Polska potęgą zakupów w Sieci? "Newsweek" pisze, że kupują niemal wszyscy Polacy

Polska potęgą zakupów w Sieci? "Newsweek" pisze, że kupują niemal wszyscy Polacy01.07.2013 14:00
Wózek na zakupy, czyli przeszłość? (Fot. Flickr/ macieklew/Lic. CC by-sa)
Marta Wawrzyn

Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w Europie – pisze "Newsweek", który twierdzi, że już teraz niemal wszyscy Polacy kupują w Internecie. A ci, którzy jeszcze nie kupują, wkrótce zaczną to robić. Czy faktycznie tak jest, czy może jednak trochę w tym przesady?

Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce w Europie – pisze "Newsweek", który twierdzi, że już teraz niemal wszyscy Polacy kupują w Internecie. A ci, którzy jeszcze nie kupują, wkrótce zaczną to robić. Czy faktycznie tak jest, czy może jednak trochę w tym przesady?

"Newsweek" właśnie ogłosił Polskę potęgą w zakupach w Sieci. Jak twierdzi, Polacy już nie boją się "internetowego demona z koszykiem" i kupują bez umiaru. Niemal wszyscy.

Najszybciej rozwijający się rynek

Tygodnik pisze, że Polska to najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie. Liczby są imponujące:

Obecnie [rynek - MW] jest on wart ponad 20 mld zł, czyli blisko 20 proc. więcej niż rok temu, i stanowi mniej więcej 3 proc. całego handlu. Dla porównania: w Wielkiej Brytanii jest to 12 proc., a w Niemczech – 9 proc.

To pokazuje przede wszystkim, jak duży jest potencjał naszego rynku i ile jeszcze przed nami. Ale zdaniem "Newsweeka" już nie jest źle - internetowe interesy robią dzisiaj niemal wszyscy Polacy. Co takiego kupujemy w Sieci? Książki, sprzęt komputerowy, ubrania, a nawet żywność. "Pieczywo może nie przyjeżdża gorące, ale jest świeże, tak jak warzywa czy owoce, które zamawiam" – mówi tygodnikowi Monika Truszkowska, mama półrocznej Amelii.

A ilu Polaków nigdy nie kupiło nic w Sieci?

W tym tonie utrzymany jest cały artykuł, którego główna teza jest taka, że kupujemy w Sieci na potęgę. Czy faktycznie? Tak, faktycznie tak jest, kupujemy dużo, coraz więcej. Ale "Newsweek" przedstawia sprawę jednowymiarowo, zapominając o tych, którzy nie są "niemal wszystkimi" kupującymi w Sieci.

Wolicie zakupy w Sieci czy tradycyjne wyprzedaże? (Fot. Flickr/ Bert Kaufmann/Lic. CC by)
Wolicie zakupy w Sieci czy tradycyjne wyprzedaże? (Fot. Flickr/ Bert Kaufmann/Lic. CC by)

Kilka miesięcy temu przeglądałam raport "e-Commerce w Polsce 2012. Gemius dla e-Commerce Polska", z którego wynikało, że wcale tak różowo nie jest. Owszem, są w naszym kraju grupy, które w Sieci często robią zakupy, ale są też tacy, którzy nigdy w życiu nie kupili niczego w Internecie. Aż 28% ankietowanych przez Gemius należało do tej właśnie grupy. Większość z nich stanowiły osoby nieco biedniejsze, zarabiające od 1 tys. do 2 tys. zł.

Dziwi mnie więc entuzjazm "Newsweeka". To prawda, że e-commerce w Polsce rośnie w szalonym tempie, ale jesteśmy na razie bardzo daleko za Zachodem i nazywanie nas potęgą jest grubą przesadą. Nadrobienie tej przepaści, która nas dzieli od innych krajów, to kwestia nie tygodni, nie miesięcy, tylko lat. Zwłaszcza przy obecnym stanie naszej gospodarki.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.