Rankingi, promocje, walka o kliki. Internet spieszy się, by zarobić na śmierci Mandeli

Rankingi, promocje, walka o kliki. Internet spieszy się, by zarobić na śmierci Mandeli06.12.2013 14:29
Źródło zdjęć: © Flickr/MsSaraKelly/Lic. CC by
Marta Wawrzyn

Biografia Nelsona Mandeli 30% taniej? 10 najlepszych piosenek o zmarłym? 15 jego najlepszych złotych myśli? To wszystko można było znaleźć w Sieci już kilka minut po tym jak ogłoszono, że legendarny przywódca nie żyje. Czemu? Bo śmierć się świetnie sprzedaje.

TL;DR:

Kiedy ktoś ma umrzeć, przygotuj materiał wcześniej

Wczoraj spędzałam miły wieczór na Twitterze, kiedy pojawiła się wiadomość, że w wieku 95 lat zmarł Nelson Mandela. Najpierw wszyscy po kolei odkrywali ten fakt, retweetowali się nawzajem i wyrażali głośno swój smutek. Potem zaczął się festiwal przygotowany przez dziennikarzy. Polscy jak zwykle zaspali (w sumie trudno ich tym razem winić, była prawie 23:00), ale amerykańscy... ach, ci pokazali, jak się dziś robi media internetowe!

Nikogo nie dziwią artykuły o śmierci znanych osób, przygotowywane za ich życia. To w prasie norma, bardzo często takie teksty czekają wiele lat na publikację i nie ma w tym nic zdrożnego. Po prostu trzeba być przygotowanym. Ale w dobie "10 rzeczy, które trzeba wiedzieć dziś rano" i wymyślnych rankingów zwykłe wspomnienie osoby zmarłej nie wystarczy.

Już parę minut po pojawieniu się informacji o śmierci Mandeli BuzzFeed wyskoczył z 15 najbardziej inspirującymi cytatami. Tekst pojawił się tak szybko, że po prostu musiał być przygotowany wcześniej. Możliwe, że wiele miesięcy temu. BuzzFeed wiedział, co robi, 250 tys. odsłon piechotą nie chodzi.

Źródło zdjęć: © BuzzFeed
Źródło zdjęć: © BuzzFeed

Piosenki, biografie, okładki

A potem lawina ruszyła. Najlepsze wystąpienia, piosenki, momenty z życia. Internet w kilkanaście minut stał się kopalnią wiedzy o Mandeli w pigułce. Oczywiście nie tej prawdziwej, dającej w miarę pełny obraz osoby zmarłego, a tej sensacyjnej, w stylu Pudelka, nastawionej na zaspokojenie chwilowej potrzeby, która za pół godziny już by nie wróciła.

Nie ma tu świętych, rankingi robią wszyscy, nawet media najbardziej szacowne z szacownych. "The Economist" prezentuje swoje okładki ze zmarłym przywódcą. "Time" stawia na utwory muzyczne, "USA Today" też męczy cytaty.

U2 - Ordinary Love (From Mandela OST) Lyric Video

A gdybyście poczuli potrzebę kupić sobie coś z Mandelą lub o Mandeli, też zostało Wam to ułatwione. Promocje, listy najlepszych biografii, płyty. W Amazonie znajdziecie listę najlepiej sprzedających się biografii, a jeśli to Wam nie wystarczy, obok są dodatkowe podpowiedzi. Na przykład "Hot new releases".

Kto może, uwija się, żeby zarobić jak najwięcej, jak najszybciej. Trzeba się spieszyć, bo jutro ludzie mogą już nie pamiętać, że umarł... zaraz, zaraz, kto? Martin Luther King?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.