Polacy płacą okiem. Nowy sposób płatności zyskuje popularność

Polacy płacą okiem. Nowy sposób płatności zyskuje popularność17.01.2023 12:39
PayEye umożliwia dokonywanie płatności spojrzeniem
Źródło zdjęć: © PayEye

Nie potrzebujesz karty ani gotówki, możesz zapłacić okiem. Alternatywne sposoby płacenia za zakupy i usługi zyskują na popularności. Płatności biometryczne są przede wszystkim wygodne.

Osoby, które cenią sobie prywatność, korzystają i będą korzystać z gotówki, aby móc zachować względną anonimowość dokonywanych transakcji. Pozostali, stawiając na wygodę, korzystają ze zdobyczy technologii. Płatność kartą, telefonem, kodem BLIK, a nawet spojrzeniem. Potrzeba coraz mniej zaangażowania, by autoryzować przelew.

PayEye to system, który umożliwia zrealizowanie płatności spojrzeniem na specjalny terminal. Zaleta tego rozwiązania to przede wszystkim łatwość obsługi i wygoda - nie ma konieczności wyciągania karty płatniczej czy telefonu z kieszeni, wystarczy spojrzeć, aby dokonać płatności za zakupy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartwatch Garmin Venu Sq2?

- Prace nad systemem PayEye rozpoczęliśmy pięć lat temu. Był to niezwykle skomplikowany proces, ale dzięki determinacji i wierze w nasz pomysł osiągnęliśmy sukces. W 2022 roku udało nam się wprowadzić na rynek eyePOSa 2.0, czyli nasz drugi autorski terminal płatniczy pozwalający na płatności wykorzystujące fuzję biometrii oka i twarzy. Zainteresowanie rynku technologią PayEye przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Z jednej strony merchanci, chcąc się wyróżnić na rynku, bardzo chętnie zapisują się do naszego pilotażu, a z drugiej strony użytkownicy zaczynają coraz bardziej przekonywać się do naszego rozwiązania - komentuje Daniel Jarząb, prezes zarządu PayEye.

Jak czytamy w informacji udostępnionej przez twórców PayEye, Polska jest pierwszym krajem na świecie, gdzie za zakupy można zapłacić spojrzeniem, podczas którego identyfikuje się dwa wzorce biometryczne - oko i twarz. Usługa płatności okiem była początkowo dostępna tylko we Wrocławiu, ale wraz z czasem zyskiwała ona na popularności, co posktukowało jej obecnością w innych miastach, takich jak Poznań i Warszawa.

- Początkowo z naszych terminali mogli korzystać tylko mieszkańcy Wrocławia. Stale zwiększaliśmy liczbę partnerów – sklepów, restauracji i innych punktów, w których można było płacić jednym spojrzeniem. Wszystko działo się w obrębie Wrocławia – miasta, z którego pochodzimy. Jesienią 2022 roku zaczęliśmy przechodzić do kolejnego etapu naszego pilotażu, gdzie zaczęliśmy wybierać partnerów, takich jak między innymi sieć Komputronik, z którymi przygotowujemy się do pełnego, komercyjnego wyjścia, które zaplanowane jest właśnie na drugą połowę 2023 roku. Wtedy będzie już dostępny nasz multifunkcyjny terminal eyePOS 3, obsługujący wszystkie rodzaje transakcji, który dodatkowo będzie mógł być zintegrowany z systemami kasowymi dużych merchantów - mówi Daniel Jarząb.

Liczba miejsc z usługą PayEye, Źródło zdjęć: © PayEye
Liczba miejsc z usługą PayEye
Źródło zdjęć: © PayEye

Usługa w ostatnim roku znacznie rozszerzyła swój zasięg. W czerwcu była dostępna w dwóch punktach, a na koniec roku w 100. Od czerwca do grudnia w terminalach eyePOS przeprowadzono też rekordową liczbę transakcji z zastosowaniem biometrii oka i twarzy - ponad 14 tys.

- W porównaniu do pierwszej wersji naszej technologii PayEye 1.0, której pilotaż zakończyliśmy w maju 2022, w ostatnich sześciu miesiącach przebiliśmy wszystkie założone wcześniej wskaźniki, porównując te same okresy. O 1029 proc. zwiększyliśmy liczbę transakcji, o 111 proc. ich wartość, a aż o 1870 proc. zwiększyliśmy liczbę aktywnych użytkowników naszego ekosystemu - mówi prezes zarządu PayEye.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.