Plazma czy LCD? Badamy polski rynek

Plazma czy LCD? Badamy polski rynek14.03.2010 20:00
Fot. na licencji CC blakespot/Flickr
Szymon Adamus

Plazma czy LCD? Panasonic czy Sony? 32 czy 60 cali? Czego Polscy HDTVmaniacy najbardziej poszukują w sieci i jakie telewizory interesują ich najbardziej tworząc kino domowe?

Wspólnie z Ceneo.pl wzięliśmy pod lupę polski rynek, w poszukiwaniu odpowiedzi na te oraz inne pytania.

Plazma czy LCD? Panasonic czy Sony? 32 czy 60 cali? Czego Polscy HDTVmaniacy najbardziej poszukują w sieci i jakie telewizory interesują ich najbardziej tworząc kino domowe?

Wspólnie z Ceneo.pl wzięliśmy pod lupę polski rynek, w poszukiwaniu odpowiedzi na te oraz inne pytania.

1. Plazma czy LCD?

Jak wynika z danych dostarczonych przez Ceneo, bardziej popularne są LCD. Telewizory z matrycami ciekłokrystalicznymi są wyszukiwane przez internautów prawie dwukrotnie częściej niż plazmy.

Problem z analizą takich wyników polega jednak na tym, że LCD jest obecnie technologią wspieraną przez dużą liczbę producentów, a także daje większe możliwości tworzenia paneli w różnych rozmiarach. W praktyce oznacza to, że rynek LCD jest bardziej różnorodny i obfity w produkty.

Najbardziej popularne panele LCD wyszukiwane przez użytkowników Ceneo to między innymi

  • Samsung LE40B650 (4,66%),
  • LG 42SL9000(2,55%),
  • Sony Bravia KDL-40W5500 (1,89%),
  • czy Philips 42PFL8404H (1,88%).

W przypadku plazm wyniki są wyższe dla poszczególnych, najbardziej popularnych modeli, ale różnorodność jest znacznie mniejsza. Królują produkty Panasonica i Samsunga. Na przykład:

  • Panasonic TX-P42S10E (15,03%),
  • Panasonic TX-P42G10E(10,97%),
  • Samsung PS-50B650 (9,17%).

Mówiąc inaczej, popularność paneli LCD jest większa, bo oferta w tym sektorze jest znacznie bardziej rozbudowana.

Pozostaje odwieczne pytanie – co jest lepsze?  Wybór telewizora powinien być podyktowany indywidualnymi preferencjami, a nie popularnością jednej czy drugiej technologii.

Pocieszające jest to, że różnice między panelami LCD LED a plazmowymi powoli się zacierają. Wybór jest o tyle łatwy, że trudno kupić dziś coś naprawdę kiepskiego. Można kierować się zdaniem innych użytkowników, ocenami w recenzjach i oczywiście ceną.

2. Full HD czy HD Ready?

Jeśli idzie o rozdzielczość wygląda na to, że Polacy prawie całkowicie przekonali się już do matryc Full HD. Zarówno w przypadku plazm, jak i paneli ciekłokrystalicznych preferujemy modele z rozdzielczością 1920 x 1080 pikseli. Szczególnie dobrze widoczne jest to w przypadku paneli plazmowych, gdzie ponad 71 procent poszukiwanych modeli stanowiły panele o rozdzielczości Full HD.

Preferowana rozdzielczość - plazma
Preferowana rozdzielczość - plazma
Preferowana rozdzielczość - LCD
Preferowana rozdzielczość - LCD

Słabe wyniki nietypowych rozdzielczości (w przypadku LCD panele o rozdzielczości 1680 x 1050 pikseli miały wynik zaledwie 0,41%, a panele 1440×900 – 0,22%) wynikają z faktu, iż są one zdecydowanie częściej wykorzystywane w monitorach komputerowych, niż telewizorach.

3. Przekątna

Niewątpliwie obowiązuje stara zasada – większy znaczy lepszy, choć wielkość matrycy dobieramy zwykle do naszych indywidualnych potrzeb.

Preferowane przekątne - LCD
Preferowane przekątne - LCD

Jak widać popularność paneli ciekłokrystalicznych o przekątnych 32 cali nie maleje. Modele 37  i 40-calowe depczą im jednak po piętach.

