Nvidia Ansel, czyli zrzuty ekranu, jakich jeszcze nie widzieliście

Nvidia Ansel, czyli zrzuty ekranu, jakich jeszcze nie widzieliście15.10.2016 15:48
Mateusz Żołyniak

Nvidia to nie tylko karty graficzne GeForce, konsole Shield, platforma z grami w chmurze czy układy wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym. Technologia Ansel to rozwiązanie amerykańskiej firmy, które przenosi robienie zrzutów ekranu w grach na zupełnie nowy poziom.

Rozwiązanie Ansel zostało oficjalnie zaprezentowane w maju tego roku, ale póki co korzysta z niego jedynie kilka wybranych tytułów. Wkrótce ma się to jednak zmienić - na ostatnim spotkaniu prasowym przedstawiciele firmy Nvidia obiecali, że niebawem zobaczymy wysyp gier wspierających nową technologię. Warto więc dowiedzieć się o niej nieco więcej.

Czym jest Nvidia Ansel?

Technologia Ansel powstała w odpowiedzi na niewielkie możliwości dostępnych obecnie narzędzi do przechwytywanie zrzutów ekranu z gier komputerowych. Te ograniczane są przez zdefiniowane w danym tytule perspektywę, rozdzielczość i zakres kolorów. Rozwiązania Nvidii ograniczenia te nie dotyczą.

Nvidia uważa, że obecnie dostępne narzędzia do robienia zrzutów ekranu w grach są zbyt ograniczone
Nvidia uważa, że obecnie dostępne narzędzia do robienia zrzutów ekranu w grach są zbyt ograniczone

Ansel jest rozbudowanym narzędziem, które wykorzystuje możliwości układów graficznych GeForce. Nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania (zaszyte jest w sterownikach karty), ale twórcy gier muszą dodać jego obsługę w danym tytule (kilka dodatkowych linijek kodu). Co ważne - korzystać z niego mogą nie tylko użytkownicy najnowszych kart Nvidii. Ansel wspierany jest już przez karty GeForce serii 600. Co dokładnie umożliwia narzędzie?

Funkcje narzędzia Nvidia Ansel
Funkcje narzędzia Nvidia Ansel

Rozwiązanie amerykańskiej firmy cechuje się prostotą obsługi (wywołuje się je skrótem Alt+F2 podczas rozgrywki) oraz zestawem zaawansowanych funkcji:

  • swobodna kamera - możliwość wykonywania ujęć z dowolnej perspektywy;
  • filtry przetwarzania końcowego - modyfikowanie zdjęć za pomocą predefiniowanych filtrów lub ręcznego edytora;
  • obsługa trybu EXR - eksportowanie zdjęć w formacie OpenEXR, które można obrabiać w Adobe Photoshop;
  • superrozdzielczość - tworzenie zdjęć o rozdzielczości nawet 32-razy większej niż rozdzielczość monitora;
  • przechwytywanie 360 - tworzenie panoram o 360-stopniowym zakresie widzenia, które można oglądać na komputerze lub goglach VR.

Mirror’s Edge Catalyst now with NVIDIA Ansel

Krótką prezentację powyższych opcji możecie zobaczyć na powyższym nagraniu. Nvidia przygotowała je we współpracy z twórcami Mirror’s Edge Catalyst, czyli pierwszej gry wspierającej technologię Ansel. Sam przejdę do ich nieco bardziej szczegółowego ich omówienia.

Swobodna kamera i ulepszanie jakości obrazu

Nvidia Ansel - opcje edycji zrzutu ekranu
Nvidia Ansel - opcje edycji zrzutu ekranu

Główną funkcją Nvidia Ansel jest możliwość edycji obrazu, który widoczny jest na ekranie podczas rozgrywki. Narzędzie umożliwia zmianę położenia kamery i kąta widzenia. Użytkownicy mogą robić zrzuty ze zupełniej innej perspektywy, nawet prezentując postać gracza w tytułach FPP/TPP czy znacznie szerszy krajobraz, który nie jest normalnie widoczny. To jednak dopiero początek.

Ansel zawiera dość rozbudowany edytor. Oferuje on kilka predefiniowanych filtrów, jak czarno-białe, sepia i ziarno kliszy, które można nakładać na zrzut ekranu jednym kliknięciem myszy. Uzupełnieniem jest tryb ręczny.

Interfejs Nvidia Ansel i opcje edycji zrzutu ekranu
Interfejs Nvidia Ansel i opcje edycji zrzutu ekranu

Nvidia umożliwia w nim samodzielne dopasowanie jasności i kontrastu oraz poprawianie kolorów na zdjęciach. Użytkownicy mogą nakładać filtry Winieta i Szkic, a także obracać fotografię i zmieniać pole widzenia. Wszystkie nanoszone zmiany widoczne są w czasie rzeczywistym. Zapisywany jest finalny obraz.

Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą skorzystać z opcji zapisu zrzutów w opracowanym przez Industrial Light & Magic formacie OpenEXR. Umożliwi to zastosowanie na nich efektu HDR. Zdjęcia można obrabiać w zaawansowanych edytorach, jak Adobe Photoshop.

Prace znanych artystów, które powstały na bazie zrzutów ekranów z gier komputerowych.
Prace znanych artystów, które powstały na bazie zrzutów ekranów z gier komputerowych.

Niełatwo będzie osiągnąć poziom artystów, jak Harris, Taylor, Sang czy Pollock, którzy w swoich pracach wykorzystywali screenshoty. Niemniej jednak, Nvidia nieco ułatwia to zadanie osobom, które uwielbiają dzielić się zrzutami z gier.

Imponująca superrozdzielczość

Najciekawszą funkcją narzędzia Nvidia Ansel jest wykonywanie zrzutów w tzw. superrozdzielczości. Umożliwia ona nawet stworzenie 4,5-gigapikselowego zdjęcia. Materiały te cechują się niezrównanym poziomem szczegółów, odsłaniając cała masę detali, których nie sposób dostrzec w rozdzielczości FullHD.

Poziom detali na zrzucie ekranu z gry Wiedźmin 3 wykonanym w superrozdzielczości
Poziom detali na zrzucie ekranu z gry Wiedźmin 3 wykonanym w superrozdzielczości

Materiały te - o czym miałem okazję przekonać się na ostatni spotkaniu - robią piorunujące wrażenie. Na ogromnych zarzutach z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon widać nawet tekst zamieszczony w książkach lub na słupach ogłoszeniowych. Dość dodać, że oryginał z powyższego zdjęcia ma 46080 x 25920 pikseli, a nie jest to najwyższa obsługiwana przez Ansel rozdzielczość.

Najlepiej jednak, gdy przekonacie się o tym sami. Powyższe zdjęcie możecie pobrać pod tym linkiem, ale pamiętajcie, że zajmuje... 1,7 GB (z jego otwarciem poradzi sobie IrfanView). Przygotowano też galerię zdjęć w superrozdzielczości, którą można oglądać w przeglądarce internetowej. Znajdziecie ją na tej stronie.

Stworzone z myślą o wirtualnej rzeczywistości

Nvidia Ansel umożliwia również tworzenie materiałów 360 stopni
Nvidia Ansel umożliwia również tworzenie materiałów 360 stopni

Ansel może również zmienić zrzuty ekranu w obrazy o 360-stopniowym zakresie pola widzenia. Panoramy sferyczne można wykonywać w trybie mono i stereo. Dzięki temu, zdjęcia 360 stopni z gier można oglądać w programach graficznych i przeglądarce internetowej, jak również na sprzęcie wirtualnej rzeczywistości - HTC Vive, Oculus Rift, Samsung Gear VR czy nawet Google Cardboard.

Jakie gry korzystają z Ansel?

Gry, które mają obsługiwać Nvidia Ansel
Gry, które mają obsługiwać Nvidia Ansel

Możliwości technologii Ansel można sprawdzać już w grach Mirror’s Edge Catalyst czy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Wkrótce jednak pojawią się kolejne tytuły wspierające rozwiązanie Nvidii. Wśród zapowiadanych pozycji są m.in.:

  • Fortnite;
  • Tom Clancy’s The Division;
  • Unreal Tournament;
  • Paragon;
  • The Witness;
  • Obduction;
  • Lawbreakers.

Nvidia chwali się, że dodanie obsługi Ansel jest banalnie proste. Można liczyć, że wraz z popularyzacją narzędzia wiele firm wyda stosowne aktualizacje, które wprowadzą tę opcję. Nie stanie się to oczywiście za tydzień lub dwa, ale za rok rozwiązanie może stać się już standardem.

Mała rewolucja

Nvidia Ansel rzeczywiście może zmienić sposób, w jakich przechwytujemy zrzuty ekranu z gier komputerowych. Rozwiązanie oferuje sporo ciekawych funkcje, a z jego obsługą powinien poradzić sobie każdy. Amerykańska firma obiecuje do tego, że stale będzie poprawiała narzędzie i dodawała nowe funkcje.

Ansel nie stanie się oczywiście technologią, z której korzystał będzie każdy gracz. Znajdzie jednak wielu fanów pośród miłośników dzielenia się ze znajomymi rozgrywką w nowe tytuły, blogerów/redaktorów czy samych twórców gier komputerowych. Pozostaje mieć jedynie nadzieje, że ci ostatni nie zapomną o odpowiednim oznaczaniu zrzutów ulepszonych za pomocą Nvidia Ansel.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.