Rower: jak kupować, żeby nie zniechęcić się do jeżdżenia?

Rower: jak kupować, żeby nie zniechęcić się do jeżdżenia?11.05.2010 19:45
Kira Czarczyńska

Już od kilku tygodni można zauważyć, że coraz więcej osób wyciągnęło rowery z garaży czy piwnic - i zaczęło ich w końcu, po długiej zimie, używać. Najprzyjemniejsze do jazdy tygodnie właśnie się zbliżają: pogoda jest już ładna, ciepła, ale jeszcze nie ma upałów skłaniających raczej do poruszania się samochodem z klimatyzacją.

Jeżeli nie mamy jeszcze roweru, to teraz jest dobry moment żeby zastanowić się nad jego kupnem.

Już od kilku tygodni można zauważyć, że coraz więcej osób wyciągnęło rowery z garaży czy piwnic - i zaczęło ich w końcu, po długiej zimie, używać. Najprzyjemniejsze do jazdy tygodnie właśnie się zbliżają: pogoda jest już ładna, ciepła, ale jeszcze nie ma upałów skłaniających raczej do poruszania się samochodem z klimatyzacją.

Jeżeli nie mamy jeszcze roweru, to teraz jest dobry moment żeby zastanowić się nad jego kupnem.

Ustal kwotę, jaką przeznaczysz na zakup roweru.

Wbrew pozorom, nie jest obojętne jaki rower kupimy. Wiele osób podchodzi niestety do sprawy mniej więcej tak:

e, ja i tak na rowerze mało jeżdżę, kupię sobie w markecie za 300 zł i na wycieczki w niedzielę wystarczy.

Efekt? Już po kilku jazdach okazuje się, że kierownica "lata", pedały przeskakują, hamulce i przerzutki trzeba co chwilę regulować żeby w ogóle móc ich używać, a amortyzatory działają jak chcą (a przeważnie nie chcą). Wycieczka stanowi przez to średnią przyjemność - komfort jazdy jest fatalny. Człowiek się niepotrzebnie denerwuje, a po jakimś czasie po prostu przestaje jeździć, bo zdążył się już zrazić do tej formy transportu.

Jak wszędzie - tutaj też za komfort się płaci.

Zazwyczaj stosunkowo już dobry rower, z sensownym osprzętem, to wydatek około 1.000 - 2.000 złotych. Jeśli jednak kupujemy swój pierwszy pojazd, zazwyczaj nieszczególnie mamy ochotę aż tyle na niego wydawać - co jest zresztą całkowicie naturalnym odruchem.

Warto jednak przejść się po sklepach rowerowych, poszukać w internecie, przejrzeć aukcje z najbliższej okolicy. Często można w ten sposób znaleźć sprzęt całkiem nie najgorszy - a w każdym razie taki, który nie zacznie nam się rozregulowywać czy wręcz rozpadać po kilkunastu kilometrach - w cenie kilkuset złotych.

Starajmy się na takie zakupy chodzić raczej z kimś, kto się trochę na rowerach zna. Będzie mógł ocenić, czy dany egzemplarz faktycznie wart jest swojej ceny - i czy nadaje się do naszych planów dotyczących jego użytkowania.

Odpowiedni rozmiar

Tak samo jak w przypadku ciuchów - ważne jest, żeby rower dopasowany był do twojego wzrostu. Tutaj warto się poradzić specjalisty, bo samo to, że jesteś w stanie na danym modelu jechać nie oznacza jeszcze, że będzie to wygodne po kilku czy kilkunastu kilometrach.

Jest oczywiście kilka ogólnych zasad, jak sprawdzić, czy rower będzie dla nas odpowiedni:

  • Wsiądź na rower i oprzyj piętę jednej z nóg na pedale. Czy daje się tą nogę wyprostować w kolanie, cały czas nie zdejmując pięty? Jeśli nie, spróbuj wyregulować wysokość siodełka. Dalej nie wyprostujesz? - w takim razie rama ma nieodpowiedni dla ciebie rozmiar.
  • Stań prosto, trzymając rower (ramę) między nogami. Górna rura ramy powinna znajdować się 2-7 centymetrów poniżej krocza. Oczywiście, nie dotyczy to \damek\
  • które mają tą część mocno wygiętą ku dołowi.
  • Przejedź się kawałek na tym rowerze. Sprawdź, czy pozycja ciała jest dla ciebie wygodna, siodełko zbytnio nie uwiera (trochę uwierać będzie zawsze, jeśli nie jesteś przyzwyczajony), czy manetki przerzutek i hamulców dają się obsługiwać bez odrywania dłoni od kierownicy i \szukania\ po omacku. Czasami można je po prostu przestawić, ale w najtańszych rowerach zdarza się, że są po prostu tak dobrane, że nijak nie idzie ich mieć wygodnie pod palcami. Można je oczywiście wymienić - tylko po co...?

A jaki typ roweru wybrać? - o tym w następnej części.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.