesięcy (obecnie wynosi 3 miesiące). Dla polskich e-sklepów to będzie prawdziwy szok, bo obecnie nasze krajowe przepisy pozwalają klientowi rozmyślić się w ciągu 10 dni.

Business Insider pisze o nowym prawie wprost: to idiotyzm, który wykończy przedsiębiorczość. Przede wszystkim dyrektywa zaszkodzi nowym i małym e-sklepom, które będą musiały windować ceny, jeśli klienci zaczną korzystać ze swoich nowych praw.

Serwis podaje przykłady. We Francji, gdzie na oddanie towaru klient ma 7 dni, zwracanych jest 10-15% zakupionych towarów. W Niemczech, gdzie prawo jest korzystniejsze dla konsumenta, ludzie odsyłają niemal 50% rzeczy, które kupili w e-sklepach.

Jeśli w całej Unii Europejskiej zostanie wydłużony okres na rozmyślenie się, a na dodatek przedsiębiorcy będą musieli zwracać całą sumę, łącznie z kosztami wysłania na drugi koniec kontynentu, łatwo przewidzieć, co się stanie. Mało który sklep będzie na to stać.

Tak to już jest, kiedy eurokraci biorą się za poprawianie ludziom jakości życia. Dzięki kolejnym unijnym dyrektywom Europejczycy żyją w złotej klatce, która robi się coraz ciaśniejsza. Mało tego, łożymy spore pieniądze na to, żeby wszystkiego po kolei zabraniano. Jak długo to jeszcze potrwa?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.