Opanuj strach, bo przegrasz. Rewolucja w grach!

Opanuj strach, bo przegrasz. Rewolucja w grach!21.11.2013 10:42
Nevermind – rewolucyjna gra z biofeedbackiem

Do tej pory istniała wyraźna granica między światem gry a rzeczywistością. Samopoczucie gracza czy jego poziom stresu nie miały bezpośredniego przełożenia na rozgrywkę. Niedługo się to zmieni. Powstaje bowiem interaktywny horror odczytujący poziom emocji. Boisz się za bardzo? Przegrasz!

Lubimy się bać. Sądząc po liczbie gier i filmowych horrorów, my, gracze i widzowie, uwielbiamy być straszeni. A może raczej lubimy oglądać straszne historie, siedząc sobie wygodnie w domowym zaciszu ze słusznym przekonaniem, że zło - choćby bardzo chciało - nie da rady wyskoczyć na nas z ekranu.

Gramy, oglądamy, przeżywamy emocje, ale w gruncie rzeczy cały czas istnieje wyraźna granica między oglądaną przez nas historią a naszym samopoczuciem. Możemy być spoceni ze strachu, ale nie ma to żadnego wpływu na bohatera w grze.

Grupa amerykańskich studentów postanowiła to zmienić. Od ponad roku pracuje nad grą Nevermind. Co w niej wyjątkowego? Gra ma być utrzymana w konwencji horroru, jednak zamiast hord nacierających zombiaków będzie nas straszyć w znacznie subtelniejszy sposób: klimatem i atmosferą grozy.

Fabuła gry rzuci nas do Instytutu Neurostalgia, w którym jako etatowy pracownik będziemy z perspektywy pierwszej osoby eksplorować wirtualny świat. Nie będzie to jednak typowe kręcenie się po jakiejś mniej więcej realnej okolicy.

Nevermind - Developer video - What is Nevermind

Zadaniem Neurostalgii jest bowiem odkrywanie wspomnień schowanych głęboko w pamięci pacjentów, którzy doświadczyli w swoim życiu traumatycznych przeżyć. Gracz wcieli się w związku z tym w Neuroprobera – pracownika zajmującego się buszowaniem w cudzych wspomnieniach.

Sądząc po opisie, gra zapowiada się ciekawie, jednak jej największym atutem ma być biofeedback. Gracz podczas rozgrywki będzie podłączony do czujników monitorujących m.in. pracę serca. Dzięki temu gra będzie mogła określić poziom stresu grającego. Im bardziej będzie wystraszony, tym trudniejsza stanie się rozgrywka.

Co istotne, gra będzie rozpoznawała, co i w jaki sposób stresuje gracza. Chodzi o to, że dla jednych czynnikiem stresogennym może być np. dźwięk klaksonu podczas jazdy samochodem, dla innych ciasny, pełen zakamarków korytarz, a dla jeszcze innych lodówka pełna krwi i wnętrzności.

Sposób na przejście Nevermind będzie zatem nietypowy: gracz będzie musiał nauczyć się panować nad własnym strachem i trzymać nerwy na wodzy. Zasada jest prosta: zaczniesz się bać, przegrasz.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Nevermind jest projektem badawczym grupy studentów z Uniwersytetu Południowej Kalifornii, kierowanej przez Erin Reynolds. Gra będzie służyła nie tylko rozrywce. Będzie również narzędziem terapeutycznym, pomagającym w opracowywaniu metod radzenia sobie ze stresem.

Nevermind Game part 1 (HOLY HELL THIS IS CREEPY)

Pomysł, by stan emocji gracza wpływał na rozgrywkę, wydaje mi się w tym wypadku wyśmienity. I nie chodzi tu nawet o terapeutyczny wymiar Nevermind. Wyobraźcie sobie, jak podobna technologia mogłaby zrewolucjonizować inne gatunki gier, gdy np. w FPS-ach zdekoncentrowany snajper będzie paskudnie pudłował, a w grze samochodowej zbyt zestresowany kierowca będzie miał problem z płynną zmianą biegów. Czy Nevermind rozpocznie nową epokę w dziejach elektronicznej rozrywki?

Choć sam pomysł bardzo mi się podoba i zapewne doskonale sprawdzi się w różnych gatunkach gier, to nie sądzę, by Nevermind oznaczał jakiś przełom. Bo przecież gramy z różnych powodów: dla wyładowania złości, odprężenia czy zwykłej zabawy. Sprzęganie naszego ciała z grą w wielu przypadkach byłoby zatem raczej niepotrzebną komplikacją niż uatrakcyjnieniem rozgrywki.

Mimo wszystko czekam na Nevermind niecierpliwie. Finalna wersja ma się pojawić w drugiej połowie 2014 roku. Chętnie się przekonam, czy potrafię zapanować nad stresem. A jeśli nie potrafię, to być może dzięki tej grze uda mi się tego nauczyć.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.