Randkują czy blogują? Jak Polacy korzystają ze społecznościówek?

Randkują czy blogują? Jak Polacy korzystają ze społecznościówek?27.06.2010 08:13
Joanna Szczepaniak

W Polsce już 20 mln osób korzysta z internetu. Początkowo komunikacja w internecie sprowadzała się przede wszystkim do wysyłania mejli oraz uczestniczenia w grupach dyskusyjnych. Co teraz Polacy „porabiają” w sieci?

W Polsce już 20 mln osób korzysta z internetu. Początkowo komunikacja w internecie sprowadzała się przede wszystkim do wysyłania mejli oraz uczestniczenia w grupach dyskusyjnych. Co teraz Polacy „porabiają” w sieci?

Obecnie jedną z najszybciej rozwijających się form korzystania z internetu jest tworzenie wirtualnych społeczności. Aktywność w serwisach społecznościowych przejawia zdecydowana większość badanych od 18 do 24 roku życia. Zdecydowanie najczęściej w portalach społecznościowych rejestrują się uczniowie i studenci. No tak, te fakty są dosyć oczywiste, teraz trochę szczegółów.

Gdzie loguje się „Kowalski”

Niemal wszyscy zarejestrowani w co najmniej jednym portalu społecznościowym

(95%) są użytkownikami powstałego w drugiej połowie 2006 roku serwisu Nasza-klasa. Drugim pod względem popularności (14% użytkowników) jest międzynarodowy portal Facebook. Wprawdzie w Polsce nie należy on do najpopularniejszych, ale jest to najbardziej znany i dający najwięcej możliwości portal społecznościowy na świecie. Na trzecim miejscu (3% wskazań) znalazł się polski serwis GoldenLine.

Respondenci wymieniali również takie serwisy społecznościowe, jak: Grono, MySpace, Twitter, Epuls, Fotka czy Sympatia. Niektórzy za portale społecznościowe uznawali różne tematyczne serwisy i fora internetowe, m.in.: YouTube, Filmweb, Wielkie żarcie, Babyboom czy Astropolis. Badani wymieniali także serwisy informacyjne (Interia, Onet), a ponadto Allegro, Gadu-Gadu, Blog.

Społecznościówka – na co to komu?

Zdecydowanie najważniejsze dla polskiego internauty jest utrzymywanie i podtrzymywanie kontaktów. Cel taki podaje ponad połowa internautów (53%), tj. 85% użytkowników portali i 27% ogółu dorosłych Polaków. Praktycznie ta sama grupa uczestnicząc w społecznościach wirtualnych próbuje zaspokoić własną ciekawość, a niewiele mniejsza grupa ma nadzieję na odnowienie dawnych znajomości. Więcej osób deklaruje bierne uczestnictwo w działaniach artystycznych (słuchanie muzyki, oglądanie filmów lub zdjęć, czytanie) niż aktywnie bierze w nich udział.

Respondenci korzystają ze społecznościówek również po to, żeby porozmawiać na interesujące tematy, a także nawiązywać nowe kontakty towarzyskie. Z kolei ten fakt bardzo mnie zaskoczył – według badania zdecydowanie najrzadziej wymieniano cele zawodowe, takie jak szukanie pracy, zaprezentowanie się potencjalnym pracodawcom czy nawiązanie znajomości biznesowych. Hm, ja i moi znajomi zawsze wykorzystujemy serwisy społecznościowe do prześwietlenia pracodawców, firm, do nawiązywania kontaktów biznesowych… Dlatego ten wynik mnie zaskoczył.

Opinie Polaków na temat serwisów społecznościowych

Całe 94% internautów solidarnie zgadza się z tym, że portale społecznościowe

sprzyjają nawiązywaniu nowych znajomości. Niewiele mniejsza grupa internautów wierzy, że społeczności wirtualne sprzyjają również utrwalaniu kontaktów

międzyludzkich. Kolejna zgodność tych dwóch grup jest w przypadku stwierdzenia, jakoby portale ułatwiały pokazywanie siebie w lepszym świetle – zgadza się

z tym 86% ogółu internautów, tyle samo użytkowników portali (86%) i niewiele mniej osób z nich niekorzystających (84%).

Z takimi negatywnymi aspektami funkcjonowania społeczności wirtualnych, jak:

tworzenie fałszywego obrazu rzeczywistości, ograniczanie prywatności oraz utrudnianie

budowania trwałych więzi między ludźmi, zgadza się istotnie mniej osób zarówno

zarejestrowanych w serwisach, jak i niezarejestrowanych. Wciąż jednak krytyka portali nie jest aż tak wyraźna jak ich aprobata. Można zatem przypuszczać, że ogromna popularność społeczności wirtualnych i ich szybki rozwój nie mają zbyt wielu przeciwników i nie podlegają powszechnej krytyce, przynajmniej jeśli chodzi

o osoby stale korzystające z internetu.

W badaniu „Ameryki nie odkryto”, te tendencje, które zostały opisane widoczne są gołym okiem i widzi je każdy, kto spędza trochę czasu w sieci. Zdziwiła mnie trochę aż tak wysoka frekwencja logujących się do Naszej-Klasy, z badania wynika, że praktycznie każdy Polak korzystający ze społecznościówek ma konto na Naszej Klasie (która obecnie ma około 13 mln użytkowników, nie wiem ile z nich stanowią konta fikcyjne). Zdziwiła mnie też tak niska ilość internautów, które wykorzystują serwisy społecznościowe w celach zawodowych. Moim zdaniem wcale nie jest ich tak mało!. Cały raport można przeczytać na stronie CBOS.

Źródło: cbos.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.