Reklamacje: do czego mamy prawo? jak je formalnie realizować?

Reklamacje: do czego mamy prawo? jak je formalnie realizować?26.02.2010 21:45
Kira Czarczyńska

Wczoraj pisałam o tym, że każdy z nas ma - w większości sytuacji - prawo do zwrotu zakupionego zdalnie towaru bez podania powodu. Dzisiaj natomiast zajmiemy się kolejnym szczeblem drabiny "dochodzenia swoich praw" - reklamacjami.

Wczoraj pisałam o tym, że każdy z nas ma - w większości sytuacji - prawo do zwrotu zakupionego zdalnie towaru bez podania powodu. Dzisiaj natomiast zajmiemy się kolejnym szczeblem drabiny "dochodzenia swoich praw" - reklamacjami.

Nasze prawa do reklamowania towaru zależą w dużej mierze od rodzaju umowy sprzedaży zawartej pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą, sprzedawcą czy usługodawcą. Warto jednak pamiętać, że możemy reklamować także towary zakupione za granicą - a w razie problemów pomoże nam Europejskie Centrum Konsumenckie w Warszawie.

Reklamacja, niezgodność towaru z umową, gwarancja i rękojmia

Pojęcia związane z reklamacjami są nadal dość często mylone. Zacznę więc od przedstawienia króciutkich, podstawowych definicji najważniejszych z nich.

  • Niezgodność towaru z umowąTowar należy uznać za niezgodny z umową, gdy nie posiada właściwości w niej określonych, nawet, jeżeli brak zgodności nie ma znaczenia dla wartości czy użyteczności towaru. Jeśli niezgodność wyszła na jaw w ciągu sześciu miesięcy od daty zakupu - przyjmuje się, że istniała od dnia sprzedaży.
  • ReklamacjaJest żądaniem klienta kierowanym do sprzedawcy towaru i usługi, wynikającym z niezadowalającej jakości. Klient może wymagać wymiany, naprawy towaru, obniżenia jego ceny lub zwrotu całej gotówki - zależnie od tego jak istotna jest to wada i czy istnieje możliwość jej naprawienia.
  • GwarancjaJest to pisemne zobowiązanie gwaranta do bezpłatnego usunięcia wady lub wymiany towaru na niewadliwy. Musi być udzielona na piśmie, a w przypadku dokonywania wymiany części lub całości przez gwaranta termin gwarancji biegnie od początku, obejmując cały wymieniony przedmiot lub jego nową część.
  • RękojmiaTo odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. Wada musi istnieć już w momencie dokonania umowy sprzedaży, a ciężar udowodnienia, że tak było, leży po stronie kupującego. Wadę trzeba zgłosić w terminie miesiąca od zawarcia umowy.

Kiedy możemy składać reklamację?

Definicja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi, że:

[cytat][...] z niezgodnością mamy do czynienia, w sytuacji, w której produkt nie nadaje się do celu, w jakim zwykle jest używany lub nie posiada właściwości, które powinien mieć albo zapewniał o nich sprzedawca.[/cytat]

Zakupiony przedmiot nie musi wcale być wadliwy, aby można było zgłosić do niego zastrzeżenia. Niezgodność z umową występuje, jeżeli:

  • Towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany - np. laptop się nie włącza.
  • Właściwości towaru nie są takie, jakich można oczekiwać po produkcie tego typu - np. kalosze przemakają, wieszak wygina się po powieszeniu ubrań.
  • Właściwości towaru nie odpowiadają zapewnieniom producenta lub sprzedawcy, podanymi choćby w reklamie - np. farba ma inny kolor niż nam powiedziano.
  • Towar został nieprawidłowo zamontowany - niekoniecznie przez sprzedawcę, również przez nas samych, jeśli ściśle stosowaliśmy się do instrukcji.

Jakie mamy prawa jeśli towar nie jest zgodny z umową?

Kupiliśmy bubel. Oczywiście, większość z nas chciałaby po prostu go oddać i dostać z powrotem swoje pieniądze. Nie jest to jednak takie proste. Domagać się zwrotu gotówki możemy tylko wtedy, jeśli niezgodność towaru z umową jest znaczna (w innym przypadku możemy zażądać obniżenia ceny), a jednocześnie:

  • nie ma możliwości wymiany towaru na nowy ani naprawienia go w taki sposób, żeby był zgodny z umową;
  • sprzedawca przekroczył termin naprawy bądź wymiany towaru;
  • naprawa bądź wymiana przedmiotu stwarza znaczne niedogodności dla kupującego.

Możemy natomiast wybrać, czy wolimy wymianę na nowy, pozbawiony wad towar, czy też naprawę tego już zakupionego. Sprzedawca nie może zadecydować o tym sam - chyba, że wymiana jest niemożliwa, lub wymagałaby nadmiernych kosztów.

Dokumenty potrzebne do zgłoszenia reklamacji

W zasadzie jedyną rzeczą, której potrzebujemy, jest dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Może to być umowa kupna, faktura VAT albo paragon. Pamiętajmy zawsze, żeby dołączać kserokopię, a oryginał zostawiać sobie. Jeśli nie dysponujemy żadnym z wymienionych dokumentów, możemy posiłkować się np. wyciągiem bankowym, na którym zaznaczona jest transakcja kartą płatniczą.

Reklamację składajmy na piśmie, najlepiej, jeśli za poświadczeniem. Zgłoszenie powinno zawierać niezbędne informacje: datę złożenia, wskazanie sprzedawcy i kupującego, określenie towaru niezgodnego z umową oraz opisanie tych niezgodności. Piszemy też od razu co wybieramy ? nieodpłatną naprawę czy wymianę.

Terminy dotyczące reklamacji

  • Na reklamację rzeczy nowej mamy dwa lata.
  • Przedmiot używany może mieć ten termin skrócony do jednego roku.
  • Stwierdzoną wadę musimy zgłosić najpóźniej w czasie dwóch miesięcy od momentu, kiedy ją zauważyliśmy.
  • Dobrze jest robić to na piśmie, mamy wówczas w ręki dowód na to, że wywiązaliśmy się z terminu.
  • Jeśli korzystamy z gwarancji, to jej czas jest oznaczony na otrzymanym dokumencie.
  • Rękojmia za wady fizyczne jest skuteczna przez okres jednego roku a w przypadku budynku przez 3 lata.

Reklamowanie towarów nabytych za granicą

Mamy dwie możliwości reklamowania wadliwego towaru:

  • na podstawie gwarancji;
  • na podstawie niezgodności z umową.

Gwarancja:

Bywa znacznie wygodniejsza, jeśli sprzedawca posiada w naszym kraju partnerów, realizujących postanowienia gwarancji. Zdarza się tak często na przykład w przypadku komputerów przenośnych - polskie oddziały producenta posiadają własne serwisy i mogą dokonać naprawy na miejscu, bez konieczności przesyłania laptopa za granicę.

Niezgodność z umową:

Kontakt ze sprzedawcą zagranicznym jest zwykle utrudniony z powodu dzielącej nas od niego odległości. Nadal jednak ma on obowiązek pomóc nam w naprawie bądź wymianie towaru na nowy - musimy tylko wybrać odpowiedni sposób poinformowania go o zaistniałej sytuacji.

Wszelkie niejasności dotyczące trybu i sposobu składania reklamacji powinniśmy ustalać już na etapie sprzedaży!

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.