Porównywanie parami ? technika podejmowania decyzji

Strona głównaPorównywanie parami ? technika podejmowania decyzji
05.02.2010 12:00
Porównywanie parami ? technika podejmowania decyzji
Sabina Stodolak
Sabina Stodolak

Jedną z technik, która może pomóc nam w podejmowaniu decyzji jest technika porównywania parami (Paired Comparison Analysis). Stosowana bardzo często w zarządzaniu zasobami ludzkimi, może być wykorzystana również na każdym innym polu, w którym musimy podjąć decyzję a mamy z tym problem. Na czym polega ta technika?

bETVwzph

Jedną z technik, która może pomóc nam w podejmowaniu decyzji jest technika porównywania parami (Paired Comparison Analysis). Stosowana bardzo często w zarządzaniu zasobami ludzkimi, może być wykorzystana również na każdym innym polu, w którym musimy podjąć decyzję a mamy z tym problem. Na czym polega ta technika?

Chodzi o to, aby móc tak nasze zasoby, by dojść do tego, jaką decyzję należy podjąć (w założeniu, że najważniejsze jest to, co wywoła największe zmiany i będzie miało największy wpływ na sytuację). W tym celu, mając kilka opcji, porównujemy każdą z nich z całą resztą a potem patrzymy co nam z tego wyszło. Trudno to opisać na modelu teoretycznym, więc weźmy sobie przykład.

Załóżmy, że dostałeś dwie propozycje pracy. W obu firmach robiłbyś mniej więcej to samo, ale w jednej firmie dostaniesz większą pensję i szef jest wyraźnie sympatyczny (masz poczucie że się dogadacie). W drugiej pensja jest mniejsza, ale firma ma jasną ścieżkę rozwoju i wiesz, że są w niej większe szanse na podwyżkę, a do tego praca jest bardziej mobilna i elastyczna, co jest dla Ciebie ważne. Jak porównać te dwie oferty by mieć poczucie, że wybrałeś dobrze? Wykorzystajmy technikę porównywania parami.

bETVwzpj

Najpierw przygotowujemy do tego odpowiedni arkusz. Możesz taki arkusz pobrać ze strony mindtools.com (lub przygotować własny według schematu na zwykłej kartce). Każdej zmiennej nadajemy nazwę literką:

A ? wynagrodzenie

B ? opcja na podwyżkę

C- mobilność w pracy

bETVwzpp

D ? sympatyczny szef

Teraz, używając skali 0-3 (gdzie 0 oznacza brak różnicy między zmiennymi, 1 zmianę mało ważną, 2 ? różnicę ważną, 3 ? różnicę bardzo ważną) dokonujemy oceny każdej pary, wpisując w okienko nazwę tego co jest ważniejsze, wraz z opcją punktową. O tak:

381003800335105770
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2010/02/arkusz.jpg)

Nie porównujemy oczywiście dwóch tych samych opcji i nie porównujemy dwa razy tego samego (A-B, B-A)

bETVwzpq

Z naszego małego podsumowania wynika, że najważniejsze dla nas jest hierarchicznie: wynagrodzenie, mobilność w pracy, sympatyczny szef i na końcu opcja na podwyżkę. W jednej firmie mamy parę A i D, w drugiej Bi C. Wartość punktowa (którą sami przypisaliśmy) dla firmy 1 wynosi 8 punktów, dla firmy drugie ? 4 punkty. Powinniśmy więc wybrać  ofertę pierwszej firmy, czyli tej, która daje nam więcej pieniędzy a szef jest sympatyczny. Proste?

Podane punkty, to jedynie przykład ? dla każdego z Was, będą w pracy ważne inne aspekty i inny nacisk na poszczególne rzeczy będziecie kłaść. Nie zmienia to faktu tego, że porównywanie parami można wykorzystać w wielu sytuacjach, w których mamy problem z podjęciem decyzji.

Udostępnij:
bETVwzpt
Komentarze (0)
bETVwzqf