Potęga ekosystemu. Bez powiązanych usług smartfony nie miałyby sensu

Potęga ekosystemu. Bez powiązanych usług smartfony nie miałyby sensu19.06.2015 17:54
Fot. Microsoft.com

Kupując smartfon pamiętajmy, że kupujemy coś więcej niż tylko podzespoły w obudowie. Razem z nim dokonujemy również wyboru ekosystemu, z którym nasz telefon będzie współpracować. To poważna decyzja.

Nie zawsze był wybór

Gdy kilkanaście lat temu ktoś chciał kupić telefon, raczej nie musiał szczególnie wnikliwie studiować jego specyfikacji technicznej - pod względem oferowanych możliwości większość dostępnych na rynku urządzeń była bardzo podobna.

Producenci już wtedy starali się dodawać do swoich telefonów różne funkcje, jak kalkulatory, preinstalowane gry czy inne, przydatne na co dzień aplikacje, jednak zazwyczaj najważniejsze różnice sprowadzały się do wyglądu samego telefonu i wyglądu jego menu, zawierającego w różnych modelach bardzo podobne opcje.

Wyboru dokonywaliśmy na dłuższy czas – kupując telefon kupowaliśmy zarazem jego znane od początku, stałe i niezmienne funkcje. Z czasem zaczęło się to zmieniać – początkowo za sprawą telefonów z obsługą Javy, a nieco później dzięki smartfonom.

Zdjęcie starych telefonów pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie starych telefonów pochodzi z serwisu Shutterstock

Sam smartfon to dopiero początek

Smartfony – choć nie zawsze miały dzisiejszą formę płaskiej, cienkiej tabliczki – oferowały coś wyjątkowego. Z punktu widzenia użytkownika były odpowiednikiem małego komputera, gdzie sam system operacyjny wraz z kilkoma podstawowymi funkcjami był jedynie fundamentem, na którym każdy – dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu – mógł zbudować własny zestaw potrzebnych narzędzi czy gier.

Wraz z nimi zaczęły pojawiać się różne, kompatybilne usługi, które z czasem przyjęły formę znanych nam współcześnie ekosystemów – połączonych, współpracujących usług, urządzeń i aplikacji.

To właśnie dzięki nim korzystanie ze smartfonów nabrało sensu, a uznaniem i dużą popularnością cieszą się obecnie trzy główne ekosystemy, wspierane przez firmy Apple, Google i Microsoft. Poza nimi jest również wiele mniejszych.

Wszystko działa samo, czyli potęga ekosystemu

Biorąc do ręki smartfon z reguły nie zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób skorzystać ze zgromadzonych w nim danych. Gdy robimy zdjęcie, to po krótkiej chwili możemy je zobaczyć na komputerze czy tablecie.

Kiedy odpisujemy ze smartfonu na maila, tego samego maila znajdziemy w webmailu na stronie internetowej. Gdy w końcu dodajemy znajomego w serwisie społecznościowym, to jego dane mogą pojawić się również na naszej liście kontaktów.

Komputery, konsole, aplikacje, różne usługi sieciowe i nasz smartfon tworzą jeden, wspólny obieg danych, przesyłanych zwyczaj w tle, bez zaprzątania uwagi użytkownika.

Zdjęcie smartfonu i tabletu pochodzi z serwisu Shutterstock. Autor: Pieter Beens
Zdjęcie smartfonu i tabletu pochodzi z serwisu Shutterstock. Autor: Pieter Beens

Lumia – części ekosystemu Microsoftu

Jak to działa w praktyce? Przykładem może być choćby zakup smartfonu Lumia. Decydując się na niego wybieramy coś więcej, niż tylko zamknięty w obudowie zestaw różnych podzespołów.

Wybór oznacza, że nowe aplikacje znajdziemy w konkretnym miejscu, czyli Sklepie Windows Phone, telefon będziemy obsługiwać za pomocą kafelkowego interfejsu Windowsa, a dane – o ile tego zechcemy – powędrują do chmury Microsoftu, gdzie np. za obsługę wyszukiwania będzie odpowiadał Bing, za połączenia VoIP Skype, a za obsługę dokumentów pakiet biurowy Office.

Dzięki odpowiednim usługom – jak np. OneDrive – będziemy mieli łatwy dostęp do naszych plików, niezależnie od tego, gdzie i z jakiego sprzętu korzystamy. Dokument, który zaczęliśmy edytować na dużym ekranie Lumii 640 XL, po dotarciu do domu czy biura dokończymy na laptopie, a wykaz rozmów na Skype, wykonanych za pomocą telefonu, zobaczymy również na naszej konsoli, a dodane na domowym komputerze kalendarza spotkanie przypomni o sobie alarmem w telefonie.

Wygoda i brak problemów

To bardzo wygodne – mamy pewność, że różne usługi są kompatybilne i będą bezproblemowo współdziałały. To właśnie dzięki nim smartfon pokaże pełnię swoich możliwości. Jeszcze do niedawna bardzo wielu użytkowników smartfonów ograniczało się do preinstalowanego oprogramowania, używając telefonu niemal wyłącznie do dzwonienia i SMS-ów.

To nie powinno dziwić – zaledwie 2 lata temu 40 proc. użytkowników smartfonów nie miało pojęcia, że z nich korzystają. Świadomość ta rośnie jednak bardzo szybko – rok temu ten odsetek spadł do zaledwie 7 proc., a obecnie prawdopodobnie jest jeszcze niższy.

Ta świadomość przekłada się na korzystanie z różnych usług, których nie mogły zaoferować zwykłe telefony. Poza dzwonieniem i SMS-owaniem Polacy robią smartfonami zdjęcia, korzystają z serwisów społecznościowych, ale coraz częściej używają ich również do słuchania streamingowanej muzyki, oglądania online materiałów wideo czy korzystania z usług VoIP.

Zdjęcie przyjaciół z telefonami pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie przyjaciół z telefonami pochodzi z serwisu Shutterstock

Poważny wybór

Warto jednak pamiętać, że raz dokonany wybór może być trudny do cofnięcia. Nie chodzi tu tylko o nasze przyzwyczajenie do konkretnych, charakterystycznych dla konkretnego ekosystemu rozwiązań.

Zmiana ekosystemu na inny może oznaczać, że pieniądze, które wydaliśmy na różne aplikacje i usługi będziemy musieli wydać na nie ponownie. Z tego powodu, wybierając smartfon dla siebie, warto pamiętać, że – o ile chcemy skorzystać z pełni jego możliwości – wybieramy coś więcej, niż tylko sam sprzęt.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Microsoft.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.