Płać, ile chcesz, czyli jasne i ciemne strony elektronicznych promocji

Płać, ile chcesz, czyli jasne i ciemne strony elektronicznych promocji12.10.2012 12:36
Mariusz Kamiński

Idea humble bundle podbiła serca graczy na całym świecie. Możliwość kupienia zestawu bardzo dobrych gier po dowolnej, ustalanej przez kupującego cenie, nie mogła się nie spodobać. Ale czy taka forma sprzedaży na pewno służy klientowi i producentom wirtualnych dóbr?

Idea humble bundle podbiła serca graczy na całym świecie. Możliwość kupienia zestawu bardzo dobrych gier po dowolnej, ustalanej przez kupującego cenie, nie mogła się nie spodobać. Ale czy taka forma sprzedaży na pewno służy klientowi i producentom wirtualnych dóbr?

Co to jest humble bundle, czyli skromna paczka?

Na początek zapoznam Was z samym pojęciem, ponieważ nie wszyscy jeszcze wiedzą, czym jest dziwny twór zwany Humble Bundle. Idea promocji pod tą niezwykłą nazwą narodziła się w głowie Jeffa Rosena z Wolfire Games. Polega ona na wystawieniu do sprzedaży niewielkiej kolekcji gier, albumów muzycznych lub e-booków po cenie ustalanej przez klienta.

W praktyce sprowadza się to do wrzucenia paczki do wirtualnego koszyka i wpisaniu ceny, którą mamy ochotę za nią zapłacić (minimum jeden cent lub 1 zł) i finalizacji transakcji. Po potwierdzeniu zapłaty pobieramy zakupioną paczuszkę. W niej powinniśmy znaleźć produkty multiplatformowe. W przypadku gier będą to wersję na Windows, Mac OS lub Linux, a w przypadku książek - kopie w trzech najpopularniejszych formatach: PDF, MOBI oraz EPUB. Muzyka najczęściej oferowana jest w formie MP3 lub FLAC.

Produkty winny być także pozbawione zabezpieczeń DRM. Powinniśmy mieć możliwość używania i kopiowania zakupionych rzeczy do woli. Ostatnią cechą szczególną jest "niezależny" charakter produkcji. Oferowane gry i muzyka pochodzą z niezależnych finansowo (od dużych koncernów) wytwórni, mają artystowskie zacięcie i wpadają do kategorii indie.

Ostatnim ważnym elementem humble bundle, choć nie zawsze dostępnym, jest możliwość podzielenia wpłacanych pieniędzy na 3 pule:

  • dla twórców,
  • dla organizacji charytatywnych,
  • dla organizatorów wyprzedaży.

Warto przy tym zaznaczyć, że do organizacji non profit i dobroczynnych korzystających z pieniędzy zebranych przez organizatorów "skromnych paczek" należą między innymi Electronic Frontier Foundation oraz Czerwony Krzyż.

Do tej pory 14 akcji humble bundle zarobiło w sumie 19,5 miliona dolarów. Czy to dużo? Trudno ocenić, nie znamy dokładnych kosztów produkcji sprzedawanych gier ani oczekiwań samych twórców i organizatorów.

Co dobrego w paczce?

Zawartość paczki zależy także od wpłacanej sumy. Poza rzeczami gwarantowanymi możemy otrzymać dodatkowe bonusy w formie ścieżek dźwiękowych, animacji, grafik koncepcyjnych czy wywiadów z twórcami lub materiały "making of".

W skromnych paczkach muzycznych znajdują się wolne od DRM pliki MP3 oraz FLAC. Większość oferowanej treści to twórczość artystów niezależnych. Przykładowo, MC Frontalot, Album Raises New and Troubling Questions autorstwa They Might Be Giants, Calling All Dawns autorstwa Christophera Tina, Best of the Valkyria Chronicles spod klawiszy Hitoshi Sakimoto oraz Greatest Hit (Plus 13 Other Songs) Jonathana Coultona.

Najnowszym dodatkiem jest skromna paczka książkowa, która ma szansę przyjąć się także na naszym rynku (o czym będę pisał dalej). E-booki oferowane w paczce to Signal to Noise, Old Man's War, Pirate Cinema, Pump Six, Zoo City, Invasion, Stranger Things Happen, oraz Magic for Beginners. W tym miejscu należą się duże brawa dla organizatorów, bo wspomniane wyżej tytuły cechują się bardzo wysoką jakością. Jest komiks Neila Geimana oraz powieści nagradzane Hugo i Nebulą. Lepszej rekomendacji nie trzeba.

Ciemna strona paczki

Zanim przejdę do opisywania wad skromnej paczki, wspomnę najpierw o pewnej "wadzie", która może wpłynąć na jakość kolejnych tego typu ofert, czyli o piractwie. Gracze, słuchacze i czytelnicy są tak bardzo przyzwyczajeni do kradzieży oprogramowania, że są skłonni ściągnąć paczkę z torenta, choć sami mogą ustalić cenę i zapłacić minimum. Szacuje się, że niecałe 30% paczek pochodzi z takiego "obiegu wtórnego".

Dodatkowo raczej nie zobaczymy w paczce dużych, rozbudowanych i graficznie wypasionych tytułów. Poza tym jakość gier w paczkach bywa skrajnie różna. W tej samej ofercie znalazły się świetny Canabalt i wyjątkowo mierne Cogs i Avadon.

Dobór tytułów nie zawsze jest zgodny z zasadami fair play i głośno o tym mówią sami deweloperzy. Kryteria selekcji są wciąż bardzo niejasne, a podział przychodów mocno dyskusyjny. Organizatorzy paczek rzekomo nie oferują procentu od zysków, ale z góry ustalony ryczałt, który może być kilkakrotnie mniejszy niż realny przychód (z wyjątkiem sytuacji, gdy użytkownik może zdecydować o przepływie pieniędzy).

Skromna paczka made in Poland i co dalej?

Jak wygląda implementacja tego mechanizmu w klimatach rodzimych? Dość skromnie. Co prawda na oryginalnym Humble Bundle pojawił się popularny polski tytuł Anomaly: Warzone Earth, ale u nas idea ta, mimo popularności wśród internautów, wciąż raczkuje.

Nie oznacza to jednak, że nie próbujemy. Serwis muzyczny Musicrage jest od góry do dołu w barwach biało-czerwonych i sprzedaje paczki z muzyką niezależną. Właśnie zakończyła się sprzedaż 4 transzy, a serwis zapowiada kolejne.

Inną ciekawą mutacją skromnej paczki jest projekt Cyfrowa Kultura, który oferuje 5 książek o tematyce SF, za dowolną, ustalaną przez klienta cenę. Książki dostępne są w najpopularniejszych formatach i można je zainstalować na praktycznie dowolnym czytniku.

Czy idea będzie się rozwijać? Trudno wyrokować. Wszystko będzie zależeć od piractwa i chciwości organizatorów. Jeżeli to pierwsze zmniejszy się, a to drugie pozostanie na rozsądnym poziomie, to będziemy mogli liczyć na miłą rozrywkę za miłe pieniądze.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.