Odczuwasz spadek produktywności? Czas na przerwę!

Odczuwasz spadek produktywności? Czas na przerwę!09.06.2012 19:30
Spadek efektywności? Czas na przerwę! (fot.: sxc.hu)
Kira Czarczyńska

Kiedy siedzimy którąś już z kolei godzinę nad tym samym zadaniem i nadal nie możemy się z nim uporać, często robimy sobie kolejną kawę i staramy się jeszcze bardziej doprowadzić tą czynność do końca. Tymczasem taki nagły spadek produktywności to sygnał od naszego mózgu, że czas na przerwę.

Kiedy siedzimy którąś już z kolei godzinę nad tym samym zadaniem i nadal nie możemy się z nim uporać, często robimy sobie kolejną kawę i staramy się jeszcze bardziej doprowadzić tą czynność do końca. Tymczasem taki nagły spadek produktywności to sygnał od naszego mózgu, że czas na przerwę.

Produktywność kojarzy nam się raczej z perfekcyjną organizacją pracy, skupieniem się na niej, zaangażowaniem. I to właśnie próbujemy zrobić, kiedy efekty naszych działań przestają przystawać do oczekiwań. Być może więc część z was zaskoczy informacja, że zdaniem psychologów, robimy kolosalny błąd. Dlaczego?

Ciężka praca jest męcząca.

To oczywiste, prawda? W naszych czasach jednak często nie dajemy sobie wręcz prawa do bycia zmęczonym, przeciążonym, przepracowanym. Siedzimy przy biurku czy komputerze w mało komfortowej pozycji, więc nasze plecy i kark zaczynają się buntować. Obciążamy swój mózg kolejnymi zadaniami, nie dając mu czasu na przystosowanie się do tych zmian. Cały czas jesteśmy napięci, poddenerwowani, skupieni.

Nic dziwnego, że po pewnym czasie zaczyna to wpływać na nasze ogólne samopoczucie. A kiedy czujemy się kiepsko, ciężko oczekiwać, że będziemy pracować z pełną wydajnością.

Spadek produktywności oznacza, że powinniśmy zwolnić.

Być może nie zauważymy pierwszych oznak przeciążenia - ale po pewnym czasie świetnie widoczne stanie się to, że efekty naszej pracy są po prostu niezadowalające. Powinniśmy wtedy, zamiast kolejnej kawy, zrobić krótki "rachunek sumienia":

  • ile czasu siedzimy nad tym zadaniem?
  • czy faktycznie posuwamy się do przodu, czy raczej stoimy w miejscu i się denerwujemy?
  • kiedy zrobiliśmy sobie chwilę przerwy?
  • czy myśleliśmy wtedy nadal o tym samym zadaniu?

Krótka przerwa to bardzo ważna rzecz, jeśli chcemy utrzymać swoją produktywność. W jaki sposób zapewnić sobie odpowiednią dawkę relaksu?

Przyzwyczajmy się do tego, aby:

  • po każdym kolejnym, odrębnym zadaniu (albo osobnym etapie zadania) oderwać się na 5 minut od biurka;
  • w czasie tych 5 minut możemy pójść na krótki spacer, napić się wody, zamienić parę zdań z kolegą z pracy;
  • ważne, żeby absolutnie nie myśleć w tym czasie o poprzednim, ani kolejnym zadaniu!

Wydaje się to stratą czasu, jest jednak dokładnie odwrotnie. Te 5 minut, które "zmarnujemy" na spacer czy rozmowę, swobodnie i z nawiązką zaoszczędzimy wydajniej pracując.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.