W przypadku plazm, które zawsze kojarzyły się z dużymi przekątnymi, klienci szukają matryc, których wielkość sprawi, że domowe kino będzie bardzo przypominało salę w multipleksie.

Duży może więcej?

  1. Najpopularniejsze marki

W przypadku paneli plazmowych sprawa wygląda inaczej ze względu na oferty samych producentów. Jak wiadomo ekrany PDP nie są tak popularne wśród producentów, jak LCD i na rynku liczy się zaledwie kilka firm wytwarzających takie telewizory. Widać to wyraźnie w wynikach wyszukiwania w Ceneo.pl.

Pierwsze miejsce zajmuje Panasonic z rewelacyjnym wynikiem 73,26%. To żadna niespodzianka biorąc pod uwagę, że to potentat w dziedzinie PDP. Na drugim miejscu znajduje się Samsung (26,68%), a na trzecim LG z wynikiem poniżej 10%. .

Wyniki pozostałych firm były marginalne, więc nie uwzględniliśmy ich na wykresie. Klienci szukali produktów plazmowych Philipsa, Daewoo, Hitachi i JVC, ale mogły to być równie dobrze pomyłki w wyszukiwaniu, ponieważ wyniki nie osiągnęły nawet jednego procenta.

Dane statystyczne pokazują to co HDTVmaniacy wiedzą od dawna. Plazma jest aktualnie domeną zaledwie kilku producentów. Technologia ta ma się dobrze i jest nadal rozwijana, ale liczba dostępnych produktów jest zdecydowanie mniejsza, niż w wypadku LCD.

5. Najpopularniejsze modele i ich ceny

Na podstawie zebranych danych możemy konkretnie określić, którymi modelami najbardziej interesują się polscy HDTVmaniacy. Poniżej znajdziecie po trzy przykłady najpopularniejszych modeli dla dwóch konkurencyjnych technologii.

Warto przyjrzeć się także zmianom cen w ciągu roku. Znajdziecie je przy każdym z niżej opisanych modeli.

Pomyśleć, że kiedyś płaski ekran w domu był dla wielu HDTVmaniaków marzeniem nie do zrealizowania.

LCD

Samsung LE40B650 (4,66% liczby kliknięć w kategorii LCD)

  • przekątna 40″,
  • rozdzielczość 1920×1080 pikseli,
  • tuner MPEG+4, 100 Hz, SRS TruSurround HD, złącze USB,
  • ceny od 2793 zł(http://www.ceneo.pl/2244481).

LG 42SL9000 (2,55%)

  • przekątna 42″,
  • rozdzielczość 1920×1080 pikseli,
  • 100 Hz, tuner MPEG-4, multimedia przez USB,
  • ceny od 3544 zł(http://www.ceneo.pl/3541847).

Planujesz zakup panelu LCD? Przeczytaj nasz poradnik, jaki monitor kupić.

Plazma

Panasonic TX-P42S10E (15,03% liczby kliknięć w kategorii plazma)

  • przekątna 42″,
  • rozdzielczość 1920×1080 pikseli,
  • tuner DVB-T, 600 Hz, matryca G12 NeoPDP,
  • ceny od 3270 zł(http://www.ceneo.pl/2239439).

Samsung PS-50B650 (9,17%)

Podsumowanie

Wspomnijmy  naszą niedawną wizytę na prezentacji nowości LG. Panele plazmowe LG920 i PK950 były jednymi z najciekawszych, pokazywanych tam telewizorów, ale największy nacisk producent położył na ekrany LCD podświetlane diodami LED. Gdy kampanie reklamowe połączymy z widocznymi na wykresach Ceneo.pl wahaniami cen (o wiele gwałtowniejszymi w sektorze LCD), nie dziwi popularność technologii ciekłokrystalicznej.

Mnie osobiście cieszy jednak obecność plazm na rynku. Panasonic, Samsung i LG nie dają za wygraną. I bardzo dobrze. Obydwa rozwiązania  mają swoje zalety i wady. Ważne, że konsumenci mają możliwość wyboru.

Źródło: HDTVmania

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.