Projekty w GTD

Projekty w GTD21.04.2010 11:00
Sabina Stodolak

W zeszłym tygodniu pisałam o sposobie analizy zadań w ramach metodologii GTD. Poza dość nieskomplikowanymi zadaniami typu ?zadzwonić do klienta X?, ?wysłać ofertę kontrahentowi Y? czy ?przeprowadzić remanent stanu towaru?, miewamy też w pracy bardziej skomplikowane zadania, których wykonanie wymaga przeprowadzenia sekwencji kilku lub kilkunastu zadań. Takie większe zadania to projekty. Jak sobie z nimi radzić?

W zeszłym tygodniu pisałam o sposobie analizy zadań w ramach metodologii GTD. Poza dość nieskomplikowanymi zadaniami typu ?zadzwonić do klienta X?, ?wysłać ofertę kontrahentowi Y? czy ?przeprowadzić remanent stanu towaru?, miewamy też w pracy bardziej skomplikowane zadania, których wykonanie wymaga przeprowadzenia sekwencji kilku lub kilkunastu zadań. Takie większe zadania to projekty. Jak sobie z nimi radzić?

Projekt to nic innego jak cykl zadań, którym przyświeca jeden cel. Umieszczając projekt w teczce ?do zrobienia? musimy je zanalizować  - czyli zastanowić się nad tym, czego potrzebujemy do tego by je wykonać (inaczej mówiąc ? zrozumieć zadanie) oraz zaplanować je w czasie i kontekście. Rozbijamy więc zadanie na ?pod zadania? i zapisujemy je na naszej liście ?do zrobienia? w formie instrukcji ?krok po kroku?, która doprowadza nas do finału ? czyli wykonania zadania. To, co jest tu ważne to konieczność zorientowania na cel projektu.

Cel projektu w Getting Things Done

[/h3]

Skupiając się na kolejno po sobie następujących zadaniach istnieje spora szansa na to, że tracąc z oczu cel, uzyskamy zupełnie inny wynik, niż na początku zakładaliśmy. Wyobraźcie to sobie na przykładzie budowy domu. Dopóki murujesz ściany, ale jednocześnie raz na czas odsuwasz się na kilka metrów i patrzysz na całość domu oraz sprawdzasz z planem umiejscowienie drzwi czy okien ? dom zbudujesz funkcjonalny i zgodny z projektem. Jeśli jednak skupiałbyś się jedynie na dokładaniu kolejnych cegiełek, szybko może okazać się, że gdzieś zgubiłeś pion, gdzieś zapomniałeś o oknie (bo w Twojej liście na dany dzień byłą informacja ?ułożyć kolejny rząd cegieł?) i Twój dom bardziej przypomina pijany bunkier.

Jak analizować i prowadzić projekty w GTD?

Wykonywanie projektu najlepiej prześledzić na przykładzie a jako przykład weźmy sobie ?projekt rekrutacyjny? ? czyli zadanie, złożone z kilku elementów i wymagające współudziału osób trzecich (a dotyczące prowadzenia rekrutacji na stanowisko X).

Zanim rozpoczniemy działanie nad takim projektem i zaczniemy wrzucać zadania na nasze listy ?do zrobienia?, musimy rozpisać projekt na etapy, które pozwolą nam ? podczas podsumowań sprawdzić, czy nie ?zapomnieliśmy o oknie?. Zastanawiamy się więc nad tym, co jest nam potrzebne do tego, by przeprowadzić efektywny proces rekrutacyjny. Droga myślenia może być więc taka: aby mieć pracownika trzeba go wybrać spośród kandydatów ? aby mieć kandydatów trzeba dać ogłoszenie rekrutacyjne ? aby dać ogłoszenie, trzeba wiedzieć jakie kompetencje na danym stanowisku są wymagane.

Ten proces myślowy, prowadzi nas do pierwszego etapu pracy (zadania), czyli konieczności ustalenia kompetencji, jakie ma mieć kandydat. Jak to zrobić? Najlepiej uzyskać te dane od osoby, która potrzebuje pracownika (kierownika danego działu). Decydujemy więc czy wolimy aby dane takie zostały nam wysłane mailem, czy też chcemy się spotkać z tą osobą i zapisujemy na liście pierwsze dotyczące projektu zadanie ? ?napisać maila do kierownika X z pytaniem o oczekiwane kompetencje kandydata? lub ?zadzwonić do kierownika X aby umówić się na spotkanie?. W przypadku, kiedy wybierzemy pierwszą opcję, po wykonaniu zadania (czyli wysłaniu maila), nasz projekt ląduje w teczce ?oczekujące? (czyli np. przenosimy maila do odpowiedniego folderu). W przypadku sposobu drugiego, po wykonaniu telefonu i ustaleniu terminu i miejsca spotkania, zaznaczamy w naszym kalendarzu termin spotkania (np. za trzy dni o 9.00) i do tego momentu zapominamy o prowadzonym projekcie.

Przegląd projektu w GTD

Abyśmy jednak nie zapomnieli o nim całkowicie, nasz projekt musi podlegać przeglądowi (zawsze się bowiem może zdarzyć, że kierownik do którego wysłałeś maila zapomni o nim, skasuje go, a w trzy tygodnie później, zrobi Ci dziką awanturę, że ma braki kadrowe, zapominając o tym, że TO ON nie odpisał na Twojego maila).

Podczas wykonywania przeglądu, jest też czas na to, by przyjrzeć się temu, co zostało do tej pory zrobione i czy to, co zostało zrobione ? działa. Czyli spojrzeć z meta poziomu na projekt. W naszym przykładzie, będzie to ocena tego, czy ogłoszenia okazały się skuteczne, a kandydaci wysłali CV, czy też może trzeba uaktualnić ogłoszenie, znaleźć nowe kanały lub je zmienić, bo aplikacje przychodzą nie takie, jakich oczekiwaliśmy.

Prowadząc projekt, dobrze jest stworzyć sobie folder lub teczkę z nazwą projektu ? dzięki temu, wszystkie potrzebne do projektu rzeczy, będziesz trzymać w jednym, łatwo dostępnym i prostym do znalezienia miejscu. Po zakończeniu zaś projektu, można dane przenieść do archiwum.

Korzyścią z prowadzenia projektu metodą GTD jest - moim zdaniem ? przede wszystkim to, że rozbijamy duże zadanie na części. Dzięki czemu nie jest to ogromny i przerażający projekt z ?którym na pewno sobie nie poradzimy i nie wiemy jak go ugryźć?. Metoda Getting Things Done pozwala oswoić projekty. Według Allena, wykonując projekt masz widzieć jedynie kolejny, następny etap który masz do wykonania ? nie musisz zaś patrzeć w przód i martwić się tym, co będziesz miał do zrobienia za 10 kolejnych kroków. Takie myślenie rzeczywiście redukuje niepokój i ułatwia robienie zadań- najczęściej bowiem rzeczywiście to, czego się obawiałeś, ?samo wychodzi?. Koniecznie jednak trzeba pamiętać o cotygodniowych (lub częstszych jeśli tego wymaga projekt) podsumowaniach, aby nie okazało się, że ?wyszło nam co innego?.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.