Obiektyw 3D

Obiektyw 3D19.06.2008 09:30
Piotr Garbat

Dziś kolejna porcja informacji technologicznych o rejestracji 3D. Opracowanie ma już swoje lata (pierwsze art. naukowe 2006) ale ze względu na rozwój tej technologii i próby jej komercjalizacji warto ją przedstawić.  Za sprawą stoi firma Adobe najczęściej kojarzona z oprogramowaniem do edycji obrazów i filmów, która tym razem postanowiła zająć sie sprzętem do pozyskiwania obrazów 3D.

Dziś kolejna porcja informacji technologicznych o rejestracji 3D. Opracowanie ma już swoje lata (pierwsze art. naukowe 2006) ale ze względu na rozwój tej technologii i próby jej komercjalizacji warto ją przedstawić.  Za sprawą stoi firma Adobe najczęściej kojarzona z oprogramowaniem do edycji obrazów i filmów, która tym razem postanowiła zająć sie sprzętem do pozyskiwania obrazów 3D.

W porównaniu do poprzednio prezentowanej 3D kamery to mikrus. Urządzenie nazwane „Adobe 3D Lens" to obiektyw przypominający budową oko owada. Składa się on z 19-tu soczewek i pozwala obserwować świat z 19-tu nieznacznie przesuniętych względem siebie punktów. Rozwiązanie to oparte jest na znanej od stu lat idei fotografii „light field". Opracowane przez Adobe oprogramowanie pozwala na odtworzenie głębi wynikowego zdjęcia na podstawie zarejestrowanych pod różnymi kątami obrazów. Dla przeciętnego użytkownika kamery może oznaczać to koniec nieostrych zdjęć. Dla odrobinę bardziej twórczych wideo twórców to znakomite narzędzie pozwalające na twórczą modyfikację obrazu poprzez selektywną zmianę parametrów głębi ostrości. Rozwiązanie Adobe pozwala również na uzyskanie efektu „zamrożenia akcji" i obserwacji fotografowanych obiektów pod różnym kątem (niestety zakres zmian perspektywy nie jest na tyle duży aby powtórzyć efekty z Matrixa).

[swf]http://patrz.pl/player.partner.22.swf?id=349215&r=5&o=349215&w=22&color1=eeeeee&color2=00589e&color3=00589e,425,349,8,ffffff[/swf]

Oczywiście konkurencja nie śpi. Urządzenie pozwalające na uzyskanie identycznych efektów proponuje Refocus Imaging  firma spin-off Uniwersytetu w Stanford. W odróżnieniu od rozwiązania firmy Adobe urządzenie wykorzystuje matrycę mikro-soczewek umieszczoną bezpośrednio przed „matrycą" aparatu fotograficznego przez co urządzenie jest bardziej kompaktowe, ale mniej uniwersalne. Efekty zrealizowane z wykorzystaniem przedstawionych rozwiązań robią ogromne wrażenie.

[swf]http://patrz.pl/player.partner.22.swf?id=349219&r=5&o=349219&w=22&color1=eeeeee&color2=00589e&color3=00589e,425,349,8,ffffff[/swf]

Nasuwa się pytanie czy czeka nas kolejna rewolucja, jak w przypadku aparatów cyfrowych, a może to tylko kolejny gadżet do kolekcji pasjonatów nowinek technicznych. Ja osobiście z niecierpliwością czekam na ostateczną komercjalizację tych produktów.

Źródło i fot.: adobe.com, cnet.com, youtube.com, refocusimaging.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.