Porównanie Wolfram Alpha z Google. Kto zwyciężył?

Porównanie Wolfram Alpha z Google. Kto zwyciężył?05.05.2009 16:30
Grzesiek Powalski

Niedawno można było usłyszeć o prezentacji nowej wyszukiwarki Wolfram Alpha. W odpowiedzi Google stworzyło usługę mającą mieć ponoć podobne funkcje do dzieła Stephena Wolframa. Serwis TechnologyReview pokusił się o zrobienie testu porównującego możliwości Google i Wolfram Alpha. Poniżej znajdziecie większą część wyników:

Niedawno można było usłyszeć o prezentacji nowej wyszukiwarki Wolfram Alpha. W odpowiedzi Google stworzyło usługę mającą mieć ponoć podobne funkcje do dzieła Stephena Wolframa. Serwis TechnologyReview pokusił się o zrobienie testu porównującego możliwości Google i Wolfram Alpha. Poniżej znajdziecie większą część wyników:

WPIS TESTOWY: Microsoft Apple

WOLFRAM ALPHA: Wyskoczyły tabele i wykresy giełdowe oraz dane na temat obu firm.

GOOGLE: Najwyżej na liście były newsy na temat obu firm, od większych do mniejszych publikacji, zawierających oba słowa.

WARIACJE: Kiedy zamieniono wpis na samo "Microsoft" lub "Apple," wyskoczyły informacje na temat dzisiejszych cen akcji firm na giełdzie, po kliknięciu w linki dane były zbliżone do tego, co zaprezentował Wolfram, ale tylko dla pojedynczej firmy.

WPIS TESTOWY: Sydney New York

WOLFRAM ALPHA: Wyskoczyły tabele pokazujące dystans między oboma miastami w milach, kilometrach, milach morskich, a także mapa świata z optymalnym połączeniem lotniczym, czasem lotu w różnych jednostkach czasowych i za pomocą różnych “środków komunikacji”. Oprócz tego były porównania ludności, powierzchni i czas lokalny.

GOOGLE: Pokazało wiele różnych rzeczy. Oferty lotów z Sydney i Nowego Yorku; Google Maps wyrzuciło listę biznesów w Nowym Yorku mających w nazwie słowo "Sydney"; pojawiły się także linki do władz miasta Sindey znajdującego się  w stanie Nowy York.

WARIACJE: Kiedy wpisano "Sydney New York distance" Wolfram pokazał tylko dystans między miastami, Google zaś linki do stron pokazujących dystans między miastami. Pierwsza z nich pokazywała te informacje, co Wolfram jednak bez kilku jednostek.

WPIS TESTOWY: 10 pounds kilograms (10 funtów kilogram)

WOLFRAM ALPHA: Otrzymano informację, że zostanie to zinterpretowane jako "10 funtów razy 1 kilogram". Rezultat wynosił: 4.536 kg2 lub 22.05 lb2.

GOOGLE: Google podało linki do stron z konwersjami miar.

WARIACJE: Po dodaniu słowa  "in" ("10 pounds in kilograms"), wszytko się zmieniło. Wolfram podał poprawną odpowiedź: 10 funtów to 4.536 kilograma. Na koniec otrzymaliśmy informację, że 10 funtów to 1.8 razy więcej, niż waga książki Wolframa  „A New Kind of Science”. Google zaś przeliczyło 10 funtów = 4.5359237 kilograma.

Kiedy wpisano "10 lbs kgs," Wolfram Alpha znów przemnożyło. Google zaś podał znów strony do konwersji miar.

Przy wpisaniu "10 pds kgs," Alpha nie zrozumiał, a Google zapytał się czy chodzi może o funty i podał znów strony do konwersji.

WPIS TESTOWY: light bulb (żarówka)

WOLFRAM ALPHA: Dostaliśmy wpis, że nie jest pewien co pokazać.

GOOGLE: Kilka stron zaczynając od Wikipedii, które traktowały o historii i wyjaśniały jak działa żarówka.

WARIACJE: Po wpisaniu "light bulb inventor," (wynalazca) Wolfram Alpha zachował się podobnie, Google zaś dostarczyło pomocnych linków. Przy wpisie "first light bulb," Alpha podało wpis wyjaśniający, kiedy została ona opatentowana i pod wpisem "people involved," wymieniła Thomasa Edisona.

WPIS TESTOWY: Cancer New York

WOLFRAM ALPHA: Zamiast statystyk zachorowalności na raka Wolfram podał informacje o konstelacji „Raka”. Pokazał także skąd w Nowym Yorku można zobaczyć na niebie ten gwiazdozbiór.

GOOGLE: Pierwszy link był do Memorial Sloan-Kettering Cancer Center w Nowym Yorku. Drugi do strony New York State Department of Health's. Trzeci do rejestru New York State Cancer Registry.

WARIACJE: Po dodaniu drugiego stanu (Cancer New York Nevada) Wolfram nie wiedział o co chodzi, a Google pokazało pierwsze wyniki głownie z Nevady, różne historie, strony prawnicze, kliniki medyczne, bez żadnych porównań, czy informacji, które można było znaleźć osobno.

WPIS TESTOWY: Utah Florida population

WOLFRAM ALPHA: Wykaz tabel porównujących populacje obu stanów od 2006 roku, wzrost populacji notowany od 2000 do 2006 roku i liczbę urodzeń oraz zgonów w 2004.

GOOGLE: Mimo tego, że pokazano dane nawet o bezrobociu, nie były one aktualne.

WARIACJE: Po wpisaniu  "Utah population," Google pokazało prosty wykres populacji od 1980 roku do teraz. Po wpisaniu "Utah Florida," Wolfram wykazał cały almanach pokazując informacje od populacji i powierzchni zaczynając, przez historię tych dwóch stanów, a na wykazach przychodów gospodarstw domowych kończąc. Google pokazał różne strony zawierające oba słowa, podając lokację na mapie miejsc biznesowych, które zawierają słowo "Utah."

Nie było tutaj z jednej stronie bardzo życiowych pytań, które mogłyby sprawić Wolframowi dużo kłopotów, jednak nie mieliśmy też do czynienia z wpisami ścisłymi, gdzie świetnie sobie radzi (fizyka, chemia, inżynieria itp.) Przy dość trudnych pytaniach ścisłych dowiemy się wiele jako badacze, ale część danych jest nieprzyswajalna dla większości użytkowników. Wiele oczywistych pytań może pozostać jednak bez odpowiedzi. Zobaczycie jednak sami za parę tygodni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.