Radio "odżyło" dzięki koronawirusowi. Nawet w Polsce zmieniły się nawyki radiosłuchaczy

Radio "odżyło" dzięki koronawirusowi. Nawet w Polsce zmieniły się nawyki radiosłuchaczy03.04.2020 15:16
Adam Bednarek

Wielkim "wygranym" pandemii miały być nowoczesne serwisy streamingowe, jak Netflix czy Spotify. O ile Netflix na pewno jakoś sobie radzi, tak serwis muzyczny według niektórych badań przegrywa ze starusieńkim… radiem.

Według statystyk BBC w trakcie pandemii rośnie słuchalność radia, a maleje liczba użytkowników słuchających serwisów streamingowych. Stacje należące do BBC notują 18 proc. wzrost, natomiast według amerykańskich analiz Spotify i podobne aplikacje tracą ok. 10 proc. użytkowników.

Z czego to wynika? Bardzo często Spotify słucha się np. na siłowni, w drodze do pracy czy podczas innych sportowych aktywności. A z dbania o formę, jak podkreśla minister zdrowia, powinniśmy teraz zrezygnować.

Z kolei stacje radiowe stawiają na serwisy informacyjne czy publicystykę. Wypowiedzi ekspertów są na wagę złota. A poza tym niektórzy mogą spędzać przymusową kwarantannę w samotności, więc głos prowadzącego to zawsze jakaś namiastka kontaktu z żywym człowiekiem. Stara technologia w kryzysowej sytuacji ma ewidentne zalety.

Czy radio zyskuje również w Polsce?

  • Słuchalność całej platformy liczona zmienną DAU utrzymuje się na bardzo zbliżonym poziomie od początku roku, porównując zarówno tygodnie do tygodni, jak i miesiące do miesięcy – koronawirus i związana z nią kwarantanna nie wpłynęły na globalne wyniki Open FM - mówi w rozmowie z Gadżetomanią Kuba Jonczyk z Open FM.

Użytkowników ani nie przybywa, ani nie maleje. Zmieniło się za to to, w jaki sposób słucha się radia.

Podczas kwarantanny później wstajemy - tak przynajmniej wynika ze zmian, jakie obserwujemy na dziennych wykresach słuchalności. Aplikacja włączana jest później niż przed kwarantanną, a szczyt słuchalności przesunął się z godziny 12:00 na prawie 14:00 Efekty tego widoczne są choćby w stacji Dzień Dobry!, która jest naszą stacją nr 1 w paśmie porannym i w czasie kwarantanny straciła blisko 30 proc. słuchaczy. I skoro później wstajemy, to i dłużej słuchamy Open FM, co obserwujemy w wieczornych aktywnościach użytkowników.

Mogłoby się wydawać, że w trakcie pracy zdalnej, na którą przeszło wielu Polaków, wzrośnie liczba audycji pomagających się skupić. Zresztą już wcześniej statystyki Spotify zdradzały, że muzyka towarzysząca pracy w Polsce króluje, co dużo mówi o naszym pracoholizmie. To właśnie “Muzyka do pracy” była swego czasu najpopularniejszą playlistą na Spotify. Smutnych wniosków było więcej.

To również playlista, której polscy użytkownicy słuchają przeciętnie najdłużej - dodaje Spotify. Pracujemy więcej niż odpoczywamy czy się bawimy. Smutne. Jest jeszcze jedna niepokojąca wiadomość związana ze składanką “Muzyka do pracy”. Według statystyk, w tygodniu po składanki sięga się najczęściej w czasie od godziny 17:00 do 22:00. Czyli Polak po pracy… dalej pracuje!

Okazuje się, że praca zdalna przywraca właściwe proporcje. Z danych Open FM wynika, że największe skoki słuchalności notują stacje nie te, które stawiają na koncentrację czy skupienie, ale… imprezowe. Mowa tu o nawet 40 proc. wzroście.

Oczywiście to nie oznacza, że Polacy w czasie kwarantanny balują w trakcie roboczych godzin czy też urządzają prywatki, spotykając się ze znajomymi. Mam nadzieję, że do takich sytuacji nie dochodzi, a imprezowych kawałków słucha się po to, żeby poprawić sobie nastrój. Bardzo rozsądnie - w końcu negatywnych informacji nie brakuje, lepiej odstresować się przy muzyce.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.