Pompy ciepła w Polsce. Rynek rośnie, ale istnieją pewne bariery

Pompy ciepła w Polsce. Rynek rośnie, ale istnieją pewne bariery25.05.2023 10:57
Powietrzna pompa ciepła
Źródło zdjęć: © Getty Images | Alex Potemkin

Polacy chętnie inwestują w pompy ciepła. Rynek ciągle się rozwija, ale eksperci zalecają umiarkowany optymizm. Istnieją powody, dla których dalszy wzrost rynku może nieco wyhamować.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła opublikowała raport na temat rynku pomp ciepła w I kwartale 2023 r. W porównaniu z początkiem ubiegłego roku odnotowano wzrost sprzedaży o 64 proc. w grupie urządzeń typu powietrze-woda. Dla urządzeń typu split sprzedaż wzrosła o 73 proc., a dla pomp typu monoblok o 41 proc.

Rośnie też sprzedaż gruntowych pomp ciepła typu solanka-woda. Z informacji przekazanych przez PORT PC wynika, że ich sprzedaż wzrosła o 69 proc. Spadła natomiast sprzedaż pomp typu powietrze-woda do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Spadek jest znaczący, bo aż o 55 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić słuchawki Acefast Crystal (2) T8?

Według szacunków organizacji w Polsce w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 r. sprzedano ok. 43-47 tys. pomp ciepła. Jak czytamy w przygotowanej informacji: "Dynamika rozwoju polskiego rynku pomp ciepła z początku bieżącego roku, jeśli uwzględni się m.in. sezonowość sprzedaży w ujęciu rocznym oraz inne czynniki warunkujące rynek, pozwala zachować umiarkowany optymizm".

Pompy ciepła w programie Czyste Powietrze

Z danych opublikowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dowiadujemy się, że udział pomp ciepła we wnioskach o dofinansowanie zakupu nowego źródła ciepła wyniósł w marcu 2023 r. 59,7 proc. Na początku 2022 r. wnioski o dofinansowanie zakupu pomp ciepła stanowiły mniej niż 30 proc. całości. Dodatkowym bodźcem, który może zachęcać do inwestycji w pompy ciepła

Bariery rozwoju pomp ciepła w Polsce

Z danych Stowarzyszenia Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych wynika, że pompy ciepła i kotły elektryczne to jedyne urządzenia grzewcze, które odnotowały przyrost sprzedaży w 2022 r. w zestawieniu z rokiem 2021. Nie oznacza to, że sytuacja nie ulegnie zmianie.

PORT PC zaznacza, że wysoka inflacja i niepewna sytuacja ekonomiczna i geopolityczna zniechęcają do inwestycji w budownictwie. Dla pomp ciepła dodatkowym ryzykiem jest brak przewidywalności cen energii elektrycznej na przestrzeni najbliższych lat, a także porównanie ceny energii elektrycznej do ceny innych paliw.

PORT PC podkreśla, że obecnie ogrzewanie domu jednorodzinnego z instalacją centralnego ogrzewania opartą o grzejniki wiąże się ze zbliżonymi kosztami zarówno w przypadku wykorzystania pompy ciepła jak i kotły gazowe. Znaczne obniżenie kosztów ogrzewania gwarantuje instalacja fotowoltaiczna. Zdaniem przedstawicieli PORT PC wystarczy 5 kWp, aby koszty eksploatacji pompy ciepła spadły o ok. 50 proc. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami inwestycyjnymi, które też są istotne.

Energia elektryczna będzie tanieć?

Przedstawiciele Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła, powołując się na Urząd Regulacji Energetyki, przewidują spadek cen energii elektrycznej w 2024 r. Co więcej, bazując na scenariuszu cenowym REPowerEU przewiduje się, że w najbliższych latach cena energii elektrycznej do gazu będzie układać się w proporcjach 2,5:1, do 2035 r. w proporcjach 2:1 a po 2040 ma wynieść 1,7:1.

Biorąc pod uwagę, że współczynnik SCOP pompy ciepła powietrze-woda wynosi 3, koszty ogrzewania budynku pompą ciepła w porównaniu do kotła gazowego mają być niższe o 20 proc. do 2030 r., 33 proc. w 2035 r. i 43 proc. po 2040 r. Przy SCOP = 4 oszczędności mogą wynosić odpowiednio 37 proc., 50 proc. i 57 proc.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.