Podejmowanie decyzji - technika PMI

Podejmowanie decyzji - technika PMI20.02.2010 11:00
Sabina Stodolak

Ach, te decyzje ? gdybyśmy tylko mieli pewność, że podejmujemy dobre. Niestety, tego czy podjęliśmy dobrą czy złą decyzję nigdy się nie dowiemy. Nawet jeśli z punktu widzenia czasu wydaje nam się, że popełniliśmy błąd, to przecież zawsze mogłoby się okazać, że gdybyśmy zadziałali inaczej, byłoby jeszcze gorzej? Nie ma więc co płakać nad rozlanym mlekiem, tylko wypracować sobie bardziej efektywne metody podejmowania decyzji niż dotychczasowe. Może przyda się Wam metoda PMI.

Ach, te decyzje ? gdybyśmy tylko mieli pewność, że podejmujemy dobre. Niestety, tego czy podjęliśmy dobrą czy złą decyzję nigdy się nie dowiemy. Nawet jeśli z punktu widzenia czasu wydaje nam się, że popełniliśmy błąd, to przecież zawsze mogłoby się okazać, że gdybyśmy zadziałali inaczej, byłoby jeszcze gorzej? Nie ma więc co płakać nad rozlanym mlekiem, tylko wypracować sobie bardziej efektywne metody podejmowania decyzji niż dotychczasowe. Może przyda się Wam metoda PMI.

Metodę PMI stworzył Edward de Bono- człowiek odpowiedzialny za sporą ilość koncepcji związanych z twórczym myśleniem i podejmowaniem decyzji. Sam pomysł PMI jest dość prosty i opiera się na znanej nam technice plusów i minusów.

Termin PMI oznacza plus, minus, interesting ? i są to trzy wymiary, na których oceniamy naszą decyzję do podjęcia. Mówiąc wprost ? jeśli mamy podjąć decyzję, szukamy jej plusów, minusów, a do tego tworzymy osobną rubrykę na rzeczy tzw. interesujące, czyli wszystko co nie jest ani pozytywne, ani negatywne, ale wiąże się z naszą decyzją.

Na przykład, załóżmy że nasza przyjaciółka zaproponowała nam, abyśmy wyprowadzili się z aktualnie najmowanego mieszkania i wprowadzili do niej. Robimy więc tabelkę, w której umieszczamy plusy takiej sytuacji (milsze towarzystwo niż obecnie, tańsze opłaty, ładniej urządzone mieszkanie itd.), minusy (mieszkanie jest położone dalej od centrum, pokój w którym mieszkalibyśmy jest mniejszy niż obecnie, przyjaciółka prowadzi imprezowy tryb życia) oraz konsekwencje, których nie umiemy przewidzieć (ryzyko, że się nie dogadamy). Kiedy wypiszemy już wszystkie opcje, nadajemy im wartość punktową wraz z kierunkiem (czyli plusy na ?+?, minusy na ?-? , w zależności od tego, jak bardzo dany aspekt decyzji jest dla nas ważny (np. jeśli mamy dużo rzeczy i lubimy przestrzeń, mniejszy pokój może być większym problemem, niż w sytuacji, kiedy klitki nam nie przeszkadzają). W ostatniej rubryce również próbujemy oszacować każdą zmienną wraz z kierunkiem. Na koniec sumujemy rubryki i patrzymy czy więcej mamy na plusie czy na minusie.

Czym ta technika różni się od tego co robimy na co dzień? Przecież codziennie analizujemy mocne i słabe strony każdej decyzji? Otóż nie ? większość z nas, przystępując do podejmowania decyzji, już tą decyzję ma podjętą (wewnętrznie wiemy już co chcemy zrobić). Szukamy więc takich argumentów na plus i na minus, by decyzję którą podjęliśmy ? usprawiedliwić. Jest nam łatwo, bo podejmujemy decyzję w myślach, nawet więc jeśli znajdziemy 10 minusów, a tylko 8 plusów (a wewnętrznie jesteśmy na ?tak?), to nie dostrzeżemy w naszych myślach tego, że minusów jest o dwa więcej. Dlatego wypisanie sobie plusów i minusów powinno być naszym nawykiem nawet wtedy, kiedy wydaje nam się, że podjęliśmy racjonalną i dobra decyzję.

Aby uniknąć sytuacji, w której źle szacujemy wartość plusów i minusów (dążąc do potwierdzenia tej decyzji, do której jesteśmy bardziej przekonani wewnętrznie), dobrze jest poprosić o pomoc drugą osobę. Może ona wyłapywać nasze błędy oparte o stary mechanizm słodkich cytryn i kwaśnych winogron (czyli sytuacje w których minusy widzimy mniejszymi niż są w rzeczywistości, a plusom przypisujemy większą wartość lub też minusy zaczynamy traktować jak plusy i vice versa).

Oczywiście, technika ta nie jest doskonała. Bardzo trudno jest nam bowiem wyłączyć emocje i zanalizować sytuacje niczym komputer ? opierając się na czystym algorytmie. Warto jednak próbować, bo po pierwsze, dzięki tej metodzie możemy zyskać większą pewność słuszności podjętej decyzji, po drugie, możemy wyłapać dodatkowe zmienne, po  trzecie zaś, możemy uniknąć sytuacji, które podjęte zostałyby tylko i wyłącznie na emocjach.

W podanym przykładzie można sobie na przykład wyobrazić taką sytuację, w której przeprowadzka miałaby same minusy (mieszkasz teraz w ładnym mieszkaniu, w atrakcyjnej cenie, w dobrej lokalizacji itd.) a my bylibyśmy skłonni zmienić to mieszkanie tylko dlatego, że jesteśmy na tyle mało asertywni, że nie potrafimy odmówić przyjaciółce. Takie sytuacje, przy analizie decyzji metodą PMI, dość szybko się ujawnią, a my będziemy mogli dostrzec prawdziwe motywy naszego wahania.

Źródło: virtualsalt.com

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.