Portale społecznościowe przechodzą do lamusa

Portale społecznościowe przechodzą do lamusa09.09.2009 13:30
Fot. SXC
Łukasz Jasiński

Internet służył kiedyś przede wszystkim jako źródło informacji, oczywiście obecnie ten aspekt nawet uległ wzmocnieniu, ale w dobie web 2.0 Internet służy nam głównie do komunikacji. Najpierw tworzono komunikatory internetowe i czaty, a od niedawna serwisy społecznościowe. Choć i komunikatory, czaty i serwisy społecznościowe istnieją i będą istnieć nadal to trend na nie się skończył.

Internet służył kiedyś przede wszystkim jako źródło informacji, oczywiście obecnie ten aspekt nawet uległ wzmocnieniu, ale w dobie web 2.0 Internet służy nam głównie do komunikacji. Najpierw tworzono komunikatory internetowe i czaty, a od niedawna serwisy społecznościowe. Choć i komunikatory, czaty i serwisy społecznościowe istnieją i będą istnieć nadal to trend na nie się skończył.

Brałem pod uwagę oczywiście rynek polski, bo w innych częściach świata sytuacja wygląda dwojako. Przedstawiając sytuacje należy oczywiście zacząć od serwisu nasza-klasa.pl, który to zdobył największą widownie w naszym kraju. Zobaczmy jakie informacje dostarcza nam Google Trends.

nasza-klasa
nasza-klasa

Jak widzimy nasza-klasa już od października tamtego roku utrzymuje trend spadkowy i obecnie dziennie na portal wchodzi o ponad połowę mniej użytkowników niż w najlepszym okresie (marzec-październik 2008).

Sprawdźmy jak radzi sobie Grono.net, choć po ostatnich wydarzeniach związanych z prawdopodobnym upadkiem serwisu nie spodziewamy się dobrych wyników.

Widzimy, że Grono traci użytkowników już od ponad roku i zmiana wyglądu serwisu, a także wzorowanie się na Facebooku nic nie przyniosło.

Epuls.pl skierowany głównie do młodych ludzi, choć pojęcie młody określa raczej w tym przypadku wiek 10-18 lat. Jednak mimo wszystko internautów w tym przedziale wiekowym jest przecież bardzo dużo, co więcej to właśni oni są siłą napędową serwisów społecznościowych. Jednak ...

epuls
epuls

... tu również spadek. Wydaje się wręcz, że niedługo ten serwis stanie się bardzo niszowy.

Gdzie w takim razie Ci użytkownicy uciekają? Bo jak wiemy z Zasady Zachowania Energii w przyrodzie nic nie ginie. Dlatego sprawdziłem inne serwisy społecznościowe, bardziej niszowe i tematyczne, jak np. Biblionetka.pl czy Goldenline.pl.

biblioetka
biblioetka
goldenline
goldenline

Jednak również w tym przypadku widzimy spadek liczby użytkowników.

W życiu jak i w Internecie to co nowe wzbudza ciekawość, natomiast to co popularne wzbudza u nas nawet negatywne uczucia. Tak jest właśnie z naszą klasą, gdy serwis powstawał codziennie rejestrowało się tam tysiące użytkowników, obecnie modnym jest powiedzenie "Nie mam konta na Naszej Klasie". Jednak, co gorliwsi internauci, którzy bez społeczności żyć nie mogą wybierają inne, często zagraniczne i namawiają do tego również swoich znajomych (bo przecież im więcej przyjaciół...).

W przypadku MySpace.com się to nie sprawdza,nawet zamknięto ostatnio biuro w Warszawie. Zresztą ten serwis społecznościowy ma problemy nie tylko w Polsce.

Facebook jest chyba jedynym dużym serwisem społecznościowym, który notuje bardzo wielki wzrost i ten trend utrzymuje. Z pewnością to właśnie tam ucieka większość użytkowników Naszej Klasy, Grona itp. Jednak, jak wspominałem, są to tylko Ci, którzy nie mogą żyć bez społecznościówek.

Co zatem wybiera reszta użytkowników? Być może inne rodzaje komunikacji - najczęściej blogi i mikroblogi.

blip
blip

Natomiast inni całkowicie rezygnują z tego typu usług np. z powodu braku czasu lub zauważyli, że czas poświęcany na przeglądanie profilów znajomych można wykorzystać bardziej efektywniej.

Wygląda na to, że społeczności się Polakom przejadły, ale czy przyszłość należy do mikroblogów? A może do serwisów typu Google Latitude?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.