Reserved wrzuciło jej zdjęcie na tysiące koszulek. Teraz proponują jej 150 dolarów

Reserved wrzuciło jej zdjęcie na tysiące koszulek. Teraz proponują jej 150 dolarów16.06.2010 13:55
Gniewomir Świechowski

Prawa autorskie w sieci są mocno rozmyte, ze względu na regulacje prawne, otwarte i półotwarte licencji, tzw. fair use (uczciwe wykorzystanie) itd. Jednak są rzeczy których się nigdy nie robi: nie wrzuca się prywatnych zdjęć osoby, która nie wyraziła na to zgody na tysiące koszulek. A właśnie to zrobiła polska firma Reserved.

Prawa autorskie w sieci są mocno rozmyte, ze względu na regulacje prawne, otwarte i półotwarte licencji, tzw. fair use (uczciwe wykorzystanie) itd. Jednak są rzeczy których się nigdy nie robi: nie wrzuca się prywatnych zdjęć osoby, która nie wyraziła na to zgody na tysiące koszulek. A właśnie to zrobiła polska firma Reserved.

Ktoś poinformował 19-letnią amerykankę bawiąca się fotografią, że jej zdjęcie trafiło na koszulki produkowane przez Reserved. Nie miała o tym pojęcia, więc zastanawia się  teraz na swoim blogu, co jest gorsze. Idiotyczny podpis na koszulce, czy fakt, że wykorzystano jej zdjęcie bez jej zgody i umieszczano na koszulkach.

Sprawę pogorszyli prawnicy firmy, którzy zaproponowali jej w ramach rekompensaty 150 dolarów i zakup kilku innych zdjęć po tej samej stawce. Sprawy nie ułatwia, że Rockie Nolan musiała kontaktować się z firmą matką Reserved i czekać niemal tydzień na odpowiedź, w czasie gdy internauci kodowali sobie w głowach, że polska firma to złodzieje.

Zdjęcie pochodziło z serwisu deviantART. Skąd Reserved (lub któryś z kontrahentów firmy) czerpie najwyraźniej pełnymi garściami, gdyż szybko okazało się, że skradziono z niego również co najmniej jedną ilustrację, bez wiedzy i zgody autora. Dziś sprawa przebiła się w polskich mediach internetowych i Reserved będzie musiało się zmierzyć z poważnym kryzysem w odbiorze marki.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/06/ORCHID.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/06/ORCHID.jpg)

Gdyby reakcja nastąpiła natychmiast, a propozycja firmy była wystarczająco hojna by zaspokoić wymagania dziewczyny, która zdążyła już wynająć prawnika, problem by nie istniał. Jednak najwyraźniej nie słyszano tam o Social Media i mechanizmach, które powodują, że jeden niezadowolony klient potrafi zniszczyć działania reklamowe firmy przy wsparciu tysięcy oburzonych (i znudzonych) internautów.

Teraz już zaczyna się gnojenie idiotycznego zachowania firmy na jej Facebookowym profilu, gdzie internauci pytają co firma myślała proponując grosze. Jacek Gadzinowski pyta otwarcie, czy opłaca się zabijać markę Reserved w sieci za 150 dolarów. Niestety, nie wszystkie komentarze na Facebooku i na blogu Rockie Nolan są tak wyważone.

Firma opublikowała na Facebooku swoje stanowisko w tej sprawie i bierze aktywny udział w dyskusji:

[cytat]Spółka LPP S.A., mając świadomość wartości swoich praw własności intelektualnej i przemysłowej, nigdy nie zamierzała oraz nie zamierza naruszać praw podmiotów trzecich. Spółka stosuje ścisłą politykę poszanowania praw własności intelektualnej osób trzecich, oraz niedokonywania czynności, które przez te podmioty mogłyby zostać zakwestionowane.

Spółka współpracuje z wieloma grafikami, tworzącymi utwory wykorzystywane jako nadruki na koszulkach i działa w zaufaniu do ich rzetelności oraz przestrzegania powszechnie akceptowanych norm postępowania. Powstała sytuacja, nie jest więc wynikiem świadomie podejmowanych działań Spółki, lecz incydentem wywołanym przez nierzetelnego współpracownika. Renoma i reputacja marki RESERVED budowana była od początku istnienia marki wyłącznie w oparciu o twórczą pracę grafików, designerów i projektantów, a wszelkie materiały przez nich używane, pozyskiwane były przez spółkę legalnymi środkami. Użycie przedmiotowej fotografii bez zgody uprawnionego, miało więc miejsce poza wiedzą i akceptacją spółki LPP S.A. Spółka nigdy nie popierała ani nie tolerowała takich działań, rozwijając popularność i renomę swojej marki wyłącznie w oparciu o uczciwe działania i praktyki.

Mając na uwadze powyższe, w chwili obecnej podjęte zostały rozmowy z Panią Rockie Nolan, mające na celu rozwiązanie zaistniałej sytuacji. Spółka wprowadziła również szereg dodatkowych procedur kontrolnych mających na celu zapobieżenie powstaniu podobnych przypadków w przyszłości. Wyrażamy nadzieję, że podjęte działania, pozwolą utrzymać wysoką reputację i renomę jaką cieszy się marka RESERVED wśród swoich odbiorców, a zaistniałe zdarzenie będzie przypadkiem jednostkowym, pozbawionym trwałego wpływu na postrzeganie marki.[/cytat]

Szukasz oprogramowania do edycji zdjęć? Rzuć okiem na naszą najnowszą listę programów graficznych online.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.