Polskie dziewczyny na YouTubie mają gorzej? Vlogerki skarżą się na hejt

Polskie dziewczyny na YouTubie mają gorzej? Vlogerki skarżą się na hejt17.11.2014 12:41
Fot. YouTube/Lisie Piekło
Marta Wawrzyn

"Typowa feministka, tępa dzida". "Nie wiem, co mówiłaś, patrzyłem na cycki". Takie komentarze pod materiałami popularnych polskich vlogerek zdarzają się często. Czy to znaczy, że faceci mają łatwiej na YouTubie?

Jeśli nigdy nie przeglądaliście listy najpopularniejszych polskich kanałów na YouTubie, wiedzcie, że nie znajdziecie tam wielu kobiet. Pierwsza dziewczyna to 15. na liście Magdalena Maria Monika (Madzik89), która pokazuje, jak gra, i to nie tylko w babskie gry. Dziś już ma wyrobioną reputację i trudno znaleźć nieprzyjemne komentarze pod jej adresem, ale nie zawsze było tak różowo. Portal naTemat, który pisze o hejcie spadającym na polskie vlogerki, próbuje udowodnić, że kobiety na polskim YouTubie mają gorzej. Zwłaszcza te, które próbują zająć się "męskimi" rzeczami i, nie daj Boże, mają własne zdanie.

Jesteś kobietą? Opowiadaj o modzie i urodzie

NaTemat podaje kilka przykładów dziewczyn, na których kanałach hejterskie komentarze, i to bardzo ostre, to norma. Paulina z kanału Mówiąc Inaczej, która uczy internautów poprawnej polszczyzny, to dla niektórych "typowa feministka, tępa dzida". Ktoś inny chwali się, że w ogóle jej nie słuchał, bo patrzył na cycki. Takich komentarzy jest mnóstwo – choć z drugiej strony, w komentarzach na kanale nie brak też zachwytów, miłych słów, próśb o pomoc w pracy domowej z polskiego itp.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=k4Zi9kLbY5k]/youtube]

Ewa z kanału Red Lipstick Monster mówi, że ona zajmuje się modą i urodą, więc ma względny spokój. Ale zna dziewczyny, które bardzo szybko uciekły z YouTube'a, bo nie były w stanie znieść fali negatywnych komentarzy.

Test: NAJTAŃSZE PĘDZLE do makijażu ★ Panna Joanna ★ Red Lipstick Monster ★

Przykładów w tekście naTemat pada więcej, cytowane są – rzeczywiście paskudne – obelgi, które padają pod adresem vlogerek. O hejcie pod adresem kobiet wypowiadają się też faceci, którzy przyznają, że coś w tym jest. Kuba Jankowski mówi, że dużo negatywnych komentarzy jest choćby pod materiałami na kanale Lisie Piekło.

Jak przetrwać szkołę? Nauka, wagary, zaloty | LisiePiekło

Hejt na YouTubie nie dotyczy tylko kobiet

Nie da się ukryć, naTemat znalazł wystarczająco dużo przykładów, aby udowodnić, że coś w tym jest. Ale i tak ten artykuł mnie irytuje swoją jednostronnością. Bo przecież równie dobrze można znaleźć przykłady hejtu pod adresem facetów. To prawda, że negatywne komentarze nie dotyczą cycków i raczej rzadko zahaczają o sferę seksualną, ale potrafią być bardzo mocne. Hejterskie uwagi są na każdym kanale, nawet tych najpopularniejszych. Ot, choćby u Niekrytego Krytyka, który przeciwników ma chyba tylu co zwolenników.

Niezależnie od tego, jakiej jest się płci, aby robić na YouTubie i najlepiej przy tym, jak Wardęga, zarabiać setki tysięcy złotych, trzeba mieć grubą skórę. Nie zaszkodzi też poświęcić trochę czasu na moderację komentarzy. To, o czym pisze naTemat, jest prawdą: polscy jutuberzy to faktycznie głównie faceci. Ale czy to rzeczywiście wina hejtu, że w Polsce dziewczyny nie pchają się przed kamery? Wątpię, żeby ten związek był tak prosty i oczywisty.

Nie ma powodu, aby robić z polskiego YouTube'a "piekło kobiet". Materiały dziewczyn, które wypowiadają się dla naTemat, są oglądane przez dziesiątki tysięcy Polaków. Zawsze wśród nich trafi się jakiś cham, który musi ulżyć sobie, rzucając wulgarnymi uwagami. Takie rzeczy dzieją się i na kanale Niekrytego Krytyka, i na kanałach kobiet, zajmujących się grami, językiem polskim czy modą i urodą. Jedni jutuberzy wszelkie przejawy chamstwa szybko usuwają, inni nie robią z tym nic, czasem po prostu dlatego, że ostra dyskusja przekłada się na więcej odsłon kanału. To zjawisko zbyt złożone, aby móc je podsumować jednym krótkim "kobiety na YouTubie mają gorzej".

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.