Powstaje społecznościowy wykrywacz kłamstw. Nigdy więcej oszukańczych wirali?

Powstaje społecznościowy wykrywacz kłamstw. Nigdy więcej oszukańczych wirali?21.02.2014 14:54

Jak sprawdzić, czy informacja, zdobywająca na Facebooku coraz większa popularność, jest prawdziwa? Zamiast ufać intuicji, za półtora roku będziemy mogli sprawdzić to za pomocą społecznościowego wykrywacza kłamstw.

Dla wielu z nas serwisy społecznościowe to nie tylko miejsce, gdzie możemy wklejać zdjęcia słodkich kotków i informować nieświadomy świat, że Stoch zdobył złoto, a na dodatek właśnie mamy piąteczek. Facebook czy Twitter są często źródłem informacji, a wieści rozchodzą się w nich szybciej, niż jakakolwiek redakcja mogłaby pomarzyć.

Problem w tym, że równie skutecznie rozprzestrzeniają się informacje ważne i prawdziwe, jak i różnego rodzaju bzdury, w rodzaju smierci Biebera cz rezygnacji Jonathana Ive’a z pracy w Apple’u.

Równie szybko rozprzestrzeniają się informacje, które - choć nie są nieprawdziwe - to nie przedstawiają całej prawdy, powodując u odbiorcy mylną ocenę sytuacji.Wystarczy wspomnieć choćby klip, promujący dwa lata temu kampanię Kony 2012 czy pokazywany od kilku dni we wszelkich możliwych mediach film z młodą Ukrainką.

Obraz świata, budowany na podstawie wiadomości z sieci społecznosciowych często może nie mieć wiele wspólnego z rzeczywistością. Jak sobie z tym poradzić?

Odpowiedzią na ten problem jest mechanizm, pozwalający na weryfikację różnych treści. Jak informuje BBC, dr Kalina Bontcheva z uniwersytetu w Sheffield pracuje nad społecznościowym “wykrywaczem kłamstw” o nazwie Pheme (od postaci z mitologii greckiej, Feme - posłanki Zeusa i personifikacji plotki).

Dr Bontcheva koordynuje prace zespołu, stworzonego przez specjalistów z Sheffield, Uniwersytetu Warwick, niemieckiego Uniwersytetu Kraju Saary, King's College London oraz wiedeńskiego Modul University. Co istotne, poza uczelniami w pracach uczestniczą także cztery firmy - Atos, iHub, Ontotext i Swissinfo.

Tworzone przez ten liczny zespół narzędzie ma klasyfikować informacje, przydzielając je do jednej z czterech grup, takich jak spekulacje, kontrowersje czy nieświadome oraz świadome wprowadzenie w błąd.

Algorytm ma weryfikować prawdziwość informacji, docierając do ich źródła i sprawdać, czy jest nim np. pracujący w zawodzie od lat dziennikarz, jakaś redakcja, bot generujący artykuły na podstawie stron WWW, a może np. naoczny świadek jakiegoś wydarzenia.

Sprawdzany będzie również rozwój dyskusji, dotyczącej danej informacji, dzięki czemu będzie można przekonać się, jak pierwotna wiadomość ewoluuje. Badana będzie także przeszłość konta źródłowego - chodzi o rozpoznanie takich, któe zostały założone tylko po to, aby rozpowszechnić w Sieci jakieś wieści.

Jeśli projekt pójdzie zgodnie z planem, to testowa wersja Pheme pojawi się za półtora roku i trafi w pierwszej kolejności do dziennikarzy i specjalistów z sektora medycznego. Finalna wersja Pheme ma zacząć działać w ciągu trzech lat, a biorąc pod uwagę tempo rozwoju internetowych serwisów i usług to przecież cała wieczność. Wygląda zatem na to, że nawet dla komputerowego algorytmu odróżnienie prawdy od fałszu nie jest prostą sprawą.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.