Ponad połowa internautów zdradza za dużo danych w sieci

Ponad połowa internautów zdradza za dużo danych w sieci08.05.2010 09:31
fot. sxc.hu
Jakub Poślednik

Przeprowadzone przez National Research Center na grupie 2 tysięcy amerykańskich gospodarstw domowych badanie wykazało, że 52 procent użytkowników umieszcza w serwisach tzw. ryzykowne informacje, a więc takie, które pozwalają nas dokładnie zidentyfikować.

Przeprowadzone przez National Research Center na grupie 2 tysięcy amerykańskich gospodarstw domowych badanie wykazało, że 52 procent użytkowników umieszcza w serwisach tzw. ryzykowne informacje, a więc takie, które pozwalają nas dokładnie zidentyfikować.

Ilość Amerykanów którzy korzystają z portali społecznościowych jak Facebook czy MySpace, w ubiegłym roku wzrosła prawie dwukrotnie. Wykorzystując takie portale, bez trudu możemy dowiedzieć się praktycznie wszystkiego - jak się nazywają, gdzie pracują, poznać ich rodziny, adresy domowe czy numery telefonów. Wszystko podane na tacy w przejrzystej formie.

Wielu ludzi używa portali społecznościowych by dzielić się swoimi danymi i zdjęciami ze znajomymi i rodziną korzystając z łatwego dostępu jaki te strony oferują. Jednak taka sytuacja stwarza poważne ryzyko które można zmniejszyć stosując narzędzia ochrony prywatności oferowane na tych stronach - mówi Jeff Fox, redaktor magazynu “Consumer Reports”.

Wśród najpoważniejszych błędów, jakie popełniają internauci, wymienić można słabe hasła, umieszczanie na profilu pełnej daty urodzenia, podpisywanie imionami zdjęć dzieci czy też wspominanie, że obecnie nie przebywa się w domu - podaje Dziennik Internautów. Problemem są także same ustawienia prywatności, jakie oferują poszczególne serwisy.

  • Po pierwsze, najczęściej wszystkie one ustawione są tak, że cokolwiek opublikujemy na naszym profilu, jest to od razu widoczne publicznie.
  • Po drugie, nierzadko opisy poszczególnych funkcji są niezbyt jasno wyjaśnione, co utrudnia podjęcie właściwej decyzji odnośnie tego, dla kogo dana informacja powinna być dostępna.

Z badania wynika także, że w 2009 roku blisko co dziesiąty internauta padł ofiarą jakichś przestępstw internetowych - najczęściej dotyczyło to osób umieszczających na swoim profilu pełną datę urodzenia, zdjęcia i imiona dzieci, a także pełne adresy domowe. Raport podaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat sami Amerykanie stracili w ten sposób około 4,5 mld dolarów.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.